Dlho očakávané spustenie štátnej pomoci s cenami energií prinieslo namiesto úľavy vlnu kritiky a zmätených reakcií. Po tom, čo si občania začali overovať svoj nárok na webovej stránke energopomoc.sk, mnohí zostali zaskočení negatívnym výsledkom.
Napriek tomu, že podľa pôvodných predpokladov mali do schémy patriť, systém ich vyhodnotil ako neoprávnených žiadateľov. Problém sa týka nielen jednotlivcov, ale aj zraniteľných skupín, ako sú rodiny s malými deťmi či domácnosti dôchodcov, informujú Správy STVR.
Príbehy plné sklamania
Konkrétnym príkladom nefunkčnosti systému je prípad pána Ľuboslava Repku. Hoci jeho manželka je na materskej dovolenke a spoločne vychovávajú dve malé deti, po zadaní údajov do systému sa dozvedel, že nárok na pomoc nemajú.
Situáciu sa snažil okamžite riešiť telefonicky, no narazil na ďalšiu prekážku v podobe preťaženej alebo nefunkčnej infolinky. Ani po desiatkach pokusov sa jemu ani jeho manželke nepodarilo dovolať a zistiť príčinu zamietnutia.

Opozícia upozorňuje, že nejde o ojedinelé zlyhanie, ale o systémový problém. Predseda SaS Branislav Gröhling verejne prečítal list od učiteľky so šestnásťročnou praxou a jej manžela policajta, ktorí vychovávajú dve štrnásťročné deti. Ani tejto bežnej pracujúcej rodine energopomoc nevyšla, čo vyvoláva otázky o tom, ako sú nastavené kritériá a koho vlastne štát plánuje podporiť.
Opoziční poslanci situáciu označujú za chaos a zlyhanie rezortu, ktorý mal podľa nich na prípravu funkčného modelu viac ako dva roky.
Byrokratické kľučky
Vládna koalícia sa bráni tvrdením, že ide o pilotné nasadenie rozsiahleho systému, pri ktorom sa dajú očakávať počiatočné ťažkosti. Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok vyjadril presvedčenie, že ministerka hospodárstva situáciu zvládne a nedostatky sa podarí vychytať. Zástupcovia SNS pripustili, že ak sa preukáže štatisticky významný výpadok určitých skupín obyvateľstva, pravidlá by sa mohli v priebehu roka upraviť.
Pre ľudí, ktorí bývajú v prenájmoch a pomoc nedostali, existuje teoretická možnosť nápravy. Ministerka hospodárstva Denisa Saková uviedla, že nájomcovia môžu situáciu riešiť návštevou klientskeho centra. Podmienkou však je, aby si v danom byte nahlásili prechodný pobyt, na základe čoho im môže byť pomoc individuálne priradená.
Pre tých, ktorí už zamietavé stanovisko dostali z iných dôvodov, má však ministerka zlú správu. Zmeniť rozhodnutie o pridelení či nepridelení pomoci pre aktuálny kalendárny rok už podľa jej slov nie je možné.
Energopomoc podľa oficiálnych informácií
Štátny mechanizmus energopomoci bol navrhnutý ako prechod od plošného dotovania k prísne adresnému systému, ktorého cieľom je finančne kompenzovať zvýšené náklady na energie primárne tým domácnostiam, ktoré by ich z vlastného rozpočtu nezvládli.
Celý koncept stojí na automatizovanom posudzovaní takzvanej bonity domácnosti, ktorá sa vypočítava zo súčtu príjmov všetkých členov za sledované obdobie, pričom systém zohľadňuje aj počet dospelých osôb a nezaopatrených detí prostredníctvom špeciálnych koeficientov.

Teoreticky by tak pomoc mali získať najmä zraniteľné skupiny, ako sú dôchodcovia, rodiny s jedným rodičom na materskej dovolenke, domácnosti s ťažko zdravotne znevýhodnenými členmi či ľudia v hmotnej núdzi, pokiaľ ich prepočítaný príjem neprekročí stanovenú hranicu.
Samotná distribúcia pomoci prebieha dvoma odlišnými spôsobmi v závislosti od typu odoberanej energie. V prípade elektriny a plynu zvolil štát cestu priamej fakturačnej zľavy, čo znamená, že oprávneným domácnostiam dodávatelia automaticky znížia zálohové platby a konečné faktúry, takže ľudia nemusia čakať na vratky peňazí.
Komplikovanejší režim platí pre odberateľov napojených na centrálne zásobovanie teplom, ktorí musia najprv uhrádzať plné sumy a až následne im štát bude zvýšené náklady refundovať formou finančných príspevkov, takzvaných energošekov, vyplácaných v polročných intervaloch.

