Nemecký reťazec Kaufland spúšťa netradičnú službu. Ide o inovatívny pilotný projekt telemedicíny, ktorý si kladie za cieľ prepojiť nakupovanie s pohodlným a rýchlym prístupom k zdravotníckym službám. Pilotný projekt spustil reťazec vo svojej pobočke v nemeckom Mosbachu v Bádensku-Württembersku.
Iniciatíva vznikla na základe partnerstva so spoločnosťou Sana Clinics. V Kauflande vzniklo centrum S Mediacl-Centre, pričom ide o centrum lekárskej starostlivosti, ktoré sa špecializuje na všeobecnú a preventívnu zdravotnú starostlivosť.
Kaufland bude zákazníkov liečiť
Podľa portálu The Munich Eye sa telemedicínska služba nachádza v časti obchodu pred pokladňami. Tento priestor je spravidla vyhradený pre doplnkové služby a často tu môžu zákazníci nájsť napríklad kvetinárstva, cukrárne alebo priestor, kde môžu vrátiť zálohované obaly. A práve v týchto bočných priestoroch zriadil Kaufland špeciálnu „lekársku miestnosť“ s rozlohou 54 metrov štvorcových.
Po nákupe sem môže zavítať každý zákazník a následne konzultovať svoje zdravotné problémy s lekármi na diaľku cez videohovor. Na mieste sú k dispozícii aj zdravotnícki asistenti, ktorí návštevníkom pomáhajú s registráciou a odbavením. Hovory prebiehajú zvyčajne cez smartfóny. Kto takéto zariadenie nemá, na mieste sú k dispozícii tablety, aby bola služba dostupná všetkým návštevníkom.

Ako to celé prebieha
Telemedicínske služby na pobočke Kauflandu zahŕňajú úvodnú konzultáciu a následné vyšetrenie a ďalšie lekárske odporúčania, ktoré sú vhodné aj pre starostlivosť na diaľku. Pred každou video konzultáciou najskôr prítomný personál posúdi, či je konkrétny zdravotný problém možné riešiť cez telemedicínu. V prípade, že nie, zákazníkovi personál odporučí návštevu tradičnej ordinácie alebo kliniky.
Centrum okrem lekárskych rád na diaľku ponúka aj voliteľné preventívne zdravotné služby, avšak toto sa týka len samoplatcov. Služby nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia. Spotrebiteľ si môže nechať zanalyzovať zloženie svojho tela alebo si dať odmerať ďalšie zdravotné parametre. Samotná služba telemedicíny je dostupná pre verejne aj súkromne poistených pacientov, pričom sa dodržiavajú štandardné postupy a platby.
Otváracie hodiny lekárskeho centra
Telemedicínske centrum v prevádzke Kaufland, ktoré sa nachádza v meste Mosbach, je otvorené denne od 08:00 do 19:00 hodiny. To ponúka kupujúcim flexibilitu pri vyhľadávaní lekárskej pomoci pred alebo po nákupe. Kaufland si dal za cieľ vyhodnotiť v rámci tohto projektu reakcie zákazníkov a prevádzkovú efektívnosť. Na základe ohlasov sa potom rozhodne, či takýto model rozšíri aj do ďalších svojich prevádzok.
Kaufland nie je jediný
Reťazec Kaufland nie je v Nemecku jediný, ktorý sa snaží o inovatívne prístupy vo svojich predajniach. Ako pripomína portál The Munich Eye, napríklad nemecká sieť drogérií DM spolupracuje s poskytovateľom teledermatologických služieb Dermanostic.
Zákazníci majú možnosť dať si online formou zhodnotiť svoju pleť. Funguje to tak, že si pleť odfotografujú a potom tento obrázok odošlú. Následne dostanú do 24 hodín odpoveď v podobe diagnózy aj s prípadnými odporúčaniami na liečbu alebo prípravky na tvár. Služba zahŕňa tiež bezplatnú analýzu pleti založenú na schopnostiach umelej inteligencie. Tá identifikuje typ a stav pleti a potom ponúkne odporúčania produktov na mieru.
Spoločnosť DM tiež zaviedla vo svojich nemeckých pobočkách očné vyšetrenie. Priamo vo vybraných prevádzkach si môžu nechať zákazníci skontrolovať svoj zrak. Krátke očné vyšetrenie je možné bez objednania a prebieha pod dohľadom vyškoleného personálu. Výsledky sú potom odoslané na diaľku zdravotníckym pracovníkom.
Kritika zo strany lekárskych združení
Hoci sa reťazce Kaufland alebo DM snažia priniesť zdravotnú starostlivosť bližšie k ľuďom, ohlasy nie sú len pozitívne. Napríklad na iniciatívu DM sa vzniesla kritika zo strany lekárskych združení. Tie hovoria, aby sieť drogérií preverila právna kontrola, najmä čo sa týka reklamných praktík a používania zdravotníckych pomôcok.
Každopádne, projekt telemedicíny spoločnosti Kaufland v Mosbachu predstavuje významný krok k integrácii zdravotnej starostlivosti do každodenného prostredia. Odráža snahu maloobchodníkov o zvýšenie pohodlia spotrebiteľov.
