Už čoskoro sa rušňovodiči na Slovensku ocitnú pod dohľadom kamier namierených priamo do ich pracovného priestoru. Minister dopravy Jozef Ráž dnes oznámil, že zariadenia budú sledovať činnosť v kabíne, aby sa predišlo nepozornosti či používaniu mobilu počas jazdy. Ide o krok, ktorý má podľa neho výrazne zvýšiť bezpečnosť na železnici.
Ministerstvo zároveň pripravuje elektronickú kartu rušňovodiča, pomocou ktorej sa bude sledovať dodržiavanie povinnej prestávky medzi smenami. Novinka má zamedziť praxi, keď niektorí rušňovodiči po štátnej službe pracujú aj pre súkromných dopravcov. Karta bude fungovať podobne ako tachograf u vodičov kamiónov.
Bezpečnejšia železnica krok za krokom
Rezort dopravy plánuje kombinovať kamerový dohľad s modernizáciou technológií na tratiach. Ráž upozornil, že kým dnes majú lokomotívy kamery zamerané len na koľajnice, nové zariadenia poskytnú pohľad aj do kabíny. Minister to označil za jednoduché a lacné opatrenie, ktoré pomôže zachytiť nežiaduce správanie za pultom rušňa. Policajná kontrola v takýchto prípadoch neexistuje, preto musí zasiahnuť systém.

Okrem kamier sa Slovensko pripravuje na inštaláciu európskeho vlakového kontrolného systému ETCS, ktorý dokáže automaticky brzdiť vlak alebo zabrániť zrážke. Záväzok vyplýva z usmernenia Európskej únie. Hlavná sieť, dlhá približne 770 kilometrov, má byť vybavená týmto systémom do roku 2030, rozšírená infraštruktúra do roku 2040 a celé územie krajiny do roku 2050. Momentálne je nainštalovaných vyše 200 kilometrov.
Vlaky, technológie a financie
Podľa ministra sa nové vybavenie postupne montuje do 55 vlakov, pričom v 34 ďalších je už objednané. Dohromady tak ide o 178 súprav. Financovanie týchto zmien nejde zo štátneho rozpočtu, aby sa predišlo porušeniu pravidiel o štátnej pomoci. Náklady preto nesú dopravcovia, zatiaľ čo štát hľadá zdroje v pláne obnovy na modernizáciu infraštruktúry, ktorá zostáva jeho kompetenciou.
Minister Ráž zároveň uviedol, že vláda má v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov premeniť návrhy na konkrétne kroky. Až potom budú zahrnuté v oficiálnom uznesení. Celý proces má priniesť prehľadnejší a bezpečnejší režim kontroly v železničnej doprave, podobne ako sa to pred rokmi podarilo v cestnej doprave po zavedení inteligentných tachografov.
Slovenské železnice stoja pred zodpovednou úlohou. Ak sa chce štát priblížiť k európskym štandardom, bude musieť podľa odborníkov výrazne zrýchliť tempo modernizácie. ETCS prináša vysokú mieru automatizácie, no vyžaduje si aj rozsiahle školenia a investície. Otázkou zostáva, či sa podarí zvládnuť termíny bez odkladov a ako rýchlo budú dopravcovia schopní technológiu plne využívať.
