Najnovší test 31 modelov zimných pneumatík ukázal, že kvalita a bezpečnosť nie sú samozrejmosťou. Spotrebiteľská organizácia dTest varuje, že až tretina z testovaných pneumatík (rozmer 225/40 R18) predstavuje pre vodičov skôr riziko. Najhoršie výsledky dosiahli lacné pneumatiky z východoázijskej produkcie, ktoré katastrofálne zlyhali pri jazde v daždi, píše denník Teraz.sk.
Katastrofálne výsledky na mokrej vozovke
Spotrebiteľská organizácia dTest, ktorá pôsobí na českom a slovenskom trhu, sa zapojila do testovania 31 modelov zimných pneumatík. Test hodnotil komplexné vlastnosti – jazdu na suchom, mokrom, zasneženom a zľadovatenom povrchu, ako aj spotrebu paliva, hlučnosť a vplyv na životné prostredie.
Podľa šéfredaktorky časopisu dTest Hany Hoffmannovej si celkovú dobrú známku odniesla len necelá pätina výrobkov. Naopak, až deväť modelov v teste úplne prepadlo s hodnotením „nedostatočne“. Hoffmannová upozornila, že pneumatiky, ktoré nedokážu zaistiť bezpečnú jazdu v bežných zimných podmienkach, by na trhu nemali mať miesto.
Tradične najväčším sitom bola jazda na mokrom povrchu. Niektoré lacné modely mali také zlé výsledky, že vozidlo na klzkom povrchu prakticky nereagovalo na volant.

Konkrétne pneumatiky Evergreen EW66, Goodride SW608, Tomket Snowroad Pro 3 a Star Performer Stratos UHP dopadli tak zle, že za jazdné vlastnosti na mokrej vozovke nezískali ani jediný percentuálny bod. Pri krízovom brzdení z rýchlosti 80 km/h bola brzdná dráha najhorších modelov o desať metrov dlhšia ako pri najlepších pneumatikách, čo v reálnej premávke predstavuje rozdiel medzi včasným zastavením a vážnou nehodou.
Problémy na suchu, prekvapenie na snehu
Test ukázal, že ani jazda na suchu nebola pre všetky modely samozrejmosťou. Pri niektorých sa objavovala oneskorená reakcia na pokyny volantom alebo nebezpečné pretáčavé šmyky pri rýchlych zmenách smeru. Výrazné rozdiely sa prejavili aj na snehu – kým niektoré modely fungovali veľmi dobre, iné mali problém udržať auto v priamom smere aj pri nízkej rýchlosti.
Test však priniesol aj jedno veľké prekvapenie. Na zasneženom povrchu všetky ostatné pneumatiky jednoznačne porazil model Syron Everest 2, ktorý ako jediný získal v tejto kategórii veľmi dobrú známku a predviedol najkratšiu brzdnú dráhu. Hoffmannová tento výsledok označila za pozoruhodný kontrast, keďže jazda na suchej a mokrej vozovke bola podľa hodnotiteľov s týmito pneumatikami „naozajstným utrpením“.
Na záver Hoffmannová zhrnula, že test opäť potvrdil, že známe a osvedčené značky v náročných skúškach obstáli, zatiaľ čo lacnejšie modely strácali priľnavosť a zlyhávali pri krízových manévroch.
Ísť len po cene sa nemusí vyplatiť
Dbanie na kvalitu pneumatík je absolútne kľúčové z jedného prostého dôvodu: pneumatiky sú jediným bodom kontaktu vozidla s vozovkou. Celý výkon, ovládanie a predovšetkým brzdná sila vášho auta sú závislé od štyroch plôch o veľkosti dlane. Šetrenie na pneumatikách je preto jednou z najnebezpečnejších foriem falošnej úspory.
Rozdiel medzi kvalitnou a lacnou pneumatikou je priepastný, a to najmä v krízových situáciách. Lacné pneumatiky, často z východoázijskej produkcie, dramaticky zlyhávajú v najdôležitejšej a v našich podmienkach najčastejšej disciplíne – jazde na mokrej vozovke. Test odhalil, že pri brzdení z 80 km/h mali najhoršie modely brzdnú dráhu až o desať metrov dlhšiu ako tie najlepšie. V reálnej premávke je desať metrov presne ten rozdiel medzi bezpečným zastavením pred priechodom pre chodcov alebo prekážkou a tragickou, fatálnou nehodou.

Rovnako katastrofálne dopadli tieto pneumatiky v ovládateľnosti, kedy vozidlo na klzkom povrchu prakticky „neposlúchalo volant“ a stávalo sa neovládateľným.
Kvalitná pneumatika od renomovaného výrobcu sa vyznačuje vyváženými vlastnosťami. Ako ukázal aj extrémny príklad z testu, lacná pneumatika (Syron Everest 2) môže byť paradoxne najlepšia v jednej disciplíne (jazda na snehu), ale v tých ostatných (sucho a mokro) je úplne katastrofálna a nebezpečná. Zima však nie je len o snehu; oveľa častejšie jazdíme po studených, mokrých alebo zľadovatených cestách. Prémioví výrobcovia investujú obrovské prostriedky do vývoja zmesí a dezénov, aby pneumatika fungovala spoľahlivo za všetkých týchto podmienok, nielen v jednej.
V neposlednom rade, hoci to test priamo nespomínal, do hry vstupuje aj životnosť a dlhodobé náklady. Najlacnejšie pneumatiky sú často vyrobené z menej kvalitných zmesí, ktoré sa rýchlejšie opotrebúvajú. Môže sa tak ľahko stať, že pneumatika, ktorá bola o 20 % lacnejšia, vydrží o polovicu kratšiu dobu, čo nákup v konečnom dôsledku výrazne predraží.

