Nemecká kontrola technického stavu (TÜV) aj tento rok nastavila automobilkám nekompromisné zrkadlo. Na základe analýzy 9,5 milióna povinných technických kontrol sa ukázalo, že najmenej spoľahlivým modelom spomedzi všetkých 110 hodnotených áut v kategórii 2 až 3 roky je americká Tesla Model Y, informuje portál Živé.sk.
Výsledky boli pre tento populárny elektromobil alarmujúce – až 17,3 % vozidiel neprešlo kontrolou kvôli vážnym nedostatkom, čo predstavuje najvyššiu mieru poruchovosti za posledné desaťročie. Model Y najčastejšie zlyhával na problémoch s nápravami, brzdovými kotúčmi a osvetlením. O niečo lepšie, no stále v spodnej časti rebríčka, skončil Model 3 s 13,1 % porúch.
Vysoký nájazd ako poľahčujúca okolnosť
Hoci Tesla obsadila posledné priečky, analýza TÜV poukazuje aj na dôležitý kontext. Oba modely mali už po dvoch až troch rokoch najazdených výrazne viac ako 50 000 kilometrov, čo je na elektromobil úctyhodný výkon a prevyšuje priemer v tejto kategórii (45 000 km). Pre porovnanie, absolútny víťaz spoľahlivosti, Mazda 2, mal pri prvej kontrole priemerne najazdených len 29 000 km.

Prečo elektromobily zlyhávajú?
Šéf TÜV Joachim Bühler vysvetlil, že časté poruchy elektromobilov majú špecifické príčiny. Vysoká hmotnosť batérií extrémne zaťažuje nápravy a zavesenie kolies. Ďalším problémom sú brzdy – vďaka rekuperácii (brzdeniu motorom) vodiči málokedy používajú klasické mechanické brzdy. To vedie k hrdzaveniu a znefunkčneniu brzdových kotúčov. Bühler preto vodičom elektromobilov odporúča pravidelne a vedome brzdiť, aby systém udržali v kondícii.
Medzi elektromobilmi sa však našli aj premianti. Do prvej desiatky najspoľahlivejších áut sa dostali Mini Cooper SE, Audi Q4 e-tron a Fiat 500e. Naopak, slabšie výsledky zaznamenala Škoda Enyaq (9,1 % porúch) a Dacia Spring (13 %).
Kráľom spoľahlivosti je Mazda
Titul najspoľahlivejšieho vozidla v tohtoročnej správe TÜV získala Mazda 2, ktorá mala len 2,9 % vážnych porúch. Medzi staršími vozidlami excelovali modely od Volkswagenu (Golf Sportsvan, T-Roc, Touareg) a Mercedesu (B-Klasse).
Na opačnom konci spektra, medzi najmenej spoľahlivými autami, sa okrem Tesly objavili aj BMW radu 5/6, Dacia Duster a Renault Clio. Celkovo neprešlo nemeckou technickou kontrolou až 21,5 % všetkých kontrolovaných vozidiel, čo je nárast oproti minulému roku.
Aký verdikt z toho plynie pre elektromobily?
Z výsledkov nemeckých technických kontrol nemožno vyvodiť paušálny záver, že elektromobily sú ako celok nespoľahlivé. Takéto tvrdenie by bolo zavádzajúce, pretože štatistiky TÜV neodrážajú poruchovosť samotného elektrického pohonu, batérie či elektromotora – teda najdrahších a najkritickejších častí vozidla. Tieto komponenty sú v skutočnosti oveľa jednoduchšie a menej náchylné na poruchy ako zložité spaľovacie motory s prevodovkami, turbami či filtrami pevných častíc.
Výsledky skôr poukazujú na to, že elektromobily majú svoje špecifické slabé miesta vyplývajúce z ich konštrukcie, ktoré si vyžadujú odlišný prístup k údržbe, na čo mnohí majitelia zatiaľ nie sú zvyknutí.

Pre potenciálneho kupca elektromobilu z toho plynie verdikt, že sa nemusí obávať technológie ako takej, ale musí byť pripravený na iný typ servisu. Hlavnými vinníkmi „nespoľahlivosti“ sú totiž fyzika a jazdný štýl. Keďže elektromobily sú kvôli batériám výrazne ťažšie, dochádza k nadmernému zaťaženiu podvozkových častí, ako sú nápravy, čapy a ramená zavesenia.
Kupujúci by preto mali počítať s tým, že tieto diely sa opotrebujú rýchlejšie a budú vyžadovať častejšiu výmenu než pri ľahších benzínových autách. Druhým špecifikom sú brzdy, ktoré často hrdzavejú nie preto, že by sa používali príliš, ale naopak preto, že sa vďaka rekuperácii používajú príliš málo.
Záujemca o elektromobil by teda mal mať na pamäti, že žiadne auto nie je bezúdržbové. Aby predišiel problémom na technickej kontrole, musí si osvojiť návyk pravidelného „čistenia bŕzd“ prudším zabrzdením, aby sa odstránila povrchová korózia. Taktiež je dôležité nepodceňovať pravidelné prehliadky podvozku. Fakt, že v rebríčku spoľahlivosti sa vysoko umiestnili aj iné elektrické modely, dokazuje, že pri kvalitnej konštrukcii a správnej údržbe môže byť elektromobil veľmi spoľahlivým vozidlom.
Výstraha pri Tesle Model Y smeruje skôr ku konkrétnym konštrukčným kompromisom a vysokej miere využívania tohto modelu na dlhé trasy, než k odsúdeniu elektromobility ako celku.
