Minister dopravy Jozef Ráž oznámil, že dlho očakávaný tunel Višňové by mohli motoristi začať využívať už 22. decembra tohto roku. Po výjazdovom rokovaní vlády vo Višňovom však pripustil, že ide o veľmi optimistický scenár, ktorý je plne závislý od úspešného absolvovania všetkých prebiehajúcich skúšok. Ak sa vyskytnú problémy, termín sa môže posunúť o niekoľko týždňov, informuje denník Teraz.sk.
Zatiaľ optimistický scenár
Minister dopravy Jozef Ráž v stredu informoval o možnom termíne spustenia tunela Višňové. Dátum 22. december označil za veľmi pozitívny, ale stále len optimistický scenár. Potvrdil, že funkčné skúšky severnej tunelovej rúry už prebehli a dopadli dobre. Momentálne sú na rade skúšky južnej rúry a následne komplexné testovanie celého systému.
Podľa ministra platí, že ak všetky tieto fázy dopadnú na prvý pokus úspešne, vianočný termín bude dodržaný. Vzápätí však dodal, že sa stále môže čokoľvek stať, čo by otvorenie oddialilo o niekoľko týždňov.

Prioritou je bezpečnosť
Ráž zdôraznil, že absolútnou prioritou musí byť dodržanie bezpečnosti. Na to, aby mohli byť prví vodiči vpustení do tunela 22. decembra večer, je nevyhnutné získať všetky potrebné povolenia a „pečiatky“, predovšetkým od hasičského zboru.
Minister tiež vysvetlil strategický význam stavby. Otvorením tunela Višňové sa podľa neho prepojí viacero okolitých dopravných úsekov, ktoré sú síce už v prevádzke, no až teraz začnú dávať pre vodičov skutočný zmysel.
Zrýchlenie o 20 mesiacov
K reálnosti decembrového termínu podľa Ráža výrazne prispel aj štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma, vďaka ktorému sa podarilo zefektívniť a zrýchliť dokončovacie práce. Kľúčové bolo rozhodnutie nečakať na úplné dokončenie stavebnej časti, ale montovať technológie súbežne. Ešte počas stavebných prác sa tak už inštalovali napríklad ventilátory a osvetlenie. Tento paralelný postup podľa ministra ušetril pri výstavbe až 20 mesiacov.
Tunel Višňové zohráva kľúčovú rolu
Tunel Višňové je absolútne kľúčovou a jednou z najočakávanejších dopravných stavieb v krajine. Jeho dokončenie (a následné spustenie) znamená odstránenie najhoršieho a najproblémovejšieho dopravného bodu na Slovensku, ktorým je cesta I. triedy popod hrad Strečno.
Tento úsek je povestný svojou nedostatočnou kapacitou, keďže úzkou dvojprúdovou cestou cez horský terén musí prejsť všetka tranzitná aj miestna doprava. To spôsobuje každodenné rozsiahle kolóny a zápchy, ktoré vodičov zdržia desiatky minút. Okrem toho je úsek pod Strečnom extrémne rizikový – je tu vysoká nehodovosť, časté sú pády skál na vozovku a v zimných mesiacoch je prejazd často komplikovaný. Tunel Višňové celý tento kritický úsek obchádza.

Prejdenie úseku pod Strečnom, ktoré dnes v ideálnom prípade trvá 15-20 minút, no v špičke aj hodinu, sa vďaka tunelu skráti na niekoľko minút plynulej diaľničnej jazdy. Pre vodičov cestujúcich medzi západom a východom to znamená výrazné skrátenie celkového času na ceste.
Taktiež treba zdôrazniť, že tunel Višňové je posledným chýbajúcim a najdôležitejším článkom diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Ako spomenul aj minister Ráž, jeho otvorením sa „poprepája viacero dopravných stavieb“ – teda úseky diaľnice, ktoré už boli postavené (napríklad obchvat Žiliny, alebo úseky smerom na Martin a Poprad), ale doteraz nedávali plný zmysel, pretože končili „v poli“ pred týmto chýbajúcim tunelom.
Vodiči tak konečne budú môcť prejsť takmer celú trasu medzi dvoma najväčšími mestami Slovenska plynulo po diaľnici, čo zásadne zlepší dopravnú prepojenosť krajiny, zvýši bezpečnosť a podporí ekonomický rozvoj regiónov.
