TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: V mori zhorel obrovský trajekt a tisíce áut v ňom. Spôsobil to jeden elektromobil, chceli to utajiť
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

V mori zhorel obrovský trajekt a tisíce áut v ňom. Spôsobil to jeden elektromobil, chceli to utajiť

21. novembra 2025 12:38
Lukáš Zachar
21. novembra 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Na palube lode Fremantle Highway sa v lete 2023 odohral scenár, na ktorý nebol pripravený prakticky nikto. Jediný horiaci elektromobil podľa vyšetrovateľov spustil reťazovú reakciu, ktorá zabila námorníka, zničila tisíce áut a takmer poslala obrovský nákladný trajekt ku dnu.

Ešte znepokojivejšie je, že panamské úrady, pod ktorých vlajkou loď plávala, sa pokúsili závery vyšetrovania utajiť. Holandskí novinári sa k nim dostali až po tom, ako sa opierali o medzinárodné dohody o prístupe k informáciám. Bez ich tlaku by svet možno dodnes nevedel, ako presne tento katastrofický požiar vznikol a čo všetko na lodi zlyhalo.

Identifikovaný vinník na palube

Vyšetrovatelia Panamského námorného úradu tvrdia, že zdrojom požiaru bol elektrický model značky BMW, uložený na ôsmej palube v štvrtom nákladovom priestore. Opierajú sa o hlásenia štyroch požiarnych senzorov z jedného miesta a o výpovede členov posádky, ktorí si všimli prvé plamene práve v tejto zóne. V iných známych prípadoch, ako boli Felicity Ace a Morning Midas, sa loď potopila a podobné podozrenia sa nikdy nepodarilo potvrdiť.

Fremantle Highway ostala plávať aj po masívnom požiari, čo je z hľadiska vyšetrovania výnimočná situácia. Experti tak po prvý raz získali konkrétne dáta o tom, ako sa požiar elektromobilu na mori správa, ako rýchlo sa šíri a aké sú reálne možnosti posádky zasiahnuť.

Posádka bez nástrojov aj pravidiel

Na lodi bolo celkovo 3 784 vozidiel, z toho 498 elektromobilov. Tieto autá však neboli sústredené v jednej časti, ale boli zaparkované medzi vozidlami so spaľovacím motorom. Posádka pritom presne nevedela, kde sa ktorý elektromobil nachádza. V kritickej chvíli tak nedokázala rýchlo určiť, či horí elektromobil, alebo klasické auto, a tomu prispôsobiť postup zásahu.

Vyšetrovanie ďalej ukázalo, že námorníci neabsolvovali špeciálny tréning na požiare lítiovo-iónových batérií. Navyše mali k dispozícii len penové hasiace prístroje, ktoré sú pri tepelnom úniku batérií prakticky neúčinné. Loď nemala ani termokamery a ani obyčajné monitorovacie kamery v nákladových priestoroch, takže posádka nevidela, čo sa deje, iba počula alarmy a cítila dym.

Prečítajte si tiež

Dopravná značka
Značka so snehovou vločkou: Kedy naozaj platí? V tomto prípade vám policajt dá pokutu 800 €
Spustili nový let Bratislava – Košice. Trvá hodinu a môže byť lacnejší ako auto
EÚ na to ide tvrdo: Od roku 2027 definitívne ZAKÁŽE hotovosť (koho sa to týka)
Zaviedli novú daň: Štát chce sledovať, koľko kilometrov ste najazdili. Faktúru pošle každý mesiac
EÚ má pre Slovákov zlé správy: Ak máte takéto auto, čaká vás nová povinnosť

Podľa oficiálnej správy sa námorníci ocitli v situácii, v ktorej už nešlo o záchranu áut, ale o vlastné prežitie. Keď sa toxický dym a horúčava rozšírili do chodieb, viacerí skočili z výšky približne 30 metrov do mora. Na takýto únik nebola loď pripravená, chýbali im prostriedky na bezpečný zostup k vode. Jeden 59-ročný člen posádky z Indie incident neprežil a 22 ľudí utrpelo zranenia.

Trajekty v ére elektromobility zaostávajú

Panamský úrad upozorňuje, že riziko vzniku požiaru v elektromobile je síce podľa štatistík nízke, následky sú však na mori extrémne. Uhasenie elektromobilu totiž vyžaduje najmenej 10-tisíc litrov. Taký objem vody by loď ako Fremantle Highway nemusela bezpečne uniesť, pretože by výrazne zmenil ťažisko a ohrozil stabilitu.

Ďalším problémom sú samotné konštrukčné limity trajektov. Nakladacie rampy a paluby neboli pôvodne navrhnuté pre ťažšie elektromobily. Nesprávne nájazdy môžu zospodu narušiť batériový modul, čo zvyšuje riziko poškodenia a neskoršieho požiaru. Zároveň sa elektromobily často umiestňujú na vyššie paluby, aby k nim mali pracovníci lepší prístup, čím sa na lodi ešte viac zhoršuje rozloženie hmotnosti.

Panamskí experti preto odporúčajú, aby sa elektromobily na lodiach parkovali v oddelených sektoroch, ktoré budú mať vlastné detekčné senzory a hasiace systémy prispôsobené batériám. Tiež navrhujú povinný tréning posádok a povinné termovízne sledovanie nákladového priestoru. Dnes sú takéto opatrenia len vo forme odporúčaní, ktoré nie sú pre prevádzkovateľov právne záväzné.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Samsung Micro RGB Samsung predstavil revolúciu pre TV: Technológia Micro RGB sľubuje niečo, čo sme ešte nevideli

Najčítanejšie

Nová dopravná značka
Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu vyše 140 €
20. novembra 2025
Aktuálna správa
Štát potvrdil hromadné kontroly: Chce mať dokonalý prehľad, ľudí bude sledovať cez kameru
20. novembra 2025
Peniaze, bankovky, euro
PRIPRAVTE SA: Štát konečne zverejnil o koľko eur navyše vám pošle na účet (platné od 1. 1. 2026)
20. novembra 2025
aktuálne
Nik to už nečakal: TENTO deň bude opäť považovaný za deň pracovného pokoja
20. novembra 2025

Najnovšie články

  • V mori zhorel obrovský trajekt a tisíce áut v ňom. Spôsobil to jeden elektromobil, chceli to utajiť
  • Samsung predstavil revolúciu pre TV: Technológia Micro RGB sľubuje niečo, čo sme ešte nevideli
  • Vodiči by mali spozornieť: Kruhový objazd musíte používať inak než doteraz. Zmenilo sa dôležité pravidlo
  • Značka so snehovou vločkou: Kedy naozaj platí? V tomto prípade vám policajt dá pokutu 800 €
  • Koľko elektrosmogu produkujú elektromobily? Odpoveď prekvapila aj expertov

Bude sa vám páčiť

elektrina, peniaze, energetický gigant

Elektrina zadarmo (a ešte vám aj zaplatia): Nový trik, ako môžu majitelia elektromobilov zarobiť na nabíjaní

20. novembra 2025
Podvod, hackeri, útoky

MASÍVNY výpadok, ktorý ochromil veľkú časť digitálneho sveta: Čo sa naozaj stalo?

20. novembra 2025

Extrémne PRÍSNA pokuta 200 € pri čakaní na železničnom priecestí: Väčšina vodičov vôbec netuší, čo robí zle

20. novembra 2025
BMW, automobilka

BMW musí zaplatiť gigantické odškodné. POZOR na túto funkciu, muž kvôli nej prišiel o prst

20. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?