Slovenská pošta začala v rámci nového pilotného projektu testovať doručovanie zásielok pomocou autonómneho vozidla. V skúšobnom režime robotický doručovateľ obsluhuje bratislavský magistrát a veľvyslanectvá Francúzska a Slovinska, píše denník Teraz.sk.
Do budúcnosti sa počíta aj s rozšírením funkcionality, napríklad o možnosť podávania zásielok, čo zariadenie technicky umožňuje už dnes. V pláne je aj rozšírenie pohybu vozidla na bežné cestné komunikácie, tento krok si však najprv vyžiada potrebnú úpravu legislatívy.
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka vysvetlil, že tento projekt umožňuje pošte byť aktívnou súčasťou digitálnej transformácie logistiky, nielen pasívnym pozorovateľom. Zdôraznil, že takáto iniciatíva zlepšuje obraz inštitúcie, ktorá sa nezameriava len na krízové šetrenie, ale dbá aj na inovácie a ekológiu.
Podľa Kupku je to dôležitý signál pre verejnosť aj pre budúcich partnerov. Zároveň dodal, že ak by Slovenská pošta na technologický vývoj nezareagovala, začala by zaostávať za konkurenciou, čo by jej mohlo dlhodobo uškodiť. Uzavrel, že neinvestovať do budúcnosti sa v konečnom dôsledku môže ukázať ako ešte drahšie riešenie.

Úvodná fáza zahájená
Na pilotnom projekte Slovenská pošta spolupracuje s ministerstvom dopravy, mestom Bratislava a technologickým partnerom, pričom na celý proces dohliada Slovenská akadémia vied. Skúšobná prevádzka autonómneho vozidla sa začala už v júli a prebieha na dennej báze v uliciach historického centra hlavného mesta.
Vozidlo je vybavené sústavou kamier, bezpečnostnými senzormi a reproduktormi, prostredníctvom ktorých dokáže aktívne komunikovať s okolím. Vďaka týmto technológiám vie rozpoznávať prekážky a bezpečne sa pohybovať po chodníkoch a v rámci pešej zóny.
Ako presne robot operuje?
Maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla je síce 20 kilometrov za hodinu, no v súčasnom testovacom režime je z bezpečnostných dôvodov obmedzená na 6 km/h. Na doručovanie zásielok využíva šesť samostatných boxov, ktoré majú celkovú b 150 kilogramov.
Samotný proces doručenia je jednoduchý. Boxy sa otvárajú zadaním PIN kódu na dotykovej obrazovke. Tento kód dostane zákazník vopred prostredníctvom e-mailu. Aktuálne je adresát o príchode vozidla informovaný telefonicky. Pošta však už pracuje na zavedení SMS notifikácií tesne pred doručením, čo by malo zvýšiť komfort pre obe strany.
Pilotné testovanie autonómneho doručovania je naplánované minimálne na pol roka. Po ukončení tejto testovacej fázy Slovenská pošta dôkladne vyhodnotí technické, prevádzkové a ekonomické výsledky projektu, ako aj spätnú väzbu a spokojnosť adresátov. Tieto výstupy poslúžia ako kľúčový podklad pre rozhodnutie o prípadnom ďalšom rozšírení autonómnych technológií v bežnej poštovej prevádzke.
Vyhliadky tu sú
Asi ani netreba hovoriť, že nasadenie takýchto autonómnych robotov v rámci doručovacích, respektíve poštových služieb, má do budúcnosti veľmi veľký potenciál, z ktorého budú čerpať ako zákazníci, tak aj poskytovatelia.
Hlavným a najočakávanejším prínosom je radikálne zníženie prevádzkových nákladov. Ľudská práca je najdrahšou položkou v doručovaní – kuriér potrebuje mzdu, odvody, školenia, vozidlo a má obmedzený pracovný čas. Robot naopak dokáže pracovať takmer nepretržite, 24 hodín denne, 7 dní v týždni, s prestávkami len na nabíjanie. Neberie si dovolenku, nie je práceneschopný a jeho prevádzka (elektrina a údržba) je zlomkom ceny mzdy zamestnanca.
To by v budúcnosti mohlo viesť k výrazne lacnejšiemu, a tým aj dostupnejšiemu doručovaniu pre koncového zákazníka, hoci na úkor značného rizika straty pracovných miest v rámci doručovateľského personálu.

Veľkým benefitom je aj ekológia a udržateľnosť v mestách. Možno predpokladať, že tieto vozidlá budú plne elektrické. Ak by v budúcnosti nahradili čo i len časť súčasných dieselových alebo benzínových dodávok, ktoré každý deň križujú ulice miest aj dedín, viedlo by to k okamžitému zníženiu lokálnych emisií a smogu. Navyše sú extrémne tiché, čo by výrazne pomohlo v boji proti hlukovému znečisteniu, ktoré je vo veľkých mestách vážnym problémom.
Navyše, ich schopnosť pohybovať sa pomalou a bezpečnou rýchlosťou (ako testovaných 6 km/h) po chodníkoch a v peších zónach im otvára prístup do stredu centier, kam sa bežné dodávky často ani nedostanú.
Opomenúť však nemožno ani efektivitu, flexibilitu a riešenie prípadného nedostatku pracovnej sily. Logistický sektor dlhodobo bojuje s nedostatkom kuriérov a vodičov. Autonómne roboty by mohli prevziať rutinné, opakujúce sa trasy (ako je v pilotnom projekte rozvoz na magistrát a ambasády), čím by uvoľnili ľudských pracovníkov na zložitejšie úlohy – napríklad na doručovanie nadrozmerných zásielok, osobný kontakt pri dôležitých dokumentoch alebo na doručovanie do ťažko prístupných oblastí.
Roboty by tiež mohli zabezpečiť nové typy služieb, napríklad nočné doručovanie balíkov alebo ranné doručovanie čerstvých potravín, keďže ich prevádzka nie je viazaná na bežný pracovný čas a v noci by na chodníkoch mali minimálne prekážky

