Slovenské diaľnice čaká jeden z najväčších technologických transferov poslednej dekády. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) finišuje prípravy nového mýtneho systému, ktorý nahradí dosluhujúcu technológiu. Pre viac než 300-tisíc majiteľov nákladných vozidiel a autobusov to znamená jediné, a síce prechod do éry vyššej efektivity a férovosti. O novom mýtnom systéme informovala NDS na svojom webe.
NDS prechádza na nový mýtny systém
Prechod na nový systém nie je jednoduchou záležitosťou. Predstavte si, že vymieňate motor v kamióne, ktorý práve uháňa po diaľnici plnou rýchlosťou. Podobne náročné je to aj s mýtom. Systém musí fungovať nepretržite 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Akýkoľvek výpadok čo i len na jediný deň by znamenal miliónové straty na nevybratom mýte, ktoré štát potrebuje na údržbu a výstavbu ciest.
Aktuálne je v systéme evidovaných viac ako 300-tisíc nákladných vozidiel, ktoré ročne vygenerujú ohromujúcich 650 miliónov mýtnych transakcií. Zabezpečiť, aby každý jeden kilometer prejazdu nákladného auta bol správne zaúčtovaný aj počas prepínania systémov, si vyžaduje nasadenie desiatok odborníkov a precízne plánovanie.

Koniec monopolu a nová éra slobody
Jedným z kľúčových míľnikov, ktorému predchádzalo súčasné úsilie, bola liberalizácia trhu. Éra monopolu jednej spoločnosti sa skončila a dopravcovia dostali na výber. Dnes si už môžu sami zvoliť, prostredníctvom koho budú mýto uhrádzať. Využiť môžu služby domáceho poskytovateľa alebo medzinárodných hráčov (EETS).
Nový systém, ktorý bude plne pod kontrolou NDS, ide ešte ďalej. Jeho hlavným cieľom je znížiť náklady na výber mýta na minimum. „Práve princíp odmeny viazanej výlučne na reálne poskytnutú mýtnu jednotku alebo objem reálne vybratého mýta zaisťuje ekonomickú výhodnosť pre NDS a férovosť podmienok na liberalizovanom trhu,“ uvádzajú diaľničiari. V praxi to znamená, že NDS bude platiť len za to, čo sa skutočne využije, čo je zásadná zmena oproti minulosti.

Technologická výzva a legislatívny labyrint
Budovanie nového systému však nie je len o kódoch a serveroch. Tím odborníkov musí neustále reagovať na meniace sa prostredie. Od roku 2020 nastalo v legislatíve množstvo zmien, ktoré musí nový mýtny systém implementovať.
Medzi najväčšie výzvy patrí:
- Implementácia európskej smernice o viaczložkovom mýte, ktorá mení spôsob výpočtu poplatkov.
- Zmeny v daňovom systéme, vrátane zavedenia transakčnej dane a úpravy sadzieb DPH.
- Digitalizácia procesov, ako je zavedenie eFaktúry a nové pravidlá pre archívy a registratúry.
Všetky tieto faktory si vyžadujú dodatočné úpravy a investície, aby bol nový mýtny systém v deň spustenia stopercentne kompatibilný s aktuálnymi zákonmi a technickými normami.

Nový mýtny systém odštartuje budúci rok
Hoci práce prebiehajú v intenzívnom tempe aj počas decembrových dní, NDS si uvedomuje dôležitosť plynulého prechodu. Nový systém bol nastavený s rezervou, pričom sa zvýšil maximálny počet mýtnych jednotiek aj celkový objem mýta, ktorý je schopný spracovať. O tom, ako sa trh rozdelí medzi domáceho a medzinárodných poskytovateľov, však v konečnom dôsledku rozhodnú samotní dopravcovia.
Pre štát je prioritou bezproblémový štart v budúcom roku. Úspešné „prepnutie“ na nový mýtny systém bude znamenať definitívnu bodku za starou érou nákladného výberu mýta. Zároveň to bude začiatok efektívnej správy diaľničnej siete, kde každé vybraté euro smeruje tam, kam má, čiže do kvality našich ciest.

