Ministerstvo vnútra SR plánuje nasadiť nový systém dohľadu nad pravidlami cestnej premávky. Ako informoval portál denníka Pravda, na slovenské cesty má pribudnúť celkovo 279 zariadení. Z toho 213 bude pevných radarov, 48 kamier na sledovanie premávky a 18 úsekových meraní rýchlosti. Rezort tento projekt pôvodne plánoval už na rok 2025. Napokon ho posúva a plnú prevádzku naplánoval na rok 2026.
Rezort vnútra ešte vlani vyhlásil verejnú súťaž „Automatizovaný systém odhaľovania porušení pravidiel cestnej premávky“. Dodávateľ má systém navrhnúť, nainštalovať, otestovať a odovzdať tak, aby automaticky zaznamenával porušenia pravidiel. Systém má zároveň uložiť potrebné údaje a umožniť vystavenie pokút bez zásahu človeka. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet dopravných nehôd. Rezort očakáva, že proces pokutovania bude rýchly, férový a jednotný naprieč regiónmi.
Radary a kamery už mali byť na cestách
Zariadenia mali byť podľa pôvodného plánu zakúpené, dodané a spustené do konca roku 2024. Harmonogram sa nepodarilo dodržať. Rezort však v apríli 2025 potvrdil, že inštalácia a plná funkčnosť všetkých 279 zariadení by sa mala udiať najneskôr do konca júna 2026.

Hodnota zákazky dosahuje približne 64,7 milióna eur bez DPH. Projekt je súčasťou Plánu obnovy, z ktorého má Európska únia prispieť približne 30 miliónov eur. Ak by sa termíny nepodarilo splniť, Slovensko riskuje vrátenie časti európskych prostriedkov.
Nepôjde o skryté merania
Nový systém má cielene pôsobiť na úsekoch s najvyššou nehodovosťou. Ministerstvo vnútra SR avizuje, že vodiči budú mať o umiestnení zariadení vopred informácie. V praxi teda nepôjde o skryté merania. Rizikové miesta môžu šoféri identifikovať aj cez interaktívnu mapu nehodovosti na stránke Ministerstva financií SR. Tento web zobrazuje lokality s častými dopravnými nehodami a môže predznamenávať budúce umiestnenie radarov.
Nové právomoci samospráv
Slovenský parlament v novembri 2025 schválil novelu zákona o cestnej premávke, ktorá zároveň rozširuje kompetencie samospráv. Mestá a obce budú môcť používať vlastné radary a kamery a pokutovať zistené priestupky. Tieto finančné prostriedky by následne mali putovať do mestských (obecných) rozpočtov.
Novela zavádza aj automatickú zodpovednosť majiteľa vozidla. Ak radar zaznamená porušenie pravidiel, pokuta poputuje priamo vlastníkovi auta a to bez dokazovania, kto v danom čase šoféroval. Majiteľ si prípadné náklady môže následne uplatniť u osoby, ktorá vozidlo riadila. Zmeny majú začať platiť od mája 2026, ak legislatívny proces prebehne podľa plánu.

Väčšia ochrana na cestách
Podľa Ministerstva vnútra SR ide o balík opatrení, ktorý je zameraný na ochranu zraniteľných účastníkov, odhaľovanie závažných priestupkov a prísnejšie postihy. Novela zákona je zároveň doplnená o osvetu a skvalitnenie prípravy budúcich vodičov. Očakávaným výsledkom je rovnomernejšie dodržiavanie pravidiel na cestách, rýchlejšie vybavovanie pokút a postupné znižovanie počtu nehôd na rizikových úsekoch.
