Na sociálnej sieti Facebook sa opäť objavil podvod, ktorý sa tentoraz tvári ako lákavá súťaž o novú práčku. Polícia upozornila používateľov, že stránka s názvom MojNabytok-Elektro môže slúžiť na získavanie citlivých údajov od ľudí, ktorí sa nechajú nalákať na falošný prísľub výhry.
Podľa informácií zverejnených políciou sa falošný profil prezentuje ako predajca nábytku a elektrospotrebičov, no jeho správanie sa od seriózneho predajcu výrazne líši. Stránka vznikla v máji tohto roka a zatiaľ na nej pribudli len dva príspevky, čo je pre reálny obchod nezvyčajné. Napriek tomu už stihla osloviť stovky používateľov, ktorých láka na jednoduchú možnosť „vyhrať“ domáce spotrebiče.
Podvod, ktorý cieli na dôverčivých
Polícia upozorňuje, že stránka žiada od údajne výherných účastníkov čísla ich bankových účtov. Takýto krok je podľa vyšetrovateľov jednoznačným znakom podvodu, keďže seriózne súťaže nikdy nevyžadujú podobné údaje ešte pred doručením výhry. V tomto prípade môže ísť o snahu získať prístup k internetbankingu a následne odčerpať finančné prostriedky z účtov obetí.

Prevádzkovateľ profilu navyše neuvádza žiadne identifikačné údaje, kontakt, webovú stránku ani informácie o firme. Chýba aj obchodné meno či IČO, ktorými sa legitímne spoločnosti bežne preukazujú. Takýto anonymný prístup je podľa expertov jasnou výstrahou, že ide o falošný projekt bez reálnej zodpovednosti.
Ako rozpoznať podvodnú stránku
Internetoví podvodníci často využívajú dôveru ľudí a jednoduché motívy, ako sú súťaže o spotrebiče či poukážky. Práve preto polícia opakovane radí verejnosti, aby si overovala každú podobnú ponuku. Základným pravidlom je nekliknúť na podozrivé odkazy a neposkytovať osobné či finančné údaje neznámym profilom. Pomôcť môže aj krátke vyhľadanie názvu stránky, ktoré často odhalí varovné skúsenosti iných používateľov.
Podvodné súťaže sú v súčasnosti čoraz sofistikovanejšie, pričom zneužívajú názvy známych značiek alebo kopírujú vizuál ich oficiálnych stránok. Práve táto podobnosť môže používateľom vytvoriť falošný pocit dôvery. Odborníci preto odporúčajú sledovať aj detaily, ako sú pravopisné chyby, nízky počet fanúšikov alebo nedostatočne doplnené informácie o predajcovi.
Na Slovensku v posledných mesiacoch pribúda prípadov, keď internetové podvody využívajú sociálne siete ako hlavný kanál na získavanie obetí. Podľa odhadov polície je až 90 percent týchto falošných profilov vytvorených s cieľom získať súkromné údaje, ktoré sa následne môžu použiť na krádeže alebo vydieranie. Zatiaľ čo v minulosti išlo najmä o e-maily, dnes sa útoky presúvajú do prostredia Facebooku či Instagramu.

