Mnohí motoristi tankujú drahší prémiový 100-oktánový benzín v presvedčení, že ich auto bude mať lepší „ťah“. Podľa odborníkov však ide vo väčšine prípadov len o subjektívny pocit, keďže oktánové číslo priamo nesúvisí s energetickou hodnotou paliva. Pre väčšinu áut je takýto benzín zbytočný, aj keď má určité výhody, píše denník Pravda.
Čo je oktánové číslo a “klepanie motora”
Z oktánového čísla sa stal marketingový kult, no málokto vie, čo presne znamená. Nejde o množstvo energie v palive. Vyššie oktánové číslo znamená vyššiu odolnosť benzínu proti samovznieteniu pri vysokej teplote a tlaku vo valci.
Problém nastáva, keď sa zmes paliva a vzduchu vznieti ešte predtým, ako sviečka hodí iskru. Tento jav, známy ako detonačné horenie alebo „klepanie motora“, je pre motor extrémne škodlivý. Piest sa ešte pohybuje nahor v rámci kompresie, no už proti nemu pôsobí sila predčasnej explózie. Práve oktány (pridávanie izooktánu) zvyšujú odolnosť paliva voči tomuto nebezpečnému javu.

Kedy sa prémiový benzín oplatí (a kedy nie)
Každé vozidlo má výrobcom presne predpísaný typ paliva, ktorý je zvyčajne uvedený na viečku nádrže. Vysokooktánové palivá (napr. 100-oktánové) sú určené výhradne pre vysokovýkonné motory s vysokým kompresným pomerom (napríklad v športových autách). Tieto motory pracujú s vyššími tlakmi a teplotami, preto nevyhnutne potrebujú palivo odolnejšie voči samovznieteniu.
Ak natankujete 100-oktánový benzín do bežného auta, ktoré vyžaduje benzín 95, motoru nijako neuškodíte, ale ani mu neprilepšíte na výkone. Ide teda o zbytočne vyhodené peniaze. Naopak, tankovať 95-oktánový benzín do motora, ktorý vyžaduje 100-oktánový, je hazard, ktorý môže viesť k vážnemu poškodeniu motora práve v dôsledku detonačného horenia.
Iné výhody prémiových palív
Tankovanie prémiových palív do bežného auta však predsa len môže mať istý zmysel, aj keď nie pre výkon. Drahšie palivá zvyčajne obsahujú viac čistiacich aditív. Tieto prísady pomáhajú udržiavať palivový systém čistý a pôsobia proti usadzovaniu karbónu na ventiloch. Zlepšujú tiež chemickú stabilitu paliva, čo je výhoda pre autá, ktoré jazdia málo a majú benzín v nádrži dlhší čas.
Od roku 2020 je tu aj ďalšia výhoda: prémiové palivá na Slovensku zostali pri norme E5 (obsahujú okolo 4,5 % bioetanolu), zatiaľ čo bežný benzín prešiel na normu E10 (obsahuje okolo 7,5 % bioetanolu). Keďže etanol na seba viaže vodu a môže zvyšovať riziko korózie, palivo E5 je šetrnejšie k palivovému systému, najmä k tesneniam. Odporúča sa preto tankovať ho do starších áut, ktoré neboli konštruované na vyšší podiel biozložky.

Aký benzín by ste teda mali tankovať?
V prvom rade by sa mal každý vodič riadiť pokynmi výrobcu, ktoré sú zvyčajne uvedené na viečku palivovej nádrže alebo v manuáli k vozidlu.
Ak vaše auto spadá do kategórie vysokovýkonných vozidiel (zvyčajne športové alebo prémiové modely), ktoré majú motory s vysokým kompresným pomerom, potom by ste mali (alebo skôr musíte) tankovať prémiový, 100-oktánový benzín. Tieto motory sú konštruované na palivo s vyššou odolnosťou proti samovznieteniu (klepaniu) a tankovanie bežného 95-oktánového benzínu je pre ne rizikom, ktorý môže viesť k vážnemu a drahému poškodeniu motora.
Naopak, ak vlastníte bežné auto, pre ktoré výrobca predpisuje 95-oktánový benzín, tankovanie drahšieho 100-oktánového paliva je z hľadiska výkonu zbytočné plytvanie peniazmi. Vyššie oktánové číslo neznamená viac energie, takže vaše auto nebude mať lepší „ťah“ ani vyšší výkon. Motoru tým síce neublížite, ale ani nijako nepomôžete a na pumpe zaplatíte zbytočne viac.
Platia však dve výnimky, kedy môže mať tankovanie prémiového (100-oktánového) paliva zmysel aj pre bežné 95-oktánové auto, no opäť nie kvôli výkonu. Po prvé, tieto drahšie palivá zvyčajne obsahujú kvalitnejšie a početnejšie čistiace aditíva, ktoré pomáhajú udržiavať palivový systém a ventily čisté od karbónových usadenín. Po druhé, prémiové benzíny na Slovensku často zostali pri norme E5 (nižší podiel bioetanolu) na rozdiel od bežného benzínu E10. Palivo E5 je šetrnejšie k tesneniam a palivovému systému, preto sa jeho tankovanie odporúča najmä do starších áut, ktoré neboli konštruované na vyšší podiel biozložky.

 
			 
		 
		 
		 
                                
                              
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		