Kým svetový automobilový trh neohrozene smeruje k elektrickej budúcnosti, Spojené štáty sa vybrali opačným smerom. Najnovšie dáta za november 2025 ukazujú, že globálny predaj elektrických vozidiel (EV) medziročne vzrástol o robustných 21 %, pričom celkovo sa tento rok predalo už 18,5 milióna kusov.
Hlavným motorom tohto rastu však tentoraz nie je len Čína, ale predovšetkým Európa, ktorá zažíva renesanciu záujmu o bezemisnú dopravu. Naopak, Severná Amerika sa stáva brzdou globálneho pokroku, a to najmä v dôsledku politických rozhodnutí, ktoré protežujú spaľovacie motory, informuje server Electrek.
Európa dupla na plyn
Starý kontinent sa v novembri stal jasným lídrom rastu. Predaje elektromobilov a plug-in hybridov tu medziročne vyskočili až o 36 %. Celkovo sa v Európe tento rok predalo už 3,8 milióna elektrických áut, čo je o tretinu viac ako v roku 2024. Tento úspech nie je náhodný, ale je priamym dôsledkom podporných vládnych programov.

Konkrétne Francúzsko sa vrátilo k rastu vďaka programu „sociálneho lízingu“, ktorý pomáha nízkopríjmovým domácnostiam presadnúť do elektromobilov, a vďaka novým modelom od Renaultu a VW. Taliansko zase zaznamenalo rekordný mesiac s takmer 25-tisíc predanými autami po tom, čo vláda vyčlenila takmer 600 miliónov eur na šrotovné za staré autá. Napokon, Veľká Británia rozšírila dotačnú schému na nové modely, vrátane očakávaného Renaultu 5 či Nissanu Leaf vyrábaného priamo v Sunderlande.
Amerika s opačným trendom
Úplne opačný scenár sa odohráva za oceánom. Severná Amerika je jediným kľúčovým regiónom, ktorý je v mínuse (-1 % od začiatku roka). Dôvodom je vypršanie federálnych daňových úľav na nákup elektromobilov, ktoré skončili 30. septembra 2025. Hoci značky ako Kia či Hyundai zaznamenali mierny rast, celkový trh trpí.
Situáciu zhoršujú aj kroky Donalda Trumpa, ktorý formálne „resetoval“ prísne emisné normy CAFE. Požiadavky na priemernú spotrebu flotily sa drasticky znížili, čo automobilkám umožňuje naďalej predávať obrovské množstvo benzínových áut bez potreby elektrifikácie. Navyše, pokuty za nesplnenie cieľov boli znížené na nulu.
Reakcia trhu bola okamžitá. Koncern Stellantis napríklad ohlásil masívnu investíciu do výroby spaľovacích motorov v USA, čím krajina riskuje, že technologicky zaspí dobu, zatiaľ čo svet už v roku 2017 dosiahol vrchol predaja spaľovacích áut a odvtedy klesá.

Čína exportuje vo veľkom
Čína si udržuje pozíciu neohrozeného giganta s 11,6 miliónmi predaných elektromobilov v tomto roku (+19 %). Keďže domáci trh je už značne nasýtený, čínske automobilky sa orientujú na export. Spoločnosť BYD v novembri vyviezla rekordných takmer 132-tisíc áut, pričom jej predaje v Európe vzrástli štvornásobne.
Vývoj v roku 2025 jasne ukazuje, že dopyt po elektromobiloch je odolný a rastie všade tam, kde existuje stabilná a predvídateľná vládna podpora.

