V Nemecku sa odohral prelomový moment, keď Združenie automobilového priemyslu (VDA) predstavilo plán, ktorý môže zásadne zmeniť budúcnosť mobility. Desaťbodový rámec pre klimaticky neutrálnu dopravu sa stavia proti jednostrannému zameraniu na elektromobily a dáva priestor aj palivám z obnoviteľných zdrojov a syntetickým alternatívam. Podľa VDA ide o jediný spôsob, ako realisticky zvládnuť dekarbonizáciu dopravy.
Aj keď sa elektromobily postupne stávajú súčasťou bežného života, ich rozmach zatiaľ neprináša očakávaný efekt. Trh rastie pomaly, nabíjacia infraštruktúra má výrazné medzery a dodávateľské reťazce sú krehké. VDA preto upozorňuje, že snaha o „čistú mobilitu“ musí zahŕňať širší súbor riešení, aby bol prechod reálne uskutočniteľný a ekonomicky zvládnuteľný.

Viac než len elektrina
Podľa odhadov prezidentky Hildegard Müller by aj pri optimistickom scenári ostalo v roku 2030 na nemeckých cestách okolo 40 miliónov áut so spaľovacím motorom. Z tohto dôvodu združenie trvá na technologickej otvorenosti. Popri vývoji elektromobilov plánuje automobilový priemysel do roku 2029 vložiť 320 miliárd eur do výskumu a vývoja a ďalších 220 miliárd do rozširovania výrobných kapacít. Významná časť týchto prostriedkov má smerovať k projektom obnoviteľných palív.
Syntetické palivá, často nazývané e-palivá, ponúkajú možnosť pokračovať v používaní existujúcich spaľovacích vozidiel bez dramatickej zmeny infraštruktúry. Ich výroba prebieha kombináciou vodíka a oxidu uhličitého, pričom kľúčom k ich klimatickej neutralite je využitie energie z obnoviteľných zdrojov. Takto vytvorený uzavretý cyklus dokáže eliminovať prírastok CO₂ v atmosfére, aj keď spaľovanie stále prebieha.
Zelené palivá pre staré motory
VDA jasne hovorí, že bez rozvoja obnoviteľných palív bude prechod k uhlíkovej neutralite nemožný. Existujúce milióny spaľovacích motorov by sa dali prevádzkovať ekologickejšie, čo by znížilo tlak na okamžitý nákup elektrických vozidiel. Asociácia preto žiada, aby čerpacie stanice postupne zvyšovali podiel ponúkaných obnoviteľných palív a aby im štát vytvoril priaznivejšie regulačné podmienky.
Podľa súčasného plánu má byť od roku 2035 zakázaný predaj nových áut so spaľovacím motorom. Nemecký priemysel spolu s odbormi IG Metall tvrdí, že takýto cieľ je nereálny bez výnimiek pre hybridné systémy a vozidlá poháňané syntetickými palivami. Spoločná výzva preto smeruje k úprave pravidiel a k väčšej technickej flexibilite v rámci Európskej únie.
Budúcnosť čerpacích staníc
Jednou z predstáv VDA je, aby sa čerpacie stanice do roku 2045 výrazne zmenili. Mali by povinne ponúkať obnoviteľné palivá vo vyšších podieloch a neskôr by klasické benzíny a nafty mohli úplne zmiznúť. Takýto krok by umožnil plynulý prechod na ekologickejšiu mobilitu bez dramatických dopadov na spotrebiteľov. Výroba e-palív ostáva zatiaľ drahá, no vývoj technológií a rozširovanie kapacít môžu v nasledujúcich rokoch cenu výrazne znížiť.
VDA zároveň avizuje, že do roku 2028 chce vložiť ďalších 280 miliárd eur do výskumu v oblasti klimatických inovácií. Konečný cieľ je jasný, Nemecko by malo byť do roku 2050 plne závislé od obnoviteľných zdrojov energie. Podľa združenia sa tým môže Nemecko stať modelom pre ďalšie krajiny.
