TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vraciate nevhodný darček? Na toto si dajte pozor, inak v obchode neuspejete
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vraciate nevhodný darček? Na toto si dajte pozor, inak v obchode neuspejete

Vianoce sa tradične spájajú s obdarovaním blízkych. Darček ale nie vždy poteší a potom nasleduje vrátenie tovaru. To má svoje pravidlá.

27. decembra 2025 10:49
Lucia Bihuncová
27. decembra 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Je rozdiel, či ste darček kúpili v kamennom obchode alebo online cez internet
  • Nákup cez e-shop v tomto prípade vyhráva, pretože spotrebiteľa chráni zákon
  • V kamenných predajniach obchodník nie je povinný vziať späť nevyhovujúci tovar

Vianoce sú obdobím radosti, no realita pod stromčekom býva občas odlišná od našich očakávaní. Nie každý balíček vyčarí úsmev na tvári a mnohé dary končia v kategórii „nevhodné“. Či už ide o nesprávnu veľkosť, nevyhovujúcu farbu alebo jednoducho darček, ktorý netrafil vkus obdarovaného. Po sviatkoch preto nastáva v obchodoch masívny pohyb. Vrátenie peňazí za nevhodný darček alebo výmena za iný tovar má svoje pravidlá. Tému, na čo si dať pozor pri vrátení nevhodného tovaru, priniesol portál STVR.

Podľa štatistík, ktoré spomína Juraj Schwarz, hovorca asociácie SATEX, sa objem vráteného tovaru v povianočnom období zvyšuje až o tretinu v porovnaní so zvyškom roka. To znamená, že po sviatkoch vraciame tovar o 30 percent viac než obvykle.

Rozdiel medzi kamennou predajňou a e-shopom

Ak sa rozhodnete nevhodný darček vrátiť, rozhodujúce je, ako a kde ste tento tovar kúpili. Legislatíva totiž rozlišuje medzi nákupom v klasickom kamennom obchode a objednávkou cez internet.

Marián Jargaš zo Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) objasňuje, že pri nákupe v kamennej prevádzke zákon obchodníkovi neukladá povinnosť vziať tovar späť z akéhokoľvek dôvodu. Napríklad len preto, že sa zákazníkovi nepáči alebo mu nesedí veľkosť. Ak tak obchodník urobí, ide o jeho dobrú vôľu a proklientsky prístup.

Mnohé veľké obchodné siete síce ponúkajú možnosť vrátenia alebo výmeny v určitom časovom horizonte, no ide o benefit nad rámec zákonných povinností. Spotrebiteľ sa preto musí striktne riadiť konkrétnymi podmienkami daného predajcu, ktoré môžu zahŕňať napríklad výmenu za iný kus alebo kredit na ďalší nákup. Každý obchodník môže mať v tomto prípade iné pravidlá, na čo by mal zákazník myslieť už pred samotným nákupom.

Online nákupy majú jasné pravidlá

V lepšej východiskovej pozícii sú tí, ktorí nakupovali darčeky online, čiže cez e-shop. Zákon o ochrane spotrebiteľa je v tomto prípade na strane kupujúceho. Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov vysvetľuje proces odstúpenia od kúpnej zmluvy nasledovne.

  1. Lehota na odstúpenie: Zákazník má 14 dní od prevzatia zásielky na to, aby predajcu informoval o odstúpení od zmluvy.
  2. Lehota na vrátenie: Po oznámení plynie ďalších 14 kalendárnych dní, počas ktorých musí tovar fyzicky doručiť späť obchodníkovi.
  3. Vrátenie peňazí: Ak spotrebiteľ splní všetky náležitosti a termíny, predajca je povinný vrátiť mu finančné prostriedky do 14 dní.

V akom stave musí byť vrátený darček?

Možnosť vrátenia tovaru však neznamená povolenie na jeho bezplatné používanie. Tulák pre portál STVR zdôraznil, že tovar nemôže kupujúci alebo obdarovaný testovať v reálnych podmienkach. Uvádza príklad s topánkami, ktoré nemôžete nosiť vonku a následne ich vrátiť ako nevhodné. Darček, ktoré chcete vrátiť predajcovi, musí byť kompletný, v pôvodnom obale a so všetkým príslušenstvom.

Jargaš zo SOI dopĺňa, že ak dôjde k znehodnoteniu veci alebo zníženiu jej hodnoty zo strany spotrebiteľa, obchodník má plné právo žiadať náhradu škody alebo si túto sumu odpočítať z vracanej čiastky. Taktiež treba počítať s tým, že náklady na poštovné pri vrátení balíka hradí spravidla zákazník.

Neprehliadnite

Autosedačka (ilustr. obr.)
Fatálne chyby pri detských autosedačkách: Robí ich väčšina vodičov. Patríte k nim aj vy?
Tesco
Pozor na nákupný košík: Tesco sťahuje z predaja viaceré potraviny, poznáme aj dôvody
zima
Smutné správy: Ak bývate v týchto lokalitách, sneh nečakajte

Darček, ktorý nevrátite vôbec

Existujú kategórie produktov, kde vrátenie peňazí nie je možné z hygienických alebo iných logických dôvodov. Medzi tieto výnimky patria nasledujúce tovary.

  • Tovar zhotovený na mieru (podľa špecifických požiadaviek zákazníka).
  • Hygienicky balený tovar, ktorý bol po dodaní rozbalený (napr. kozmetika, krémy).
  • Spodná bielizeň.
  • Potraviny a tovar podliehajúci rýchlej skaze.

Predtým, než sa vyberiete do obchodu alebo na poštu, si preto dôkladne skontrolujte podmienky vrátenia tovaru u konkrétneho obchodníka a taktiež stav samotného darčeka.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Wi-Fi router Slabá Wi-Fi? Žiadny problém. Stačí použiť tento trik, zvládne ho každý
Ďalší článok vodič, volant, chyby za volantom, autoškoly, vibrácie volantu, mýty, auto, riziko, zlozvyk, PZP O vodičák by dnes prišiel každý tretí Slovák: Toto sú najčastejšie omyly za volantom, postihy sú tvrdé

Najčítanejšie

Peniaze, dôchodok, sporenie, penzisti, konsolidácia, plat, dávka v nezamestnanosti, odvody, konsolidácia, inflácia, živnostníkov, príspevok, konsolidačný balík, platy, banky, SZČO, zákon, sviatky, príplatky
Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty
26. decembra 2025
diaľnice, mýtny systém
Slovenské diaľnice čaká obrovská zmena, pocíti ju 300-tisíc vodičov
25. decembra 2025
Smartfón, operátor, operátori, výpadok, mobilné služby, okamžité platby, porovnanie operátorov, ceny
Slovensko čaká nečakané: Štát chce mladým ľuďom natvrdo zakázať sociálne siete
26. decembra 2025
Peniaze, voľno, energopomoc, ETS 2
Bývanie na Slovensku čaká zmena: Kto tento rok zaváhal, v tom budúcom si poriadne priplatí
27. decembra 2025

Najnovšie články

  • O vodičák by dnes prišiel každý tretí Slovák: Toto sú najčastejšie omyly za volantom, postihy sú tvrdé
  • Vraciate nevhodný darček? Na toto si dajte pozor, inak v obchode neuspejete
  • Slabá Wi-Fi? Žiadny problém. Stačí použiť tento trik, zvládne ho každý
  • EÚ odklepla prísne pravidlá: Za lacné balíky z Číny si poriadne priplatíme (+ sumy)
  • Kľúčový web opäť nefunguje. Slováci dnes celý deň nič nevybavia

Bude sa vám páčiť

Slovenská pošta

Pošta dočasne mení otváracie hodiny: V tieto dni a časy nič nevybavíte

24. decembra 2025
Kaufland, aktuálne, štrajk, Poľsko

Kaufland otvoril netradičnú predajňu. Prví zákazníci tu už nakupujú (v čom je iná)

23. decembra 2025
Peniaze, bankovky, dôchodku, mzdy, živnostník, novela zákona o DPH, transakčná daň, príspevok, dávky, životné minimum

Slovákom „potichu“ berú peniaze. Mnohí o tom vôbec nevedia (+ čísla)

23. decembra 2025
e-shop, podvod, online nakupovanie, podvodníci, podvody

Vianočné nákupy pod tlakom: Slováci klikajú, na podvody nedbajú (na čo si dať pozor)

23. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?