Nemecká automobilka Volkswagen čelí problémom s dodávkami polovodičov z Číny a plánuje obmedziť výrobu v dvoch svojich závodoch. Dôvodom je krok Číny, ktorá zastavila vývoz produktov kľúčového dodávateľa Nexperia po tom, ako nad firmou prevzala kontrolu holandská vláda. Situácia vyvoláva obavy o stabilitu dodávateľských reťazcov v celom európskom automobilovom priemysle, píšu Správy STVR.
Volkswagen nemá dosť čipov
Nemecký automobilový gigant Volkswagen musí reagovať na výpadok dodávok dôležitých polovodičových komponentov z Číny. Podľa medializovaných informácií plánuje zaviesť skrátený pracovný čas v závode v Zwickau. V hlavnom závode koncernu vo Wolfsburgu má byť dokonca dočasne zastavená výroba populárneho modelu Golf.
Spor o holadnskú firmu
Nedostatok polovodičov tentokrát nesúvisí len so všeobecným obchodným napätím medzi USA a Čínou, ale má konkrétnu príčinu v Holandsku. Tamojšia vláda nedávno prevzala kontrolu nad spoločnosťou Nexperia, ktorú vlastní čínska materská spoločnosť Wingtech. V reakcii na tento krok Čína zastavila vývoz produktov Nexperie, vrátane čipov, diód a tranzistorov nevyhnutných pre automobilový priemysel.

Problém je o to vážnejší, že Nexperia je najväčším svetovým dodávateľa týchto komponentov a zároveň vyvíja aj moderné čipy pre riadenie batérií v elektromobiloch. Hoci samotná výroba Nexperie prebieha väčšinou v Európe, finálne balenie a spracovanie komponentov sa dokončuje v Číne.
Hrozia vážne problémy
Situácia znepokojuje nielen Volkswagen, ale aj celý európsky automobilový sektor. Európska automobilová asociácia (ACEA) varuje pred vážnymi následkami pre výrobu vozidiel v Európe. Automobilový expert Stefan Bratzel zdôraznil, že ak sa zastaví výroba, spôsobí to aj pokles predaja, ktorý sa neskôr len ťažko doháňa. Podľa neho je nevyhnutné rýchlo nájsť riešenie s čínskou vládou na obnovenie dodávok.
Nemecké ministerstvo hospodárstva taktiež vyjadrilo obavy z možných vážnych problémov v dodávateľských reťazcoch. Jeho hovorca Tim-Niklas Wentzel potvrdil, že sú v úzkom kontakte so všetkými zainteresovanými stranami, vrátane priemyslu, európskych partnerov, Európskej komisie aj čínskej vlády. Spoločnosť Volkswagen medzitým oznámila, že intenzívne hľadá náhradných dodávateľov, aby mala dostatok polovodičov už od budúceho týždňa.
Problémy aj pre spotrebiteľov
Ak by sa problémy s dodávkami polovodičov a následné obmedzenie výroby vo Volkswagene (a potenciálne aj u iných európskych automobiliek závislých od Nexperie) stali dlhodobejším javom, pre spotrebiteľov by to malo niekoľko citeľných negatívnych dôsledkov.
Najbezprostrednejším dopadom by boli dlhšie čakacie lehoty na nové autá. Keď automobilka nedokáže vyrábať autá v plánovanom tempe, logicky sa predlžuje čas, ktorý musí zákazník čakať od objednania vozidla po jeho dodanie. To sa týka nielen konkrétnych modelov, ktorých výroba bola priamo obmedzená (ako Volkswagen Golf), ale môže to ovplyvniť celú produkciu, ak sú dané čipy používané vo viacerých modeloch. Pre ľudí, ktorí potrebujú nové auto rýchlo, alebo ktorým končí lízing, by to bola značná komplikácia.

Druhým, veľmi pravdepodobným dôsledkom, by bol tlak na rast cien. Základný ekonomický princíp hovorí, že ak klesá ponuka a dopyt zostáva rovnaký alebo rastie, ceny idú hore. Obmedzená dostupnosť nových áut by mohla viesť k tomu, že predajcovia budú menej ochotní poskytovať zľavy, alebo dokonca zvýšia ceny dostupných skladových vozidiel. Tento efekt by sa mohol preniesť aj na trh s ojazdenými vozidlami, ktoré by sa stali žiadanejšou alternatívou, čo by taktiež tlačilo ich ceny nahor.
Spotrebitelia by mohli čeliť aj obmedzenej ponuke a výberu. V situácii nedostatku komponentov môžu automobilky uprednostniť výrobu modelov s vyššou maržou alebo obmedziť dostupnosť niektorých menej populárnych výbav či motorizácií. Zákazník by tak mal menšiu možnosť nakonfigurovať si auto presne podľa svojich predstáv a musel by robiť kompromisy.
