Slovenskom nedávno otriasli dve dopravné nehody vlakov, čo je podľa odborníka vztýčeným prstom a jasným varovaním. Tvrdí, že bezpečnosť na železnici je prvoradá a v tomto smere sa nemá šetriť. Podľa slov experta by mohlo byť jedným z riešení, že vláda zruší vlaky zadarmo.
Až dve nehody v železničnej doprave v pomerne krátkom čase ukazujú, že je nutné investovať do moderných zabezpečovacích systémov (ETCS) na železniciach. Takéto systémy sú len na určitých úsekoch, no na mnohých chýbajú.
Investície do systémov ETCS
Ako uvádza spravodajský portál STVR, podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja je nutné, aby Slovensko výraznejšie investovalo do zabezpečovacích systémov na železnici. Riaditeľ to uviedol v súvislosti so zrážkou vlakov pri Pezinku. K nehode došlo na trati, ktorá je zabezpečená moderným zabezpečovacím systémom ETCS, no napriek tomu došlo ku kolízii.
Expert zároveň dodal, že vo vlaku, ktorý podľa prvotných informácií išiel na červenú, takéto zariadenie zrejme chýbalo. Podľa odborníka, ak by takýto moderný zabezpečovací systém ETCS bol inštalovaný v oboch vlakoch, pravdepodobne by k zrážke nedošlo.
Matej dodal, že po vyšetrení nehody by sa malo prijať opatrenie, ktoré by povolilo jazdiť po zmodernizovanej trati len vlakom so systémom ETCS. Rušne, ktoré týmto systémom nie sú vybavené, by museli jazdiť po iných trasách. Podobná prax sa uplatňuje aj v zahraničí, napríklad v Českej republike.
Zodpovednosť slovenských politkov
Expert na dopravu si myslí, že nedostatok zmodernizovaných tratí a chýbajúce systémy ETCS v rušňoch sú zodpovednosťou politikov. Dodal, že nedávne nehody sú jasným signálom, aby vláda konala a investovala do modernizácie železníc. Podľa neho je možné potrebné financie nájsť priamo v železničnej doprave. Takéto investície si, samozrejme, žiadajú nemalé finančné prostriedky.
Zrušenie vlakov zadarmo
Matej pre portál STVR povedal, že jedným z možných riešení, ako získať potrebné financie na modernizáciu, je zrušenie vlakov zadarmo. Nemá na mysli úplné zrušenie tohto opatrenia, ale skôr úpravu, ktorá by priniesla do štátneho rozpočtu niekoľko miliónov eur.
V súčastnosti sa na Slovensku poskytuje 100-percentná zľava z cestovného žiakom a študentom denného štúdia do 26 rokov, seniorom od 62 rokov a poberateľom dôchodkov rôznych typov (napr. starobný, invalidný atď.). Zadarmo môžu vo vlakoch jazdiť aj deti vo veku do 6 rokov, ktoré cestujú bezplatne a bez potreby registrácie. Na jedného dospelého je možné prepraviť dve deti do 6 rokov bez poplatkov.
„Ak by sme zrušili vlaky zadarmo študentom a nechali im zadarmo len cestu do školy a zo školy a dôchodcovia by mohli cestovať zadarmo len v takzvaných sedlách, nie v špičkách, ročne by sme mali na stole približne 30 miliónov eur. Tie by mali smerovať do zvýšenej bezpečnosti na tratiach vrátane investícií do ETCS systémov na všetky lokomotívy,“ povedal pre STVR expert na dopravu Matej.
Dve nehody vlakov v krátkom čase
V nedeľu 9. novembra tohto roka došlo k zrážke vlakov pri Pezinku. Vlak REX 1814 sa po výjazde zo stanice Pezinok zrazil s vlakom Ex 620. Podľa doterajších zistení a verejne dostupných informácií bol príčinou nehody zrejme prechod jedného z vlakov na červenú. Desiatky cestujúcich utrpeli zranenia a nehoda si, našťastie, nevyžiadala žiadne obete na životoch. V nemocnici skončilo takmer 80 cestujúcich, pričom tri osoby mali ťažšie zranenia. Zhruba 60 ľudí utrpelo ľahšie zranenia.
Toto však nie je jediná nehoda vlakov v poslednom období. V polovici októbra tohto roka došlo k nehode na železnici v okrese Rožňava. Dva rýchliky sa zrazili pri obci Jablonov nad Turňou. Konkrétne na mieste, kde sa trate križujú a následne prechádzajú do jednokoľajovej trate. Po tejto nehode bolo sedem ľudí v kritickom stave, 14 stredne ťažko zranených a 48 cestujúcich utrpelo ľahké poranenia.
