Národná banka Slovenska (NBS) rozbieha novú etapu boja proti online podvodom. Spúšťa koordinovanú platformu, ktorá má prvýkrát systematicky prepojiť všetky kľúčové inštitúcie. A to od štátu cez banky až po technologické firmy. NBS si je vedomá, že online podvody sú v súčasnej dobe významnou hrozbou, a preto chce svojich občanov ochrániť.
Online podvody sú hrozbou
Online podvody patria dnes medzi najrýchlejšie rastúce formy organizovaného zločinu. Problémom je, že sú čoraz sofistikovanejšie a priamo ohrozujú úspory bežných ľudí. Útočníci cielene manipulujú obete tak, aby im samy poslali peniaze. Podvody sa často dejú cez telefonické hovory, SMS správy alebo výzvy na sociálnych sieťach. Ak obeť uverí, banka vidí už len zdanlivo dobrovoľnú a autorizovanú transakciu.
Problémom je, že žiadna inštitúcia nevidí celý reťazec. Mobilný operátor, banka aj polícia riešia iba svoj úsek a do hry sa často dostávajú až vtedy, keď je už neskoro. Čiže keď sú peniaze obete preč. NBS preto označuje online podvody za systémové riziko, ktoré zásadne podkopáva dôveru v digitálne finančné služby.

Prepojenie kľúčových hráčov na trhu
Ako reakciu na rastúcu hrozbu zvolala NBS odbornú konferenciu. V rámci nej pri jednom stole zasadli zástupcovia štátu, bezpečnostných zložiek, regulátorov, finančného sektora aj technologických firiem. Cieľom nie je jednorazové gesto, ale odštartovanie dlhodobej, koordinovanej spolupráce, ktorá prepojí všteky kompetentné zložky a inštitúcie.
Medzi účastníkmi boli napríklad Ministerstvo vnútra SR, Generálna prokuratúra, Súdna rada, Prezídium Policajného zboru SR, Rada pre mediálne služby, zástupcovia bankového sektora či spoločnosť ESET. Z európskej úrovne sa zúčastnili Európska komisia (DG HOME) a Eurojust. NBS v tejto súvislosti zároveň deklaruje, že nechce prezentovať „zázračné riešenie“. Chce však vytvoriť priestor na pravidelný dialóg, pomenovať limity jednotlivých hráčov a hľadať oblasti, kde sa dá začať konať okamžite.
Nová platforma a konkrétne kroky
Kľúčovým výstupom je spustenie spoločnej platformy v rámci existujúcej štruktúry Ministerstva vnútra SR. Tá má slúžiť ako koordinačný uzol v boji proti online podvodom. Platforma má umožniť rýchlejšiu výmenu informácií medzi inštitúciami a adresnejšie reagovanie na nové typy útokov.
Ďalšími očakávanými výsledkami sú identifikácia oblastí na okamžitú bilaterálnu spoluprácu medzi konkrétnymi hráčmi. A taktiež vytvorenie siete kontaktných osôb (Single Point of Contact) pre rýchlu koordináciu naprieč sektorom.
NBS zároveň upozorňuje, že európske prostredie sa rýchlo mení a pripravovaná stratégia EÚ proti online podvodom výrazne stavia na spolupráci a zdieľaní informácií. Slovensko sa tak snaží zosúladiť s modelom, ktorý už v niektorých krajinách EÚ preukázateľne funguje.
Dôraz na prevenciu pred online podvodmi
Zástupcovia NBS zdôrazňujú, že digitalizácia finančných služieb má zmysel iba vtedy, ak sa v nej ľudia cítia bezpečne. Nestačí inovovať aplikácie a služby, ale rovnako rýchlo sa musí vyvíjať aj obrana proti tým, ktorí tieto inovácie zneužívajú.
Konferencia zároveň poukázala aj na rozšírený mýtus, že obeťami sú najmä dôverčiví seniori. Podvodníci dnes cielia aj na IT odborníkov či skúsených podnikateľov, čo ukazuje, ako sofistikované sú ich techniky manipulácie. Ak sa nepodarí prepojiť prevenciu, vzdelávanie a represiu do jedného celku, hrozí, že online podvody sa stanú „akceptovanou“ súčasťou digitálneho života. A práve tomu sa NBS spolu s partnermi snaží novou platformou zabrániť.

