Kúpa ojazdeného auta je výhodná z hľadiska financií, pretože takéto vozidlá sa dajú kúpiť podstatne lacnejšie než ich nové náprotivky. Takéto autá ale so sebou prinášajú aj riziká, na čo upozorňujú odborníci, ktorí majú prehľad o trhu s jazdenkami.
Ako uvádza spravodajský portál STVR, na trhu sa objavujú nové podvody s ojazdenými autami. Nečestní predajcovia zamlčia napríklad pôvod auta a následne po prihlásení v Európe navýšia jeho cenu o tisíce eur. Podvodníci tak skúšjú nové, ale aj overené spôsoby, ako zarobiť viac peňazí.
Nový podvod pri ojazdených autách
Podľa odborníkov je v súčasnosti bežnou praxou, že vozidlo v jednom štáte ukončí svoju históriu, no v ďalšom štáte začne novú. Predajca spravidla zamlčí históriu z pôvodného štátu, vďaka čomu si za ojazdené vozidlo môže pýtať viac. Podľa analytikov sa pri prepise často upravuje vek vozidla a tým aj jeho výsledná cena.
Analytici sa zamerali na vozidlá inzerované na našom trhu, pričom si posvietili na viac ako 20-tisíc vozidiel. Ak by sme brali do úvahy len inzeráty, tak sedem z desiatich áut malo slovenský pôvod. To však nie je realita a analýza odhalila, že až polovica z nich je na Slovensko dovezená zo zahraničia, avšak predajca tento fakt zamlčí.
Podvodníci umelo navyšujú cenu
Nakoľko podvodníci zamlčia pôvod auta, znížia jeho vek a využijú aj ďalšie nekalé praktiky, takto môžu umelo navýšiť cenu ojazdeného vozidla. Analytici doplnili, že na náš trh sa podľa inzerátov dovážali autá napríklad z Nemecka, Česka, Japonska, Južnej Kórey alebo Austrálie.
Pôvod auta nie je jediným problémom, pretože predajcovia údajne manipulujú aj s technickými údajmi o vozidle. Výnimkou nie sú „preklepy“ v dátume prvej registrácie. Po takomto zásahu je auto odrazu mladšie, no zároveň v priemere o tisíc eur drahšie. Popri týchto nových fintách však zostávajú podvodníci s autami verní aj starej a overenej klasike.
Stáčanie kilometrov je naďalej problémom
Napríklad upravia počet najazdených kilometrov. Podľa manažéra inzertného portálu Erika Stríža na Slovensku platí, že informácie o vozidle si musí overiť kupujúci. „Zavádzajúce informácie o pôvode či počte najazdených kilometrov majú trestnoprávnu dohru len výnimočne. Bratislavčania v uliciach však priznávajú, že sa proti takýmto podvodom bojuje len ťažko,“ dopĺňa portál STVR.
Expert na trestné právo pre STVR pripomenul, že na problém so stáčaním kilometrov reagovala už v roku 2019 generálna prokuratúra. „V prípade, ak osoba, ktorá predáva motorové vozidlo, stočí na ňom kilometre, malo by to byť kvalifikované ako trestný čin podvodu podľa paragrafu 221 trestného zákona,“ objasnil expert na trestné právo Univerzity Komenského v Bratislave Tomáš Strémy.
Problémom je, že škodu musí určiť súdny znalec, no a trestným činom sa manipulácia s odometrom stáva až vtedy, keď kupujúcemu vznikne škoda viac ako 700 eur. Ak predávajúci manipuluje s najazdenými kilometrami len mierne, dokazovanie a domáhanie sa práva je o to ťažšie.
