Európska únia (EÚ) sa pripravuje na zásadný ústupok v rámci svojej vlajkovej iniciatívy, ktorou je Zelená dohoda. Pôvodný plán zakázať od roku 2035 predaj všetkých nových automobilov so spaľovacím motorom (vrátane hybridov) má byť v najbližších dňoch výrazne zmäkčený.
Tieto informácie potvrdil Manfred Weber, predseda skupiny Európskej ľudovej strany (EĽS) v Európskom parlamente, píše The Guardian.
Viaceré kľúčové mená lobujú
Klincom do rakvy pôvodného zákazu majú byť narastajúce obavy z pomalého prechodu spotrebiteľov na elektromobily (EV) a tlak dvoch kľúčových európskych ekonomík. Nemecký kancelár Friedrich Merz dlhodobo obhajoval zmenu pravidiel, s čím súhlasí aj talianska premiérka Giorgia Meloniová a väčšina európskych automobiliek (Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz, BMW).
Manfred Weber pre nemecký denník Bild uviedol, že „technologický zákaz spaľovacích motorov je zmietnutý zo stola“. Znamenalo by to, že motory, ktoré sa v súčasnosti vyrábajú v Nemecku, budú môcť byť predávané aj po roku 2035.
Nový kompromis by mal spočívať v nahradení 100-percentného cieľa nulových emisií (čo znamenalo koniec aj pre hybridy) na 90-percentné zníženie emisií CO2 pre flotily automobiliek. To by umožnilo pokračovať v predaji moderných plug-in hybridov s dlhým dojazdom, ktoré by mali spaľovací motor len ako záložný zdroj pre extrémne dlhé cesty (napríklad nad 600 km).

Hnev ekológov a kritika od Volva
Ohlásené zmeny vyvolali búrlivé reakcie. Ekologickí aktivisti tvrdia, že ide o „vykuchanie“ Zeleného dohovoru, ktoré len oddiali prechod na EV. Upozorňujú, že Európania tak budú dlhšie jazdiť v „špinavších a drahších“ autách.
Výrobcovia, ako sú Volvo a Polestar, ktorí vsadili všetko na čisté EV, zmenu kritizujú. Podľa nich takýto ústupok len nahrá čínskym konkurentom a spomalí nevyhnutný technologický prechod.
Ako bojovať proti číne?
Napriek tomuto zmäkčeniu plánuje EÚ zvýšiť podporu pre elektromobilitu. Správy naznačujú, že Komisia predstaví balík opatrení na podporu výroby a predaja malých „made in Europe“ EV, aby odrazila silnú čínsku konkurenciu. Inšpiráciou sú japonské elektrické „kei cars“ s nižšou daňou a poistením, alebo daňové úľavy zavedené v Nórsku.
Práve Nórsko ukazuje, že s masívnou podporou (oslobodenie od DPH a cestných poplatkov) je možné dosiahnuť extrémne výsledky. V roku 2025 tam tvorili EV už vyše 90 % všetkých nových predaných áut, zatiaľ čo v Taliansku je to stále len 12 %.

