Na Slovensku rastie dopyt po ojazdených atuách, ktoré majú pohon všetkých štyroch kolies. Takéto vozidlá tvoria 37 percent trhu, pričom od januára do októbra tohto roka sa ich predalo viac ako 160-tisíc. Uvádza to analýza spoločnosti Aures Holdings, pod ktorú patria autocentrá AAA Auto a Mototechna.
Slováci chcú autá s pohonom všetkých štyroch kolies
Stúpajúci záujem o ojazdené autá s pohonom všetkých štyroch kolies je podľa predajcov trendom posledných mesiacov. Za prvých desať mesiacov tohto roka tvoria viac ako polovicu vozidlá kategórie SUV. Podľa odborníkov po takýchto autách majitelia siahajú kvôli praktickému využitiu.
Predávali sa aj autá typu kombi, ktoré si z trhu jazdeniek odkrojili 21,1 percenta a nasledovali sedany s podielom 15,1 percenta. Hatchbacky s pohonom všetkých štyroch kolies mali len 4,7-percentný podiel. Podľa portálu agentúry SITA malo sedem z desiatich predaných vozidiel s pohonom 4×4 motor na naftu. Takmer tri štvrtiny zas využívajú automatickú prevodovkou namiesto manuálnej. Ako dodala generálna riaditeľka Aures Holdings Karolína Topolová, nejde len o módny trend, ale najmä o praktickosť.
Praktické využitie týchto vozidiel
Automobil s pohonom všetkých štyroch kolies (často označovaný ako 4×4, AWD alebo 4WD) sa líši od áut s pohonom len jednej nápravy (prednej alebo zadnej) vo viacerých bodoch. Kľúčové sú tu technické a konštrukčné rozdiely, pretože výkon motora sa prenáša na všetky štyri kolesá, nie len na dve, čo vyžaduje aj zložitejší systém. Takýto pohon sa hodí na bežné cesty, ale aj do zlých poveternostných podmienok, napríklad do dažďa, snehu či poľadovice. Pohon všetkých štyroch kolies totižto zvyšuje stabilitu a bezpečnosť na vozovke.
Oproti dvojkolesovému pohonu sa pohon 4×4 vyznačuje vynikajúcou trakciou (priľnavosť), čo vodiči ocenia najmä na klzkom povrchu (sneh, ľad, blato, štrk). Tým, že sa sila rozdeľuje na štyri kolesá, je menšia pravdepodobnosť preklzu. Lepšia je tiež akcelerácia, pretože prenos výkonu na cestu pri rozjazde a zrýchľovaní je plynulejší a to najmä pri silnejších motoroch.
K ďalším výhodám patrí vyššia bezpečnosť a stabilita, pretože vodič má nad vozidlom lepšiu kontrolu aj v kritických situáciách a v zákrutách na klzkej vozovke. Auto s pohonom všetkých štyroch kolies lepšie zvládne aj jazdu v ľahšom až stredne náročnom teréne. Napríklad na zasnežených cestách alebo pri jazde s prívesom. Tým pádom sa z takéhoto vozidla stáva viac univerzálne auto.
Záujem o pohon štyroch kolies stúpa
Topolová dodala, že záujem vodičov o autá s pohonom 4×4 pozorujú každý rok. „Tohtoročný rast je ešte výraznejší. Vplyvom ekonomickej situácie si ľudia častejšie vyberajú jazdené vozidlá v overenom technickom stave, pretože nové autá sú pre mnohých cenovo neprístupné,“ doplnila.
Medzi jazdenými autami s pohonom 4×4 pritom dominujú dieselové vozidlá. Priemerná jazdená štvorkolka stála v tomto roku 18 922 eur. Čo sa týka najazdených kilometrov, priemer bol 171-tisíc. Desať rokov staré autá sa trhu udržali v priemere 54 dní. Najväčší podiel mali dieselové autá (70,2 percenta), potom benzínové (23,6 percenta) a najmenší tvorili elektromobily a plug-in hybridy. Dominovala automatická prevodovka s podielom 73,5 percenta.
Tieto autá sa predávali najviac
Najčastejšie sa predávali čierne autá (31,1 percenta) a potom nasledovali biele (24,2 percenta). Tretiu priečku obsadili šedé vozidlá s podielom 17,9 percenta. Najsilnejšou značkou medzi ojazdenými autami s pohonom všetkých štyroch kolies bola Škoda s podielom 17,9 percenta. Potom nasledovalo BMW (13,2 percenta), Volkswagen (12,6 percenta) a Audi (12,3 percenta). Najpredávanejšími modelmi sa stali Škoda Octavia, Škoda Superb a Volkswagen Passat.
