Slovenská pošta sa pripravuje na zásadnú strategickú zmenu v doručovaní balíkov. Namiesto nákladného budovania vlastnej rozsiahlej siete sa štátny doručovateľ rozhodol spojiť s jedným z existujúcich hráčov na trhu. Hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Peterová pre portál Živé.sk potvrdila, že túto kľúčovú spoluprácu, ktorá umožní doručovanie poštových balíkov do konkurenčnej siete balíkomatov, oficiálne oznámia v druhej polovici novembra.
Vlastných 250 boxov nestačí
Dôvodom tohto kroku je výrazné zaostávanie pošty v počte vlastných výdajných boxov, ktoré sú medzi zákazníkmi čoraz populárnejšie. Kým pošta v súčasnosti prevádzkuje len približne 250 vlastných balíkoboxov, konkurencia je na tom násobne lepšie.
Pre porovnanie, Packeta disponuje sieťou 2 404 Z-Boxov, Alza má 1 080 AlzaBoxov a sieť SPS počíta približne 1 500 výdajných miest. Pošta má síce k dispozícii rozsiahlu sieť vlastných pobočiek, tie však nedokážu konkurovať nepretržitej prevádzke balíkomatov, keďže sú štandardne zatvorené neskoro večer a počas víkendov.
Rozšírenie doručovania do konkurenčnej siete by tak pošte umožnilo okamžite ponúknuť svojim zákazníkom výrazne viac odberných miest po celom Slovensku. Za túto službu bude musieť pošta svojmu novému partnerovi platiť.

Packeta ako najhorúcejší kandidát
Hoci Slovenská pošta zatiaľ meno partnera tají, najpravdepodobnejšou voľbou sa javí byť Packeta. Táto spoločnosť nedávno oznámila strategické otvorenie svojej siete Z-Boxov aj pre tretích dopravcov, pričom ako prvá sa do tohto systému zapojila kuriérska spoločnosť DPD.
Systém funguje na báze riadenia voľnej kapacity – dopravcovia si môžu rezervovať dostupné schránky, čím sa predchádza preťaženiu boxov a zdržaniu doručovania. Pre zákazníka by to v praxi znamenalo, že pri objednávke z e-shopu by si mohol zvoliť doručenie Slovenskou poštou do najbližšieho Z-Boxu od Packety.
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka potvrdil, že nemá v úmysle púšťať sa do boja o budovanie ďalších paralelných sietí balíkomatov. Situáciu prirovnal k trhu mobilných operátorov, kde je vzájomné prenajímanie sietí bežnou praxou. Podľa Kupku je takéto zdieľanie infraštruktúry zodpovedným prístupom aj voči životnému prostrediu, pretože sa tým zabráni nekonečnému pribúdaniu ďalších a ďalších balíkoboxov v uliciach.
Výborná správa
Pre zákazníkov Slovenskej pošty to predstavuje zásadnú a mimoriadne pozitívnu zmenu, ktorá v podstate zo dňa na deň vymaže najväčšiu nevýhodu štátneho doručovateľa v segmente balíkových služieb a prinesie výrazné zvýšenie komfortu.
Potenciálne partnerstvo znamená masívne rozšírenie dostupnosti a hustoty odberných miest. Zákazník už nebude odkázaný len na obmedzenú sieť približne 250 poštových balíkoboxov alebo na návštevu kamennej pobočky. Vďaka partnerstvu (napríklad s Packetou, ktorá má vyše 2400 boxov) si bude môcť nechať doručiť balík do siete, ktorá má tisíce odberných miest. To v praxi znamená, že svoj balíkomat bude mať oveľa bližšie k domovu alebo k pracovisku a nebude musieť za balíkom cestovať ďalej, než je nutné.
Navyše, kamenné pobočky pošty majú striktné a často nevyhovujúce otváracie hodiny – sú zatvorené večer, v noci a vo väčšine prípadov aj počas víkendov. To núti pracujúcich zákazníkov prispôsobovať sa pošte a často si vyzdvihnutie zásielky komplikovane plánovať. Naopak, konkurenčné balíkomaty sú prístupné 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Zákazník si tak bude môcť vyzdvihnúť balík kedykoľvek mu to vyhovuje, bez stresu, či stihne prísť pred záverečnou.

V neposlednom rade to prinesie aj rýchlejšie vyzdvihnutie. Namiesto dlhého čakania v rade pri priehradke na pobočke bude celý proces trvať len niekoľko sekúnd – stačí naskenovať kód z aplikácie a schránka sa automaticky otvorí. Vo výsledku to znamená, že Slovenská pošta sa týmto krokom konečne stane plnohodnotným a konkurencieschopným hráčom v modernej e-commerce logistike.
Pre zákazníka to prináša väčšiu slobodu voľby; ak doteraz preferoval Poštu (alebo ak určitý e-shop ponúkal len Poštu), už nebude penalizovaný zastaraným spôsobom doručenia a bude môcť využiť komfort balíkomatov, na ktorý bol zvyknutý u súkromnej konkurencie.

