Cestovanie vlakom cez noc má svoje nezameniteľné čaro. Pre mnohých Slovákov je to praktický spôsob, ako sa ráno zobudiť v cieľovej stanici bez únavy z dlhého šoférovania. Realita v našich lôžkových vozňoch však roky zaostávala za očakávaniami 21. storočia. Staré kupé, nefunkčná klimatizácia či chýbajúce hygienické zázemie sa čoskoro stanú minulosťou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž oficiálne spúšťa projekt, ktorý na naše koľajnice prinesie novú úroveň komfortu a dôstojnosti.
ZSSK hlási modernizáciu nočných vlakov
Investícia do desiatich modernizovaných lôžkových vozňov nie je len o vonkajšom dizajne. Ide o hĺbkovú premenu interiéru a vybavenia, ktorá reaguje na ohlasy nespokojných cestujúcich. Rodičia s deťmi, študenti, turisti, ale aj ľudia dochádzajúci za prácou sa môžu tešiť na prostredie, ktoré konečne pripomína modernú Európu.
Každý z desiatich vozňov ponúkne minimálne 30 lôžok. Samozrejmosťou bude plne funkčná klimatizácia, ktorú oceníte najmä v letných mesiacoch, a dostatok elektrických zásuviek pre notebooky či smartfóny cestujúcich. Najväčšou zmenou však prejdú sociálne zariadenia. Nové vozne budú vybavené modernými sprchami a toaletami, ktoré spĺňajú najprísnejšie hygienické normy. Cestujúci sa tak po nočnej ceste budú môcť osviežiť priamo vo vlaku a vyraziť na pracovné stretnutie či výlet v plnej sile.
Vyjednávanie ZSSK ušetrilo milióny
Okrem komfortu pre cestujúcich prináša tento projekt aj dobré správy pre štátnu pokladnicu. ZSSK sa podarilo vyrokovať s dodávateľom, slovenskou spoločnosťou ŽOS Vrútky, mimoriadne výhodné podmienky.
Hoci bola zmluva vysúťažená už skôr, po intenzívnych rokovaniach a v súlade s odporúčaniami Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), prišlo k radikálnemu zníženiu ceny za servis. Servisné náklady na nasledujúcich 10 rokov klesli o viac ako 24 percent, čo v čistých číslach predstavuje úsporu presahujúcu 3 milióny eur. Tieto prostriedky tak môžu byť v budúcnosti využité na ďalšie zlepšovanie verejnej dopravy.
ZSSK si navyše v zmluve poistila kvalitu. Ak by vozne neboli dostupné v dohodnutom rozsahu alebo by pokrivkávala kvalita ich údržby, dopravca má právo uplatniť sankcie alebo dokonca od zmluvy odstúpiť.

Kedy sa dočkáme nových vozňov?
Dobrou správou je, že na zmeny nebudeme čakať celé dekády. Prvé zmodernizované vozne by sa mali objaviť na slovenských tratiach už v priebehu budúceho roka. Celý projekt desiatich vozňov musí byť podľa zmluvy zrealizovaný najneskôr do 24 mesiacov.
Nová vízia pre nočnú dopravu Slovenskom
Modernizácia vagónov je len prvým krokom širšieho plánu. ZSSK v úzkej spolupráci s Ministerstvom dopravy SR pripravuje celkovú aktualizáciu koncepcie nočnej dopravy. Cieľom je prehodnotiť, ktoré trasy dávajú zmysel, aká by mala byť ich kapacita a najmä, ako nastaviť férové ceny.
Súčasťou zmien bude aj nový tarifný systém. Ceny lístkov v lôžkových vozňoch by mali byť jednoduché, prehľadné a udržateľné. Cieľom je nájsť zlatú strednú cestu a urobiť cestovanie v noci dostatočne atraktívnym, aby boli vlaky plne vyťažené. Zároveň však chce dopravca zachovať cenu, ktorá bude prijateľná pre širokú verejnosť.
Slovensko tak konečne naskakuje na vlnu renesancie nočných vlakov, ktorá momentálne prebieha v celej Európe. Cestovanie železnicou sa stáva nielen ekologickou, ale aj dôstojnou alternatívou k autám alebo lietadlám.

