Spôsob, akým domácnosti nahlasujú spotrebu plynu, prechádza zmenou. Približne 600-tisíc odberateľov v tarife D1, ktorí plyn používajú najmä na varenie, si už po novom musia stav plynomeru oznámiť sami. Plynári prestali chodiť po bytoch a osobné odpočty zrušili podľa novej legislatívy. Pre časť ľudí, najmä starších bez mobilu a internetu, to predstavuje komplikáciu.
Koniec osobných odpočtov v bytoch
Doteraz pracovníci distribučnej spoločnosti prichádzali priamo do bytov, kde stav plynomeru odčítali, prípadne im ho obyvatelia nadiktovali alebo ukázali na fotografii. „Plynári vždy prišli, buď ste ich pustili dovnútra na odpis plynu, alebo ste im to odfotili, nadiktovali a bolo to za 10 sekúnd hotové,“ opísal doterajšiu prax obyvateľ Považskej Bystrice Milan Ignácik. Na vchodových dverách bytových domov sa však objavili oznamy, že osobné odpočty končia.

Distribútor vysvetľuje, že cieľom zmeny je zvýšenie komfortu odberateľov. „Cieľom samoodpočtu je predovšetkým zvýšenie komfortu odberateľov plynu, nemusia si už plánovať a strpieť návštevu odpočtára. Naopak, samoodpočet môžu vykonať v čase, ktorý im vyhovuje,“ uviedla hovorkyňa SPP – distribúcia Miroslava Schneider. Okrem toho majú zmeny zrýchliť proces a znížiť náklady.
Seniori bez mobilu majú problém
Nový model však nevyhovuje všetkým. Citlivou skupinou sú najmä dôchodcovia, ktorí nemajú mobily ani prístup na internet. „Je veľká skupina hlavne dôchodcov, ktorí nemajú mobily alebo prístup k internetu. Takže ako bude táto skupina nahlasovať ten samoodpočet?“ upozornil Milan Ignácik. Niektorí obyvatelia Považskej Bystrice hovoria, že digitálne riešenia im nevyhovujú alebo ich nevedia používať.
Aplikácia, web aj telefón
SPP – distribúcia za najjednoduchší spôsob označuje mobilnú aplikáciu, cez ktorú odberateľ nasníma sériové číslo plynomeru, odfotí jeho aktuálny stav a údaje odošle. Okrem aplikácie však existujú aj ďalšie možnosti. Stav plynomeru môžu ľudia nahlásiť cez webovú stránku, telefonicky alebo prostredníctvom svojho dodávateľa plynu. Spoločnosť pripomína, že s odoslaním údajov môžu pomôcť príbuzní.
„Nahlásiť spotrebu plynu môže aj rodinný príslušník namiesto svojich blízkych rodičov alebo starých rodičov, ktorí takzvané chytré telefóny nepoužívajú,“ doplnila hovorkyňa SPP – distribúcia.
Volania po diaľkových meračoch
Časť ľudí žiada návrat plynárov do terénu, iní by privítali technické riešenie, pri ktorom by odpočty prebiehali automaticky. Spomínajú napríklad moderné merače s diaľkovým odpočtom, ktoré už využívajú distribútori elektriny. „Čiže keď to dokážu elektrikári, tak si myslím, že by to dokázali aj plynári,“ poznamenal Milan Ignácik.
Domácnosti mali stav plynomeru nahlásiť do konca novembra. Tí, ktorí termín nestihli, dostanú odhad spotreby bez sankcií.
