Niektoré autá zvládnu bez problémov státisíce kilometrov a iné hlásia poruchu už po niekoľkých jazdách. Problémom nemusí byť hneď konštrukčná chyba, ale to, ako vodič jazdí. Podľa odborníkov skracuje životnosť auta najmä zlé zaobchádzanie s motorom. Vodiči sa však často dopúšťajú aj ďalších prehreškov.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, existuje niekoľko oblastí, ktoré môžu znížiť životnosť vozidla o roky a pritom sa im dá ľahko predchádzať. Na čo si treba dať pozor?
Motor potrebuje trpezlivosť
Podľa motoristov patrí k najčastejším chybám nesprávne rozohriatie motora a obzvlášť to platí v tomto zimnom období. Keď teploty klesnú pod nulu, olej hustne a trvá mu dlhšie, kým dosiahne správnu viskozitu. Chybou je, ak sa vodič spolieha len na teplotu chladiacej kvapaliny. Tá dokáže dosiahnuť teplotu 90 stupňov Celzia už po pár minútach jazdy, neplatí to však pre motorový olej. Odborníci hovoria, že studený motor potrebuje až 20 či dokonca 30 minút jazdenia po meste. Až vtedy je plne zohriaty a pripravený na bezchybné fungovanie bez nadmerného opotrebenia.
Vyhnite sa tejto chybe
Odborníci zároveň hovoria, že by ste sa mali vyhnúť chybe, ktorú praktizuje mnoho vodičov. Spustia motor a nechajú ho päť minút bežať na voľnobehu, zatiaľ čo z čelného skla odstraňujú námrazu. Ide o chybu, pretože pri voľnobehu sa spaľuje viac paliva, ktoré následne steká po valcoch a riedi olej. Mazanie je potom zhoršené. Navyše, katalyzátor aj filter pevných častíc zostanú studené a nebudú fungovať správne. Vodiči by preto mali najskôr vyčistiť sklá a až potom naštartovať. Vhodné je tiež počkať zopár sekúnd a následne sa pomaly rozbehnúť.

Motor rozohrejte správne
Portál Auto Trendy odporúča vyhnúť sa počas studenej jazdy vysokým aj príliš nízkym otáčkam. Pri nízkych otáčkach dochádza k mikrotreniu a to najmä vtedy, ak prudko pridáte plyn. Ideálne je motor zaťažovať plynulo a mierne, aby sa dosiahla správna prevádzková teplota.
Cez výmole prechádzajte pomaly
Niektorí vodiči si mylne myslia, že ak cez výmole a nerovnosti na cestách prejdu vyššou rýchlosťou, ušetria tým odpruženie. Odborníci hovoria, že pravdou je opak, pretože náraz prenáša prudké otrasy na ložiská, ramenné uloženia aj tlmiče. V zime to býva ešte horšie, lebo guma stvrdne a ľahšie sa poškodí. Platí preto pravidlo, že čím je výtlk väčší, tým pomalšie by ste cezeň mali prejsť.
Auto treba umývať aj v zime
Niektorí vodiči si myslia, že umývanie auta počas zimy nie je vhodné. Na tento omyl sme upozornili aj v samostatnom článku, ktorý si môžete prečítať na tomto odkaze. Auto potrebuje staroslivosť počas celého roka a zimné mesiace nie sú výnimkou. Umývanie je práveže v tomto období vhodné, pretože na lak auta aj jeho komponenty pôsobí cestná soľ. Tá urýchľuje koróziu karosérie a preniká aj do škár, podvozku či gumových tesnení. Vozidlo preto treba umývať aj v zime.
Vodiči môžu jednouchými krokmi a správnymi návykmi predĺžiť životnosť svojho vozidla. Ak autu doprajete počas zimných mesiacov čas na zohriatie motora a vyhnete sa ďalším chybám, ktoré sme popísali, odmení sa vám dlhšou životnosťou a bezproblémovým chodom.
