Predaj elektrických vozidiel (EV) naďalej rastie, no posledné roky sú médiá plné titulkov, ktoré nepravdivo naznačujú opak. Tieto falošné správy o „spomalení“, „ochladení“ či „prepade“ predaja elektromobilov sa stala natoľko bežnou, že jej mnohí uverili, hoci na jej vyvrátenie stačí overiť si jedno jediné číslo. Téme sa venuje server Electrek.
V skutočnosti sa deje len to, že predaj batériových elektrických vozidiel, hoci stále rastie, už nevykazuje také extrémne medziročné percentuálne nárasty ako v minulosti. Kým kedysi rástol trh o viac ako 50 % ročne, v posledných rokoch sa tempo ustálilo na úrovni okolo 25 %.
To však nie je žiadna anomália. Je matematicky nevyhnutné, aby akýkoľvek rastúci produkt vykazoval pomalšie percentuálne tempo rastu, čím sa jeho základ stáva väčším. Očakávať večné zdvojnásobovanie trhového podielu je nemožné – ak by sa globálny podiel EV (18 % v roku 2023) zdvojnásobil trikrát po sebe, presiahol by 100 % trhu, čo je absurdné.

Aj “pomalý rast” je lož
Tvrdenie o „pomalšom raste“ však v tomto roku takisto nie je presné. Podľa správy agentúry Rho Motion bol globálny rast predaja EV za prvých 10 mesiacov tohto roka na úrovni 23 %. To je v skutočnosti viac ako minuloročné tempo v rovnakom období, ktoré bolo 22 %.
Tento rast zahŕňa +32 % v Európe, +22 % v Číne, +48 % vo zvyšku sveta a len +4 % v Severnej Amerike. Navyše nerastú len percentá, ale aj absolútne čísla predaných kusov:
- 2023: Predaných 10,7 milióna EV.
- 2024: Predaných 13,3 milióna EV (nárast o 2,6 milióna kusov).
- 2025 (doteraz): Predaných 16,5 milióna EV (nárast o 3,2 milióna kusov).
Nielenže sa predáva viac kusov, ale aj rozdiel v predaných kusoch sa každý rok zvyšuje.
Kto brzdí trh?
Globálne čísla drží späť najmä klesajúci predaj Tesly, ktorá bola kedysi lídrom trhu. S výnimkou posledného štvrťroka (ktorý bol ovplyvnený končiacimi dotáciami) predaje Tesly už približne dva roky vo väčšine regiónov klesajú. Dôvodom je najmä chaotické vedenie a správanie Elona Muska, ktoré odrádza zákazníkov. Zatiaľ čo väčšina ostatných automobiliek zaznamenáva výrazné nárasty predaja EV, Tesla zaostáva. Sám Musk dokonca na stretnutí s investormi v roku 2024 šíril dezinformácie, že „veľká časť priemyslu zaznamenáva medziročný pokles objednávok“, hoci predaje EV rástli.
Jedinou výnimkou, ktorá brzdí globálny priemer, sú USA. Tamojší rast je výrazne pomalší (+11,7 % medziročne) kvôli zmätočným clám, ktoré bránia dovozu cenovo dostupných a pokročilých EV z iných častí sveta (najmä čokoľvek, čo nie je SUV). V októbri dokonca USA zaznamenali medziročný prepad -38 % po tom, čo republikáni s podporou Elona Muska zrušili daňový kredit 7 500 dolárov, zatiaľ čo spaľovacie autá sú naďalej zvýhodňované.
Podobný šok zažilo Nemecko koncom roka 2023, keď náhle zrušilo dotácie, čo na rok utlmilo predaj. Dnes je však už Nemecko opäť v raste, čo dokazuje, že zákazníci sa po krátkom šoku k EV vrátia.

V skutočnosti sa prepadajú spaľováky
Médiá sa zameriavajú na „prepad EV“, ktorý sa nedeje, zatiaľ čo ignorujú skutočný prepad, ktorý sa deje: predaj áut čisto na benzín a naftu. Počet nových predaných spaľovacích áut klesá každý rok. Oproti svojmu historickému vrcholu v roku 2017 je ich predaj nižší približne o štvrtinu a nič nenaznačuje, že by sa mal zotaviť.
Rovnako je mýtom, že zákazníci prechádzajú z EV na hybridy. Predaj hybridov síce rastie, ale rovnako ako predaj EV – oba tieto segmenty rastú na úkor áut s čisto spaľovacím motorom.
Prečo tieto klamstvá škodia?
Táto neustála vlna nesprávnych správ má reálne následky. Ovplyvňuje spotrebiteľov, ktorí môžu odložiť nákup, a čo je horšie, ovplyvňuje politiku a výrobcov. Automobilky tento falošný naratív využívajú na lobovanie u vlád, aby zmiernili emisné regulácie a dovolili im „otravovať ľudí o niečo dlhšie“.
Niektoré firmy už dokonca začali rušiť svoje plány. Porsche oznámilo odklad budúcich EV modelov a stratu 6 miliárd dolárov, pričom sa odvolávalo na nízky dopyt. Iróniou je, že predaj elektrických áut Porsche je tento rok globálne o 27 % vyšší, zatiaľ čo predaj ich spaľovacích áut klesá. Podobne Toyota, ktorá nikdy nebrala EV vážne, minulý týždeň klamala o dopyte po elektromobiloch, keď odložila výstavbu továrne na batérie. Médiá tieto tvrdenia nekriticky opakovali.
Rýchlejší prechod na elektromobily je nevyhnutný na splnenie klimatických cieľov a zlepšenie zdravia ľudí. Každý človek, ktorý šíri mýtusy o spomalení EV segmentu, si mohol kedykoľvek overiť reálne čísla a zistiť, že predaj stále rastie.

