Predstava, že by sme v aute vôbec nepotrebovali brzdový pedál, znie ako sci-fi, no britská spoločnosť YASA tvrdí, že sme k nej bližšie, než si myslíme. Špecialista na vývoj pokročilých elektrických pohonov nedávno odhalil prototyp takzvaného „in-wheel“ motora, teda jednotky zabudovanej priamo do disku kolesa, informujú Autoviny.sk.
Tento technologický klenot sľubuje nielen úsporu miesta, ale najmä dychberúce parametre. Jediné koleso by mohlo disponovať výkonom až 1 000 konských síl. To otvára dvere k dizajnu vozidiel, ktoré prekonávajú všetko, čo dnes poznáme.
Návrat k myšlienke z 19. storočia
Hoci to znie futuristicky, YASA stavia na princípe axiálnych tokových motorov, ktorý je známy už od 19. storočia. Kľúčom k úspechu bola modernizácia tohto konceptu pomocou špičkových materiálov a ultrakompaktného dizajnu. Výsledkom je motor, ktorý sa zmestí do útrob kolesa a v porovnaní s bežnými radiálnymi motormi, aké nájdeme v dnešných Teslách či Volkswagenoch, ponúka neporovnateľne lepší pomer výkonu k hmotnosti.

Firme sa podarilo v priebehu pár mesiacov dvakrát prekonať vlastné rekordy. Ich najnovší model s hmotnosťou len 12,7 kilogramu dokáže vyvinúť výkon 750 kW. To znamená hustotu výkonu až 59 kW na jeden kilogram hmotnosti, čo je hodnota, ktorá trojnásobne prevyšuje súčasnú špičku v oblasti radiálnych motorov. Nachádzame sa tak na historickom technologickom prelome.
Brzdenie bez bŕzd
Najradikálnejšou zmenou, ktorú tento systém prináša, je však vplyv na brzdenie. Nový prototyp celého pohonného systému, ktorý váži len 15 kg (vrátane integrovaného meniča), disponuje obrovskou brzdnou silou vďaka rekuperácii. Motor funguje ako generátor tak efektívne, že pri bežnej jazde v meste a nižších rýchlostiach by vodič vôbec nemusel používať klasické mechanické brzdy. Stačilo by len zložiť nohu z plynu a auto by zastavilo vďaka elektromagnetickému odporu, pričom by získanú energiu vrátilo späť do batérie.
Hoci je technológia zatiaľ vo fáze testovania, jej potenciál meniť architektúru elektromobilov je obrovský. Generálny riaditeľ spoločnosti Joerg Miska považuje toto riešenie za odpoveď na limity súčasných systémov. YASA plánuje technológiu ďalej ladiť a zamerať sa na jej cenovú dostupnosť, aby nezvyšovala cenu vozidiel.
Ďalšie detaily o tomto revolučnom pohone by sme sa mali dozvedieť začiatkom roka 2026.
Výhody a nevýhody
Nahradenie alebo výrazné obmedzenie klasických mechanických bŕzd v prospech silnej rekuperácie cez in-wheel motory prináša fascinujúci súboj medzi efektivitou a fyzikálnymi limitmi.
Hlavnou a nespochybniteľnou výhodou tohto riešenia je energetická efektivita. Zatiaľ čo klasické brzdy fungujú na princípe trenia, pri ktorom sa kinetická energia vozidla nenávratne mení na odpadové teplo (a dere brzdové doštičky), elektromotor v kolese dokáže túto energiu „pochytať“ a vrátiť späť do batérie.

V mestskej premávke, kde sa neustále rozbiehate a brzdíte, to môže znamenať dramatické predĺženie dojazdu elektromobilu, keďže každé spomalenie sa mení na nabíjanie. S tým súvisí aj pomalšie opotrebenie komponentov. Keďže mechanické brzdy by slúžili len ako núdzová poistka, majitelia áut by mohli zabudnúť na častú výmenu kotúčov či platničiek, čo znižuje servisné náklady a eliminuje aj tvorbu škodlivého brzdového prachu.
Ďalším benefitom je okamžitá odozva a kontrola. Elektromotory dokážu regulovať krútiaci moment tisíckrát rýchlejšie než akýkoľvek hydraulický systém s ABS či ESP. Ak je motor priamo v kolese, riadiaca jednotka môže presne dávkovať brzdnú silu pre každé koleso zvlášť v priebehu milisekúnd. To by viedlo k bezkonkurenčnej stabilite na klzkom povrchu a k takzvanému „one-pedal driving“ zážitku, kde vodič ovláda auto v drvivej väčšine času len plynovým pedálom.
Na druhej strane však stojí najväčší strašiak inžinierov, a tým je neodpružená hmotnosť. Koleso s integrovaným motorom je ťažšie než bežné koleso, čo zhoršuje prácu tlmičov. Ťažké koleso na nerovnostiach viac odskakuje, čo môže znížiť komfort jazdy a v extrémnych prípadoch aj priľnavosť pneumatiky k vozovke (hoci spoločnosť YASA tvrdí, že tento problém vyriešila nízkou váhou motora).
V neposlednom rade je tu zraniteľnosť. Motor v kolese je vystavený priamym nárazom od výtlkov, vode, soli, prachu a extrémnym vibráciám, čo kladie obrovské nároky na jeho odolnosť a zapuzdrenie.

