Veľká časť európskych vodičov sa môže tešiť na novú finančnú injekciu pri kúpe vozidla, no podmienky budú prísne. Nemecká vláda sa dohodla na zavedení nových stimulov, ktoré sa netýkajú len čistých elektromobilov, ale prekvapivo aj áut so spaľovacím motorom – konkrétne plug-in hybridov, píše server Autoviny.sk.
Musí ísť o vozidlá, ktoré kombinujú elektrický pohon s benzínovým (alebo zriedkavejšie dieselovým) motorom a dajú sa nabíjať zo zásuvky. Ich hlavnou výhodou je schopnosť prejsť kratšie vzdialenosti (30 až 80 km) čisto na elektrinu, zatiaľ čo na dlhšie trasy využívajú spaľovací motor.
Podpora cielená na bežné rodiny
Cieľom nového programu je podporiť najmä domácnosti s nízkymi a strednými príjmami pri prechode na ekologickejšiu dopravu. Minimálna výška dotácie pri kúpe nového vozidla je stanovená na 3 000 eur.
Vláda myslí aj na sociálny aspekt. Domácnosti s čistým mesačným príjmom do 3 000 eur získajú k základnej sume ešte dodatočný bonus 1 000 eur. Na rozdiel od minulosti, kedy boli dotácie plošné, nové pravidlá zavádzajú príjmové stropy. O podporu môžu žiadať len domácnosti s ročným príjmom do 80 000 eur, pričom tento limit sa zvyšuje o 5 000 eur za každé dieťa.
Detaily programu a jeho súlad s európskym právom majú byť doladené do konca roka, aby sa vyplácanie mohlo spustiť začiatkom roka 2026. Na financovanie sú vyčlenené miliardy eur až do roku 2029.

Rastie záujem o jazdené elektromobily
Nemecký trh sa mení aj bez dotácií. Štúdia poisťovne HUK Coburg ukázala, že v treťom štvrťroku 2025 prešlo na čistý elektromobil 6,2 % majiteľov spaľovacích áut, čo je dvojnásobný nárast oproti začiatku roka 2024.
Zaujímavé je aj poradie obľúbenosti. Medzi novými elektromobilmi vedie Škoda Elroq, kým trhu s jazdenými elektrickými autami dominuje Volkswagen ID.3. Naopak, niekdajší líder Tesla Model Y sa prepadol až na ôsmu priečku, čo analytici pripisujú kontroverznému imidžu Elona Muska a úzkemu portfóliu značky. Slovensko na podobný impulz, či už pre hybridy alebo čisté elektromobily, zatiaľ stále čaká.
Vyplatí sa kupovať jazdený elektromobil?
Je dôležité mať na pamäti, že kúpa jazdeného elektromobilu prináša úplne iný súbor rizík a výhod než kúpa ojazdeného auta so spaľovacím motorom, pričom najväčším strašiakom a zároveň najdrahším komponentom je jednoznačne trakčná batéria.
Hlavné riziko spočíva v tom, že stav batérie nie je na prvý pohľad viditeľný ani počuteľný. Kým pri benzínovom motore skúsený mechanik odhalí problémy podľa zvuku, dymivosti alebo vibrácií, degradácia batérie je tichá a skrytá. Ak má batéria za sebou veľa cyklov rýchlonabíjania alebo bola dlhodobo vystavovaná extrémnym teplotám, jej kapacita (tzv. State of Health – SoH) mohla klesnúť pod akceptovateľnú úroveň, čo drasticky znižuje dojazd vozidla.
Výmena batérie mimo záruky je pritom ekonomicky nerentabilná, pretože jej cena často prevyšuje zostatkovú hodnotu celého auta. Ďalším rizikom je rýchle morálne zastarávanie technológií – päťročný elektromobil môže mať v porovnaní s novým modelom výrazne pomalšie nabíjanie a zastaraný infotainment, čo obmedzuje jeho využitie na dlhšie trasy. Treba počítať aj s rýchlejším opotrebovaním podvozkových častí, keďže elektromobily sú kvôli batériám ťažšie.

Ako rýchlo stráca elektrický pohon na hodnote?
Na druhej strane, kúpa jazdeného elektromobilu môže byť mimoriadne výhodným ekonomickým rozhodnutím, a to najmä kvôli krivke straty hodnoty. Elektromobily strácajú na cene najrýchlejšie v prvých rokoch života, čo znamená, že druhý majiteľ môže získať technologicky stále vyspelé vozidlo za zlomok pôvodnej ceny, pričom ten najväčší finančný prepad „zaplatil“ prvý majiteľ.
Obrovskou výhodou je následná prevádzka a údržba. Elektrický pohon je konštrukčne oveľa jednoduchší než spaľovací – nemá turbo, vstrekovače, DPF filter, dvojhmotový zotrvačník, prevodovku s množstvom stupňov ani výfukový systém. Tieto súčiastky, ktoré sa na starších spaľovacích autách bežne kazia a ich oprava stojí tisíce eur, v elektromobile jednoducho nie sú. Elektromotor je prakticky bezúdržbový a vydrží milióny kilometrov.
Navyše, vďaka rekuperácii sa výrazne šetria brzdy. Ak si teda kupujúci dá pozor a pred kúpou si nechá odborne diagnostikovať stav batérie, môže získať spoľahlivé auto s minimálnymi servisnými nákladmi a lacnou prevádzkou, ideálne na mestské a prímestské jazdenie.

