Listy prežili monarchie, vojny aj nástup internetu. No v Dánsku im zvoní umieračik. Po viac než štyroch stovkách rokov štátna pošta definitívne končí s ich doručovaním a robí to bez pátosu, zato s logikou čísel. Moderné elektrické autá nepomohli, tradícia nestačila, zvyky sa zmenili. A od 30. decembra 2025 bude rozhodnuté.
Koniec univerzálnej služby, koniec listov
Spoločnosť PostNord oznámila, že úplne zastaví zber aj doručovanie listovej pošty. Dánsko sa tak stane prvou európskou krajinou, kde štátna pošta tento formát komunikácie ukončí. Dôvody sú neúprosné. Za posledných 25 rokov sa objem poslaných listov prepadol o 90 percent. A iba v roku 2024 klesol o ďalších 30 percent.

Zlom prišiel v momente, keď štát zrušil povinnosť univerzálnej poštovej služby. Tá garantovala dostupnosť pošty pre všetkých za prijateľnú cenu. Trh sa otvoril súkromníkom a pandémia s digitalizáciou následne ešte viac urýchlili pokles dopytu. Keď štandardný list stojí 29 dánskych korún, teda 3,9 eura, a doručenie na druhý deň vyjde na 39 korún, listová pošta sa pre mnohých stáva málo atraktívnou.
Fixné náklady vždy vyhrajú
Pošta má doručovateľov, budovy, autá a administratívu. To všetko stojí bez ohľadu na to, či sa rozvezie veľa listov alebo len minimum. Keď objem padá, cena za jeden list rastie a listový trh sa stáva neziskovým a neudržateľným. Investície do vozového parku sa z listov jednoducho zaplatiť nedajú.
Lenže balíky rozprávajú iný príbeh. Počas pandémie ľudia ostali doma a začali nakupovať online, čo odštartovalo boom, ktorý trvá dodnes. V roku 2022 sa globálne odoslalo 161 miliárd balíkov a do roku 2027 sa očakáva rast až na 256 miliárd. Aj preto sa pošty čoraz viac preorientúvajú práve na tento segment.
Dánsko ako digitálny extrém
Táto krajina používa hotovosť len zriedka a viac ako dva milióny ľudí majú vodičský preukaz v mobile. Záujem o tradičné listy je preto nízky. PostNord sa tak sústreďuje na balíky a elektromobilitu. Približne 28 percent jej flotily je elektrická a celkovo ide o zhruba 5-tisíc elektrických bicyklov, mopedov a áut. Zaujímavé je, že elektrické doručovanie nie je žiadna novinka. Už pred prvou svetovou vojnou jazdili po Kodani elektrické vozidlá s poštou.
Dnes firma uvádza, že elektromobily jej dávajú zmysel pre nižšie emisie, nižšie prevádzkové náklady na kilometer a spoľahlivosť. Keďže balíky sú ťažšie a často smerujú na dlhšie vzdialenosti, postupne sa zvyšuje využívanie väčších elektrických vozidiel.
PostNord spolu so švédskou spoločnosťou Einride oznámili rozšírenie partnerstva v oblasti elektrickej a autonómnej nákladnej dopravy. Ročný počet kilometrov prepravených elektrickými vozidlami sa v jeho rámci zdvojnásobí na 1,3 milióna.

