Zimná sezóna na cestách sa začína od novembra a poisťovňa Uniqa upozorňuje vodičov, aby boli pripravení nielen na zmenu počasia, a teda prezuli na zimné pneumatiky. Pozor si však treba daň aj na rozdielne legislatívne povinnosti v okolitých krajinách. Zatiaľ čo na Slovensku nie je pevne stanovený dátum prezúvania, v Nemecku už napríklad nestačí bežné označenie M+S a v Rakúsku hrozia vysoké pokuty, píše portál Peniaze.sk.
Zimné pneumatiky: Nejde (len) o kalendár
Slovenský zákon o cestnej premávke nestanovuje pre vodičov osobných áut presný dátum, odkedy musia mať prezuté zimné pneumatiky. Povinnosť však nastáva automaticky vždy, keď sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Zodpovednosť je teda na vodičovi, aby prispôsobil obutie vozidla aktuálnemu počasiu. Minimálna hĺbka dezénu pri zimných pneumatikách musí byť štyri milimetre.
Prísnejšie pravidlá platia pre nákladné vozidlá, ktoré musia mať zimné pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav v pevne stanovenom období, a to od 15. novembra do 31. marca, bez ohľadu na počasie.

Pozor na krátenie poistného plnenia
Poisťovňa Uniqa pripomína, že hoci povinnosť zimných pneumatík nemusí byť priamo v poistnej zmluve, vo všeobecných podmienkach je zakotvená povinnosť poisteného predchádzať škode a neporušovať právne predpisy.
Ak vodič spôsobí nehodu na letných pneumatikách v čase, keď boli na ceste zimné podmienky (sneh alebo ľad), poisťovňa môže takúto situáciu posúdiť ako porušenie povinností. Ak sa preukáže priama súvislosť medzi nehodou (napríklad dostal šmyk) a nevhodným obutím, poisťovňa má právo krátiť poistné plnenie.
Rozdiely v zahraničí
Pri cestách do zahraničia si musia dať vodiči pozor na odlišné pravidlá. Zimné pneumatiky sú bežne označované písmenami M+S (alebo M/S, M&S). Za skutočnú záruku zimných vlastností je však v celej EÚ považovaný symbol 3PMSF (trojvrcholová hora so snehovou vločkou).
- Slovensko: Na zimnú prevádzku sú akceptované celosezónne aj zimné pneumatiky s označením M+S alebo 3PMSF.
- Nemecko: Tu nastala zásadná zmena. Označenie M+S už nie je považované za dostatočné. Nemecké úrady akceptujú výhradne pneumatiky so symbolom hory a vločky (3PMSF). Vodičom s M+S pneumatikami hrozia finančné sankcie.
- Rakúsko: Má pravidlá prísnejšie ako Slovensko. Platí tu pevne stanovená povinnosť mať zimné pneumatiky v období od 1. novembra do 15. apríla. Pokuty za porušenie môžu dosiahnuť až niekoľko tisíc eur.
- Česká republika: Povinnosť platí od 1. novembra do 31. marca, ak je na vozovke sneh, ľad či námraza, alebo ak sa vodič pohybuje na úsekoch označených príslušnou dopravnou značkou (kde sú povinné bez ohľadu na počasie).
- Maďarsko a Poľsko: V týchto krajinách sú zimné pneumatiky len odporúčané, nie sú stanovené zákonom ako povinné.

Nie všetky zimné pneumatiky sú kvalitné
Samozrejme, vôbec nie je jedno, aké zimné pneumatiky “obujete” svojmu autu. Nedávny test 31 modelov zimných pneumatík (v rozmere 225/40 R18), ktorý vykonala spotrebiteľská organizácia dTest, dopadol pre mnohé z nich katastrofálne. Až tretina testovaných pneumatík (deväť modelov) v teste úplne prepadla s hodnotením „nedostatočne“.
Hlavným a kritickým dôvodom ich zlyhania bola extrémne zlá a nebezpečná jazda na mokrej vozovke, čo je v našich zimných podmienkach veľmi častý stav. Práve pri krízových manévroch na mokrom povrchu tieto pneumatiky totálne zlyhali. Napríklad pri brzdení z rýchlosti 80 km/h mali najhoršie zimné pneumatiky brzdnú dráhu až o desať metrov dlhšiu ako tie najlepšie, čo v praxi predstavuje rozdiel medzi zastavením a vážnou nehodou.
Podľa hodnotiteľov bolo vozidlo na týchto pneumatikách na klzkom povrchu prakticky neovládateľné a „neposlúchalo volant“.
Ak sa teda chcete vyhnúť riziku, podľa testu dTest by ste sa mali obzvlášť vyhnúť modelom z lacnejšej východoázijskej produkcie, ktoré boli menovite uvedené ako najhoršie. Ide o pneumatiky:
- Evergreen EW66
- Goodride SW608
- Tomket Snowroad Pro 3
- Star Performer Stratos UHP
Tieto štyri modely dopadli tak zle, že za jazdné vlastnosti na mokrej vozovke nezískali od dTestu ani jeden percentuálny bod. Zatiaľ čo prémiové značky v teste obstáli, tieto lacné modely ukázali, že šetrenie na pneumatikách je priamym hazardom s bezpečnosťou.

