V Nemecku prebieha napínavá kapitola priemyselných dejín. Volkswagen, kedysi vzor nemeckej precíznosti, sa mení na symbol risku a nutnosti prispôsobiť sa. Z tovární miznú tisíce pracovných miest a vedenie koncernu sa snaží udržať rovnováhu medzi tradíciou a ekonomickým prežitím. Generálny riaditeľ Oliver Blume sa pritom ocitol v najťažšej situácii svojej kariéry.
Tisíce ľudí čaká výpoveď
Podľa interných plánov má Volkswagen obmedziť výrobu približne o 700-tisíc áut ročne. Len z nemeckých závodov zmizne viac než 35-tisíc pracovných pozícií. V Audi bude prepustených okolo 7 500 ľudí a Porsche zredukuje pracovnú silu o ďalšie tisíce. Napriek obrovskému napätiu Blume tvrdí, že ide o súčasť „nevyhnutného ozdravenia“. Zisk koncernu sa v prvej polovici roka prepadol o 38 percent, no tržby zostali na približne rovnakej úrovni ako vlani.
Niektorí analytici hovoria, že ide o zlomový okamih podobný rokom, keď sa nemecké oceliarne sťahovali do zahraničia. Drahá energia, rastúce mzdy a zložitá administratíva brzdia inovácie, zatiaľ čo konkurencia sa posúva dopredu. Zatiaľ čo kedysi VW určoval štandard pre celý priemysel, dnes sa pokúša len držať krok.

Ústup na juh a tlak z Ázie
Blume priznáva, že najväčším súperom je Čína. Tamojší výrobcovia elektromobilov získavajú trhy, ktoré Volkswagen roky považoval za svoje. Ich autá sú lacnejšie, moderné a pripravené na rýchle inovácie. V Európe pritom dopyt po elektromobiloch VW nerastie tak, ako sa predpokladalo. Preto sa časť novej výroby presunie do Španielska a Portugalska, kde sú náklady nižšie a investície štátov do zelenej ekonomiky vyššie.
Modely ako ID. Polo s cenou okolo 25-tisíc eur alebo pripravovaný ID. Every1 za približne 20-tisíc by mali priniesť nový impulz. Kľúčové bude zvládnuť logistiku a zachovať kvalitu, na ktorú sú zákazníci zvyknutí. Podľa vedenia dokážu južanské závody konkurovať nielen východnej Európe, ale dokonca aj niektorým čínskym hráčom.
Blume medzi dvoma svetmi
Postavenie Olivera Blumeho je výnimočné. Okrem Volkswagenu vedie aj Porsche, ktoré čelí vlastnej kríze. Predaje luxusných modelov v Číne klesli o štvrtinu a plánovaná výstavba batériových centier sa pozastavila. Niektoré projekty sa preto vracajú k spaľovacím motorom, čo vyvoláva pochybnosti o dlhodobom smerovaní značky.
Kritici tvrdia, že riadiť dve také obrovské firmy súčasne je nemožné. Blume to odmieta, vraj mu to umožňuje prepájať inovácie a rozhodovať pružnejšie. Otázne však ostáva, dokedy mu trh a investori dajú čas. Situácia pripomína šachovú partiu, v ktorej každý ťah môže určiť, či zostane nemecký automobilový priemysel elítou, alebo sa zmení na spomienku minulosti.
