Poľské mestá vyhlasujú vojnu emisiám. Ak sa teda chystáte na nákupy do Krakova alebo na predvianočný výlet do Varšavy, radšej si vopred skontrolujte technický preukaz svojho vozidla. Naši severní susedia totiž začali s nekompromisným upratovaním v doprave. Éra, kedy ste sa starším dieselom alebo benzínovým autom dostali až k historickým pamiatkam, sa definitívne končí. Poľsko masívne zavádza nízkoemisné zóny (SCT – Strefa Czystego Transportu) a prvé pokuty už padajú do schránok nepozorných vodičov. Na tému upozornil motoristický portál Autoviny.sk.
Varšava ako priekopník
Hoci Európa experimentuje s obmedzovaním vjazdu do centier už desaťročia, Poľsko dlho váhalo. Prelom prišiel až v júli 2024, kedy Varšava spustila prvú oficiálnu nízkoemisnú zónu v krajine. O niečo. podobné sa však snažia aj iné krajiny, napríklad Štokholm (1996) alebo Florencia (1991).
Nízkoemisná zóna vo Varšave však nie je len symbolická. Zaberá plochu približne 37 štvorcových kilometrov, čo zodpovedá asi siedmim percentám celkovej rozlohy metropoly. Zahŕňa nielen historické jadro, ale aj časti atraktívnych štvrtí ako Mokotów, Wola, Żoliborz alebo Praga.
Ak jazdíte na benzín alebo LPG a vaše auto bolo vyrobené pred rokom 1997 (norma Euro 2), do centra sa legálne nedostanete. Pri naftových motoroch sú pravidlá ešte prísnejšie, pretože stopku majú všetky vozidlá staršie ako 19 rokov, respektíve tie, ktoré nespĺňajú normu Euro 4.

Pravidlá budú čoraz tvrdšie
Mesto neplánuje zostať pri súčasných číslach. Stratégia je nastavená na pravidelné sprísňovanie každých 24 mesiacov. Už od budúceho roka sa latka opäť zdvihne. Majitelia benzínových áut budú potrebovať minimálne normu Euro 3 (ročník 2000 a novšie). Fanúšikovia dieselov sa sem zas nedostanú s ničím horším než Euro 5 (rok výroby od 2009).
Pre cestovateľov ale predsa len existuje jeden zaujímavý tip. Ak potrebujete do zóny vstúpiť s autom, ktoré limity nespĺňa, máte k dispozícii takzvaného „žolíka“. Systém povoľuje štyri výnimky za kalendárny rok. Pri piatom vjazde vás však už policajné kamery a databázy nekompromisne označia za vodiča s priestupkom.
Prvá pokuta je realitou
Mnohí vodiči predpokladali, že kontroly budú v úvode len formálne. Je to ale omyl. V polovici novembra varšavská mestská polícia oficiálne potvrdila udelenie prvej pokuty za neoprávnený vjazd. Systém prepojený na centrálnu evidenciu vozidiel je neúprosný. Maximálna sankcia sa podľa aktuálneho sadzobníka šplhá na 500 zlotých, čo je v prepočte okolo 119 eur. Pre bežného turistu tak môže ísť o poriadne drahý výlet.

Pridáva sa aj Krakov
Ak si myslíte, že sa obmedzeniam vyhnete v iných mestách, mýlite sa. Od januára 2026 sa k Varšave pridá aj turistami milovaný Krakov. Tu však bude rozsah zóny ešte masívnejší a zasiahne až 60 percent územia mesta.
Pravidlá v Krakove budú nastavené nasledovne:
- Benzín: Stopka pre Euro 3 a staršie (ročníky pred 2005).
- Diesel: Zákaz pre Euro 5 a staršie (vozidlá vyrobené pred rokom 2014).
- Výnimky: Domáci obyvatelia so staršími autami dostanú určitú ochranu, no ostatní návštevníci sa budú musieť pripraviť na modernizáciu vozového parku, alebo na špeciálne poplatky za vjazd.
Dominový efekt naprieč Poľskom
Varšava a Krakov sú len špičkou ľadovca. Vďaka novele zákona o elektromobilite z konca roku 2024 získalo zelenú k zavedeniu zón až 40 poľských miest. Na zozname čakateľov sú veľké mená ako:
- Wroclaw
- Poznaň
- Gdaňsk
- Rzeszów
- Katowice
- Gliwice
- Zabrze
Pre slovenských dopravcov a turistov to znamená jediné. Poľsko sa stáva krajinou, kde je vlastníctvo staršieho naftového auta v mestskom prostredí čoraz väčším bremenom.
Paradox u susedov
Zaujímavým kontrastom k poľskému trendu je situácia v Nemecku, ktoré bolo kedysi priekopníkom ekologických zón. Mestá ako Stuttgart, Heidelberg či Mannheim začínajú od reštrikcií upúšťať. Dôvod je jednoduchý. Vďaka prirodzenej obmene vozového parku a lepším technológiám sa kvalita ovzdušia natoľko zlepšila, že zóny stratili svoje opodstatnenie. Poľsko je však v inej fáze a kým dosiahne podobné hodnoty, vodičov čaká ešte niekoľko rokov prísnych zákazov.

