Cestujúci na Slovensku majú od októbra novú možnosť, ako si zakúpiť lístok na vlak. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci so Slovenskou poštou spustila predaj vnútroštátnych cestovných lístkov vo všetkých pobočkách pošty. Cieľom je zlepšiť dostupnosť služieb najmä pre ľudí v menších obciach, píšu tvnoviny.sk.
Rozšírenie predajnej siete ZSSK
Slovenská pošta a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v utorok 28. októbra oficiálne oznámili spustenie novej služby – predaja vnútroštátnych vlakových lístkov vo všetkých pobočkách pošty vybavených potrebným predajným systémom.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa označil túto novinku za praktické doplnenie existujúcich digitálnych kanálov (web, mobilná aplikácia) a pokladníc na staniciach. Podľa neho ide o jednoduché riešenie, ktoré pomôže najmä obyvateľom menších obcí a je dôkazom zmysluplnej spolupráce verejných inštitúcií.

Aké lístky kúpite na pošte?
Na poštových pobočkách bude možné zakúpiť širokú škálu cestovných dokladov pre vnútroštátnu dopravu ZSSK. Patria sem:
- Jednorazové cestovné lístky pre 1. aj 2. triedu.
- Zľavnené lístky pre študentov, seniorov a držiteľov preukazov Junior a Klasik.
- Miestenky, lôžkové a ležadlové lístky.
- Lístky na tatranské električky a ozubnicovú železnicu.
- Príplatky do vlakov vyššej kategórie.
Naďalej však platí, že lístky so 100-percentnou zľavou (tzv. nulté lístky pre bezplatnú prepravu) a medzinárodné cestovné lístky bude možné zakúpiť výhradne online cez e-shop ZSSK alebo v pokladniciach na železničných staniciach.
Ako bude predaj fungovať?
Pobočky pošty, kde je možné lístky zakúpiť, budú označené špeciálnou nálepkou. Zamestnanci pošty prešli potrebným zaškolením. Zákazníci budú môcť za lístky zaplatiť v hotovosti aj platobnou kartou. Dôležité je však vedieť, že pri nákupe lístka na pošte sa bude uplatňovať jednorazový servisný poplatok podľa aktuálne platného cenníka ZSSK.
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka vidí v tejto spolupráci príklad efektívneho využitia rozsiahlej siete poštových pobočiek a potvrdenie, že pošta môže byť partnerom aj pre iné štátne inštitúcie. Minister dopravy Jozef Ráž ocenil prepojenie verejných služieb, ktoré podľa neho prináša reálnu pridanú hodnotu a zlepšuje dostupnosť verejnej dopravy pre obyvateľov celého Slovenska.

ZSSK uvedie aj novú aplikáciu
ZSSK aktuálne podniká viaceré dôležité inovácie, ktoré povedú k pohodlnejšiemu a možno aj finančne výhodnejšiemu zážitku z cestovania slovenskými vlakmi. Na našom webe sme vás už upozornili napríklad na pripravovanú mobilnú aplikáciu, respektíve nový systém platenia za cestovné lístky.
Tento nový systém je postavený na úplne inom princípe, než na aký sme zvyknutí. Cieľom už nie je, aby si cestujúci vopred kúpil lístok na presne definovanú trasu (napríklad z Bratislavy do Košíc v konkrétnom vlaku), ale aby bola jeho cesta zaznamenaná automaticky a systém mu vypočítal najlepšiu možnú cenu až po jej skončení.
Celé to bude fungovať cez špeciálnu mobilnú aplikáciu švajčiarskej firmy Fairtiq, ktorá je na tento typ služieb lídrom v Európe. Pre cestujúceho sa proces extrémne zjednoduší. Namiesto zdĺhavého hľadania spojení v e-shope alebo čakania pri pokladni mu postačí pred nástupom do vlaku (alebo na začiatku cesty) otvoriť aplikáciu a jednoduchým pohybom prsta aktivovať „check-in“. Tým dá systému vedieť, že jeho cesta sa začala.
Počas celej cesty, vrátane prípadných prestupov na iné vnútroštátne vlaky ZSSK, nemusí robiť nič, len mať pri sebe smartfón. Aplikácia bude na pozadí zaznamenávať jeho trasu. Keď dorazí do svojho cieľa a opustí stanicu (alebo vlak), rovnako jednoducho v aplikácii potvrdí ukončenie cesty, teda urobí „check-out“.
Aplikácia Fairtiq, ktorá má v sebe integrované všetky tarify ZSSK, automaticky spätne vyhodnotí celú prejdenú trasu (alebo všetky trasy za daný deň) a vypočíta pre cestujúceho tú najvýhodnejšiu a najlepšiu možnú cenu. Následne mu túto sumu strhne z platobnej karty, ktorú má v aplikácii zaregistrovanú. Tým sa úplne eliminuje stres z toho, či si človek kúpil správny lístok, či neprešvihol platnosť, alebo či by ho iná kombinácia lístkov nevyšla lacnejšie.

Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa to zdôvodnil tým, že viac ako polovica ich zákazníkov už aj tak nakupuje digitálne, a toto je pre nich prirodzené pokračovanie v zjednodušovaní služieb. Celý tento systém sa však zatiaľ spúšťa len ako pilotný projekt od januára 2026, ktorý bude trvať jeden rok a bude platiť len na vnútroštátnych linkách ZSSK. Počas tohto roka sa má v praxi overiť, ako to celé funguje.
ZSSK však zdôrazňuje, že všetky doterajšie spôsoby nákupu lístkov (na stanici, v e-shope ZSSK a po novom aj na pošte) zostávajú naďalej v platnosti pre tých, ktorým by táto nová aplikácia nevyhovovala.

