Európska únia mení pravidlá a dotkne sa to skupiny mladých vodičov. Podľa nových pravidiel by mohli získať oprávnenie už osoby vo veku 14 rokov. Platí to ale len pri určitej kategórii dopravných prostriedkov, pričom vek na túto hranicu môže znížiť každý členský štát podľa vlastného uváženia.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, nová smernica z dielne EÚ stanovujú jasné vekové hranice, avšak aj možnosť, aby členské štáty upravili pravidlá podľa seba v závislosti od špecifických situácií.
Vodičák už vo veku 14 rokov
Podľa novej smernice sú vekové limity nasledovné:
- Kategória AM, A1, B1 (mopedy, ľahké motocykle, štvorkolky do 400 kg) – 16 rokov
- Kategória A2, C, BE, C1, C1E (osobné autá, stredné nákladné autá do 7,5 t) – 18 rokov
- Kategória A (motocykle, ak má žiadateľ 2 roky praxe s A2) – 20 rokov
- Kategória A, D, DE (plná kategória motocyklov a autobusov) – 24 rokov
Nová smernica dáva do rúk členským štátom možnosť upraviť si minimálne vekové hranice. Treba ale splniť určité podmienky. Možnosti zníženia veku, ak je to odôvodnené, sú takéto:
Pri kategórii AM môže byť veková hranica znížená na 14 rokov. Týka sa to len mopedov s rýchlosťou maximálne 45 km/h, s váhou do 350 kg a objemom do 50 cm kubických. Kategória B1 môže byť znížená na vek 15 rokov a kategória B a BE na 17 rokov, avšak s podmienkou jazdy pod dohľadom skúsenejšej osoby (vodiča).
Pri kategórii C, čiže pri nákladných autách, si môžu členské štáty znížť vek na 18 rokov. Platí to ale iba v prípade, ak má vodič Certifikát odbornej spôsobilosti (CCP). Kategóriu D (autobusy) je možné znížiť na 21 rokov, ak sa vozidlá používajú pre políciu, záchrannú zdravotnú službu, hasičov alebo iné núdzové výjazdy.

Smernica chce zharmonizovať cestnú legislatívu
Úradný vestník Európskej únie, ktorý zverejnil nové smernice, má za cieľ harmonizovať cestnú legislatívu naprieč členskými štátmi EÚ. Harmonizáciou chce Európa vytvoriť jednotné pravidlá pre vodičov, no zároveň dáva štátom istú mieru flexibility. Podľa informácií portálu Auto Trendy majú štáty k dispozícii tri roky, aby nové pravidlá zakomponovali do vlastných štátnych legislatív. Čas vyprší v novembri 2028. Ak niektorý členský štát uzná za vhodné a odôvodnené znížiť vekovú hranicu pre získanie vodičského oprávnenia, môže tak urobiť.
