Poľský úrad pre ochranu hospodárskej súťaže a spotrebiteľa (UOKiK) udelil maloobchodnej sieti Biedronka pokutu presahujúcu 104,7 milióna PLN. Podľa úradu spoločnosť počas dvoch jednodňových marketingových akcií zavádzala zákazníkov. Sankcia smeruje na vlastníka siete, spoločnosť Jeronimo Martins Polska. Rozhodnutie však zatiaľ nie je právoplatné a firma sa môže odvolať na súde.
Ako uvádza portál Wiadomosci Handlowe, UOKiK tvrdí, že na začiatku roka 2024 prebehli dve kampane. V rámci nich Biedronka lákala zákazníkov na nákup vybraných produktov s prísľubom 100-percentnej zľavy na poukážku.
Podľa úradu však prezentácia v rádiu, v mobilnej aplikácii, na Facebooku či priamo v predajniach vzbudzovala dojem, že poukážku bude možné použiť pri najbližšom nákupe na ľubovoľný tovar. V realite to ale nebola pravda. Podmienky využitia boli podstatne obmedzujúcejšie a klienti sa o nich často dozvedeli až pri preberaní poukážky spolu s pokladničným dokladom.
Biedronka musí zaplatiť mastnú pokutu
Kontrola odhalila, že v prevažnej väčšine prípadov neexistovala priama väzba medzi produktom, ktorý si zákazník kúpil, a kategóriou tovaru, na ktorú následne platila poukážka. Napríklad po nákupe hot-dogu bol poukážkou zvýhodnený nákup ovocia a zeleniny. Po kúpe čokolády zasa kozmetika a pri mäse to boli nápoje či sladkosti.
Navyše, na uplatnenie poukážky bolo potrebné opätovne nakúpiť v presne určenej kategórii. Zároveň klient musel minúť minimálnu sumu, ktorá neraz presahovala samotnú hodnotu poukážky. UOKiK poukázal aj na limity, akými boli len jeden voucher na osobu alebo obmedzenia pri produktoch na váhu.

Zavádzajúce kampane reťazca
Úrad konštatuje, že kľúčové informácie chýbali v marketingovej komunikácii v momente, keď sa zákazníci rozhodovali, či sa do akcie zapoja. Podrobnosti boli dostupné až na webovej stránke Biedronky alebo priamo na tlačenej poukážke. Dostupné boli tiež na oznamovacích tabuliach, ale často umiestnených až za líniou pokladní.
V kontexte posudzovania transparentnosti je takýto spôsob informovania podľa UOKiK nedostatočný. Zavádzajúca kampaň spôsobila, že zákazníci sa rozhodovali na základe neúplného obrazu o skutočných podmienkach.
Biedronka sa môže odvolať
Prezident UOKiK Tomasz Chróstny uviedol, že prísľub „100-percentnú poukážku“ pôsobil jednoducho a atraktívne. V praxi ale zavádzal, pretože zákazníci nemali voľnosť pri použití získaných prostriedkov. Podľa úradu sa v reklamnom posolstve zdôrazňovali benefity „zadarmo“, ale vynechali sa podstatné obmedzenia. Takto nastavený marketing mohol viesť k rozhodnutiam, pri ktorých spotrebitelia predpokladali úsporu na tovaroch, ktoré si sami vyberú. Toto sa však neskôr ukázalo ako nepravdivé.
Na základe zhromaždených dôkazov dospel UOKiK k záveru, že Jeronimo Martins Polska úmyselne porušil kolektívne záujmy spotrebiteľov. Výsledkom je pokuta vo výške 104 722 016 PLN. Po prepočte je zhruba 24 832 584 EUR. Rozhodnutie zatiaľ nenadobudlo právoplatnosť a Biedronka sa môže proti nemu brániť na súde.
Prípad opätovne otvára otázku zrozumiteľnosti a úplnosti marketingovej komunikácie v maloobchode. Úrad zdôrazňuje, že podnikatelia musia podstatné informácie poskytovať včas, čitateľne a jednoznačne. Len tak sa môžu spotrebitelia rozhodnúť, či sa chcú do akcie zapojiť. Podľa úradu je neprípustné, aby museli pracne dohľadávať detaily.
