Vianočné obdobie je tradične najvyťaženejším časom pre e‑shopy. Aj Slováci na nich trávia najviac času práve pred týmito sviatkami. Nový prieskum Revolutu, ktorý realizovala agentúra Dynata, však poukázal nepríjemnú realitu. Zatiaľ čo ľudia intenzívne vyhľadávajú darčeky a sledujú zľavy, ich schopnosť rozoznať online podvody je nízka. Podvodníci pritom cielia práve na rýchle rozhodovanie a zníženú opatrnosť.
Podvody pripravili ľudí o peniaze
Ako uvádza portál Teraz.sk, prieskum ukázal, že až 24 percent slovenských zákazníkov už niekedy pri online nákupe prišlo o peniaze. Takmer polovica (49 percent) sa obáva, že by sa im to mohlo stať.
Napriek tomu iba 11 percent tvrdí, že sú „veľmi istí“ v rozpoznaní podvodného e‑shopu alebo falošnej ponuky. Celkovo 53 percent respondentov priznáva len obmedzenú alebo žiadnu istotu. No a to je v období intenzívneho nakupovania výrazné riziko.
Kde ľudia najľahšie podľahnú ponuke
Zrealizovaný prieskum presne pomenoval kanály, ktoré najviac „ťahajú“ k impulzívnym klikom. Pre 29 percent Slovákov sú to sociálne siete, kde počas hľadania darčekov trávia najviac času. Ďalších 27 percent najčastejšie podľahne ponukám na nákupných weboch. 15 percent oslovia e‑mailové kampane a 11 percent uvádza reklamy vo vyhľadávaní ako miesto, kde najčastejšie zvažujú neplánovaný nákup.
Slabé bezpečnostné návyky
Slováci riziká vnímajú, no ich zvyky zdá sa zaostávajú. Až 65 percent sa spolieha najmä na nákup u známych a dôveryhodných obchodov. 35 percent sa vyhýba klikaniu na odkazy v e‑mailoch či na sociálnych sieťach. Iba 25 percent pred nákupom kontroluje URL adresu webu. Ide pritom o jednu z najjednoduchších kontrol proti podvodným stránkam.

Nástroje, ktoré chránia, no využíva ich menšina
Revolut upozorňuje, že kľúčové bezpečnostné pomôcky používa len menšia časť zákazníkov. Virtuálne či jednorazové platobné karty využíva iba 24 percent ľudí. Každý päťdesiaty Slovák dokonca neaplikuje pri online nákupoch žiadne bezpečnostné opatrenia. No a práve v čase rekordnej aktivity e‑shopov ide o výrazné riziko.
Kde budú Slováci nakupovať
Prieskum sa pozrel aj na preferované kanály pri nákupe vianočných darčekov. Najviac (31 percent) plánuje nakupovať cez webové stránky obchodov. Kamenné predajne uprednostní 24 percent respondentov. Mobilné aplikácie značiek chce využiť 11 percent ľudí. 4 percentá opýtaných plánujú nakupovať primárne cez Facebook a 3 percentá cez Instagram.
Zaujímavé je, že až 23 percent uvádza, že počas sviatkov nakupovať nebude. Často je to kvôli rozpočtu, ale dôvody sú aj iné.
Ako odhaliť podvody a chrániť sa
S blížiacimi sa Vianocami Revolut odporúča aktivovať všetky dostupné nástroje proti online podvodom. Medzi kľúčové patrí tieto.
- zapnutie virtuálnych alebo jednorazových kariet na rizikové či jednorazové platby,
- sledovanie transakcií v reálnom čase,
- upozornenia na podozrivé operácie v aplikácii,
- dôsledné overovanie adries e‑shopov,
- vyhýbanie sa odkazom z e‑mailových kampaní a sociálnych sietí.
Podvody sú tu celý rok, pred sviatkami ešte viac
Pred sviatkami rastie nielen počet ponúk, ale aj šancí na podvod. Dáta jasne ukazujú, že mnohí zákazníci si riziko uvedomujú, no ochranu nevyužívajú naplno. Skombinujte si preto overené obchody s praktickými nástrojmi a pred každým kliknutím si doprajte chvíľu na kontrolu detailov. Práve tá vie ušetriť peniaze aj nervy v najrušnejšom nákupnom období roka.

