Pripravovaná novela zákona o cestnej premávke má zásadne zmeniť spôsob, akým sa na Slovensku riešia dopravné priestupky. Ministerstvo vnútra navrhuje, aby obce získali výrazne väčšie právomoci pri ukladaní pokút a zároveň rozšírilo systém objektívnej zodpovednosti držiteľov vozidiel. Vodičom pritom hrozia nové sankcie za konkrétne porušenia pravidiel s presne stanovenou výškou pokút.
Silnejšia pozícia miest a obcí
Rezort vnútra predstavil rozsiahly balík zmien, ktorý sa dotýka vodičov osobných aj nákladných áut, ale aj cyklistov, používateľov kolobežiek či autoškôl. Vysvetľuje, že pripravovaná legislatíva reaguje na technologický vývoj, zvýšené nároky na bezpečnosť a dohľad nad cestami. Kľúčovým prvkom návrhu je posilnenie kompetencií samospráv, ktoré budú môcť priamo riešiť vybrané dopravné delikty.
Obce majú po novom dostať oprávnenie ukladať pokuty držiteľom vozidiel napríklad pri prekročení rýchlosti alebo porušení zákazu vjazdu či odbočenia. Podmienkou však bude spoľahlivý technický záznam, typicky z kamerového systému alebo radaru, ktorý jednoznačne zachytí dopravné porušenie.

Rozšírenie objektívnej zodpovednosti
Novela ďalej rozširuje koncept objektívnej zodpovednosti, ktorý prenáša povinnosť uhradiť pokutu na držiteľa vozidla bez ohľadu na to, kto vozidlo v čase priestupku viedol. Ministerstvo vnútra argumentuje, že podobný systém funguje vo viacerých európskych krajinách. Úrad zároveň avizuje, že návrh ešte môže prejsť zmenami na základe pripomienok počas legislatívneho procesu v parlamente, kam má novela zamieriť v najbližších týždňoch.
V rámci objektívnej zodpovednosti pribudnú aj nové skutkové podstaty deliktov. Jednou z nich je napríklad používanie telefónu alebo iného zariadenia počas šoférovania. Držiteľ vozidla môže v takom prípade dostať pokutu 249 eur, ak vodič drží v ruke alebo inak obsluhuje telekomunikačné či audiovizuálne zariadenie.
Konkrétne pokuty za nové delikty
Ďalšou novinkou je sankcionovanie nedodržania minimálnej alebo bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami. Ak vodič nerešpektuje vzdialenosť stanovenú dopravnou značkou alebo pravidlami na diaľniciach a rýchlostných cestách, môže byť držiteľ vozidla potrestaný pokutou 99 eur.
Pokuta 99 eur má po novom hroziť aj vtedy, keď vodič vojde do križovatky, najmä riadenej semaformi, hoci nemôže pokračovať v jazde a následne ju zablokuje. Novela zároveň zavádza jasné sankcie za jazdu v protismere, kde sa počíta s pokutou 249 eur.
Pri porušení povinnosti použiť bezpečnostný pás na prednom sedadle, ak je sedadlo povinne vybavené pásom, môže byť uložená pokuta 78 eur.
Celý balík zmien sa dotkne širokého spektra účastníkov cestnej premávky a zmení rozloženie zodpovednosti medzi štátom, samosprávami a držiteľmi vozidiel. Konečná podoba novely bude známa až po prerokovaní v Národnej rade a po zapracovaní pripomienok.
