Klienti virtuálneho operátora Okay fón opäť čelia nepríjemným problémom. Hoci sa rozhodli služby prestať využívať, z bankových účtov im naďalej miznú peniaze. Na základe zistení Živé.sk o tom informujú Regióny.sk.
Operátor napriek prísľubom situáciu nevyriešil a zákazníkom sa nedarí automatické strhávanie platieb zastaviť ani cez oficiálny web.
Štát má obmedzené právomoci
Hoci Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sťažnosti eviduje, jeho možnosti zasiahnuť sú značne limitované. Hlavnou prekážkou je technické pozadie fungovania tohto operátora.
Okay fón totiž nemá uzatvorené priame zmluvy so slovenskými sieťovými operátormi ako Telekom, Orange, O2 či 4ka, ale svoje služby poskytuje prostredníctvom zahraničných sprostredkovateľov na báze medzinárodného roamingu.
Keďže slovenský úrad má dosah a právomoc regulovať len služby poskytované priamo na našom území, v tomto špecifickom prípade by mal podnety riešiť regulátor v tej krajine, kde má operátor svoju domovskú sieť.
Ako získať peniaze späť?
Ak operátor nekomunikuje a peniaze z účtu stále odchádzajú, Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) aj odborníci radia ako jedinú účinnú cestu reklamáciu platby priamo v banke, takzvaný chargeback.
Klient musí bankovej inštitúcii oznámiť, že mu nebola dodaná zaplatená služba, prípadne že obchodník neoprávnene strháva platby po odstúpení od zmluvy. Je však potrebné sa pripraviť na to, že tento proces vrátenia peňazí nie je okamžitý a môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Pochybná minulosť a nové riziká
Dôveryhodnosti operátora nepridáva ani jeho história, keďže krátko po svojom štarte musel riešiť opakovanú nefunkčnosť a nutnosť výmeny eSIM kariet. Aktuálne pritom Okay fón prichádza s novou ponukou prenájmu repasovaných iPhonov, pri ktorých žiada „100 % vratnú zálohu“.
V kontexte súčasných problémov s vracaním peňazí a ignorovaním ukončovania zmlúv však portál varuje pred rizikom, či zákazníci svoje uhradené zálohy ešte niekedy uvidia.
Ak sa rozhodnete požiadať o vrátenie peňazí formou chargebacku, prvým a nevyhnutným krokom je zhromaždenie všetkých dôkazov. Predtým, než otvoríte bankovú aplikáciu, uistite sa, že máte uložené snímky obrazovky potvrdzujúce zrušenie služby, kópie e-mailovej komunikácie s operátorom, kde ste žiadali o ukončenie zmluvy, a ideálne aj dátum a čas, kedy k zrušeniu došlo.
Tieto dokumenty budú kľúčové pre to, aby banka vašu žiadosť uznala ako oprávnenú, pretože dôkazné bremeno leží na vás.
Samotný proces v mobilnej aplikácii alebo internet bankingu je zvyčajne intuitívny. Vyhľadajte v histórii transakcií konkrétnu platbu, ktorú vám operátor strhol neoprávnene, a otvorte jej detail. Väčšina moderných bankových aplikácií ponúka priamo pri transakcii možnosť „Reklamovať platbu“ alebo „Nahlásiť problém“. Po kliknutí na túto možnosť sa vám otvorí formulár, kde je potrebné vybrať dôvod reklamácie.
V tomto prípade zvoľte možnosť, ktorá najlepšie vystihuje situáciu, napríklad „Tovar alebo služba nebola dodaná“ alebo „Opakovaná platba po zrušení predplatného“. Do popisu situácie stručne a jasne uveďte, že ste zmluvu vypovedali, no obchodník napriek tomu platbu zrealizoval.

Ak vaša banka neumožňuje podať reklamáciu priamo cez aplikáciu, budete musieť využiť infolinku alebo navštíviť pobočku osobne. V takom prípade si pripravte vytlačené dôkazy alebo ich majte pripravené v elektronickej podobe na odoslanie e-mailom bankovému pracovníkovi.
Po podaní žiadosti vám banka peniaze zvyčajne nevráti okamžite, ale začne proces prešetrovania, ktorý zahŕňa komunikáciu s bankou obchodníka. Tento proces je zdĺhavý a na výsledok môžete čakať tridsať až sto dvadsať dní, preto je dôležité obrniť sa trpezlivosťou a pravidelne kontrolovať stav riešenia vašej reklamácie.

