Zimné rána pozná každý vodič. Zamrznuté sklá, námraza, orosené okná a časový nátlak sú častou súčasťou nejedného dňa. Prirodzená reakcia je naštartovať, zapnúť kúrenie a čakať, kým sa auto „samo“ pripraví na jazdu. Hoci ide o pohodlné riešenie, má viac mínusov než plusov – od technických rizík cez zbytočnú spotrebu až po možné sankcie.
V mnohých európskych krajinách je neodôvodnené nechávanie motora v chode považované za porušenie pravidiel. Slovenská legislatíva rovnako pamätá na nadmerný hluk a znečisťovanie ovzdušia, ktoré môžu vodiči spôsobovať vozidlom, ktoré stojí na mieste so zapnutým motorom. Téme sa venoval motoristický portál Autoviny.sk.
Sankcie za zapnutý motor
Bežný postih v Nemecku sa pohybuje okolo 80 eur, v niektorých mestách aj viac – najmä tam, kde platia prísnejšie limity pre kvalitu ovzdušia. Na Slovensku môže polícia uložiť pokutu približne vo výške 30 eur, u nás je teda sankcia výrazne nižšia. V susednom Česku sa pokuta môže vyšplhať k sume presahujúcej 100 eur (cca 2 500 Kč).
Treba však dodať, že ide o rámec, ktorý sa v praxi posudzuje individuálne. Pokuta za bežiaci motor v zimných podmienkach je skôr nepravdepodobná, pokiaľ vodič nevstupuje do extrémnej situácie. Napríklad, ak motor necháte na voľnobehu bežať niekoľko desiatok minút alebo hodinu bez jasného dôvodu, hoci máte vozidlo už dávno odmrazené. Vtedy môžete dostať sankciu, inak je polícia v tomto smere pomerne benevolentná.

Voľnobeh škodí technike
Rozšírený mýtus, že motor sa rýchlejšie zahreje, keď stojí na mieste, neplatí. Moderné motory dosahujú optimálnu prevádzkovú teplotu najefektívnejšie počas jazdy. Pri dlhom státí sa zahrievajú pomalšie a zároveň rastie riziko opotrebovania – studené valce nemajú ideálne mazanie, trpia vstrekovacie systémy, katalyzátory či filtre pevných častíc. Zbytočne sa pritom spotrebúva aj palivo.
Samozrejme, krátky interval po štarte je v poriadku. Ak v zime naštartujete a počas dvoch až troch minút si pripravíte vodičské prostredie (pás, nastavenie ventilácie atď.), nejde o problém. Nemusíte však rutinne čakať. Už po niekoľkých sekundách môžete bezpečné vyraziť na cestu, pretože motor sa zahreje rýchlejšie v dynamickom režime.
Kúrenie a rozmrazovanie
V autách so spaľovacím motorom kúrenie využíva teplo z chladiacej kvapaliny, takže bez bežiaceho motora kabínu výrazne nevyhreje. Výnimkou sú elektromobily s nezávislým elektrickým kúrením – tam však treba počítať s poklesom dojazdu.
Ideálnym kompromisom je nezávislé (palubné) alebo elektrické kúrenie, ktoré dokáže interiér predhriať a sklá odmraziť bez zbytočného zaťaženia motora. Niektoré modely ponúkajú aj elektricky vyhrievané čelné sklo, čo pomáha hneď po štarte a uľahčuje šetrné odstránenie ľadu.
Pri samotnom odmrazovaní pomôžu toto:
- kryty na sklá a odvlhčovače do auta ako prevencia
- kvalitné plastové či gumové škrabky (kovové môžu sklo poškriabať)
- odmrazovacie spreje na urýchlenie procesu
- správne nastavenie ventilácie (prúd vzduchu na sklo, plný výkon kúrenia), väčšina novších áut má na tento režim samostatné tlačidlo
Sankcie nie sú jediným problémom
Ak necháte motor bežať a čakáte, je to pohodlné, no prináša to so sebou aj vedľajšie efekty. Okrem toho, že vám potenciálne hrozí sankcia, do vzduchu vypúšťate zbytočné emisie. Motor na voľnobehu produkuje približne 150 gramov CO2 za minútu a zvyšuje koncentrácie prachových častíc aj oxidov dusíka. V mestách s horšou kvalitou ovzdušia má táto prax citeľné negatívne dopady.
Aj preto na problém upozorňujú environmentálne organizácie a úrady a v niektorých mestách volajú po prísnejšej kontrole. Sankcia by však mala zostať až poslednou možnosťou – rozumné návyky vodičov dokážu ušetriť techniku, palivo aj okolité prostredie bez toho, aby musela nastúpiť „výchova“ v podobe pokuty.
