Do 60 dní môže americké diaľnice opustiť až 17 000 vodičov kamiónov, ktorým úrady odoberú vodičské preukazy. Ide najmä o imigrantov, ktorí roky zásobovali prístavy a sklady, no podľa federálnej vlády nikdy nemali dostať oprávnenie jazdiť s 40-tonovými súpravami. Dopravný priemysel to vníma ako doteraz najtvrdší zásah do kamiónovej dopravy v Spojených štátoch.
Impulzom bola tragická nehoda na Floride, pri ktorej prišli o život traja ľudia. Vodič kamiónu sa počas jazdy po štátnej diaľnici Florida State Highway 91 pokúsil otočiť do protismeru, hoci to dopravné značenie povoľovalo len policajným a iným služobným vozidlám. Osobné auto následne narazilo do boku dlhého návesu a posádka nemala šancu prežiť.

Nelegálny vodič a jazyková bariéra
Vyšetrovanie odhalilo, že za volantom 16-metrového ťahača sedel nelegálny imigrant z Indie, ktorý do USA vstúpil cez mexické hranice v roku 2018. Neskôr získal vodičský preukaz typu CDL, čo je americký ekvivalent kategórie C+E, hoci federálne predpisy takéto oprávnenie osobám bez trvalého pobytu zakazujú. Kontrolóri tiež tvrdia, že mal vážne problémy porozumieť anglickým pokynom a textovým značkám.
Paradoxné je, že iba mesiac pred nehodou absolvoval cestnú kontrolu, pri ktorej mal prejsť jazykovou skúškou. Od 25. júna 2025 totiž v USA platia prísnejšie pravidlá, podľa ktorých profesionálni vodiči nákladných áut nesmú vykonávať prácu, ak nedokážu komunikovať a písať po anglicky. Napriek týmto požiadavkám vodič pokračoval v jazde, čo vyvolalo škandál nielen na Floride, ale aj vo Washingtone.
Kalifornia pod drobnohľadom
Federálne úrady po nehode rozbehli rozsiahle preverovanie vodičských preukazov, pričom osobitne sa sústredili na Kaliforniu. Ministerstvo dopravy nedávno zverejnilo výsledky auditu, ktorý identifikoval približne 17 000 vodičov s preukazmi CDL vydanými v rozpore s federálnymi pravidlami. Väčšine z nich chýba americké občianstvo alebo trvalý pobyt, ktorý by im umožňoval legálne pracovať v kamiónovej doprave.
Štát odteraz musí tieto licencie zrušiť, pričom proces má trvať najviac dva mesiace od momentu zistenia nezrovnalostí. Minister dopravy Sean Duffy pre BBC uviedol, že Kalifornia bude musieť vykonať aj špeciálny audit, aby preukázala, že odstránila nelegálnych vodičov z kabín kamiónov a školských autobusov. Podľa neho aktuálny nález predstavuje iba prvú časť rozsiahlejšieho problému, ktorý sa môže týkať všetkých 50 štátov.
Radosť domácich, strach logistických firiem
Sprísňovanie pravidiel polarizuje samotný dopravný sektor. Mnohí americkí vodiči, najmä tí, ktorí vlastnia vlastné ťahače, hovoria o víťazstve nad „lacnou pracovnou silou“. Už roky upozorňujú, že dopravný trh zaplavujú šoféri z Ázie a východnej Európy, čo tlačí ceny prepravy nadol a zároveň zvyšuje tlak na bezpečnosť a pracovné podmienky. Nové kontroly preto vítajú ako šancu na spravodlivejšiu konkurenciu.
Na opačnej strane stoja dopravcovia, ktorí varujú pred možným kolapsom logistiky. Podnikateľ zo severnej Kalifornie v nedávnom rozhovore uviedol, že až 90 percent prístavnej dopravy v oblasti San Francisca zabezpečujú vodiči-imigranti. Ak tisíce z nich prídu o vodičské preukazy, prístavy môžu čakať meškajúce kontajnery, prázdne sklady a drahšie dodávky. Obavy sa netýkajú len Kalifornie, ale celého amerického dodávateľského reťazca.
Jazykové testy, ktoré štátna polícia vykonáva počas cestných kontrol, pritom odhalili problém už v prvých mesiacoch. Podľa oficiálnych údajov testom neprešli približne tri tisícky vodičov, ktorí následne museli ukončiť profesionálnu činnosť. Federálne úrady avizujú, že v podobných kontrolách chcú pokračovať a súčasne intenzívnejšie spolupracovať s imigračnými úradníkmi.
Nejasné zatiaľ ostáva, či sa USA podarí nahradiť odídených vodičov domácimi šoférmi. Dopravné firmy už dnes hlásia nedostatok pracovnej sily a upozorňujú, že školenie nových vodičov môže trvať mesiace. Prísnejšie jazykové a imigračné pravidlá môžu zároveň odradiť časť záujemcov, ktorí zvažovali presťahovanie do Spojených štátov za prácou v logistike.
Ak sa federálnej vláde podarí presadiť rovnaký prístup vo všetkých štátoch, zásah do americkej kamiónovej dopravy môže byť ešte citeľnejší.
