Americká automobilka Tesla sa dostala do problémov kvôli autonómnemu riadeniu. Jej autá bez vodiča aktuálne prešetrujú úrady a to kvôli 14 dopravným nehodám a ďalším incidentom na cestách.
Spoločnosť sa však bráni, pretože opakovane uviedla, že jej autonómne systémy nedokážu riadiť auto úplne bez pomoci vodiča. Vodič musí byť vždy pripravený zasiahnuť a prebrať kontrolu nad autom. Toto však niektorí vodiči nedodržiavajú a autu nevenujú pozornosť.
Tesla v hľadáčiku úradov
Automobilka Tesla, ktorá sa považuje za priekopníka v oblasti elektromobility aj autonómneho riadenia, sa aktuálne dostala pod drobnohľad miestnych úradov. Ako uvádza spravodajský portál Teraz.sk, regulačné orgány pre bezpečnosť cestnej dopravy v Spojených štátoch prešetrujú bezpečnosť technológie plne autonómneho riadenia vozidiel tejto spoločnosti.
Dôvodom sú hlásenia viacerých incidentov, za ktorými má stáť práve autonómne riadenie. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) tvrdí, že dostal až 58 hlásení o incidentoch, ktorých súčasťou bolo aj 14 nehôd a 23 zranení.

Problémy s autonómnym riadením
K dopravným incidentom došlo v čase, keď bol v autách značky Tesla zapnutý režim plne autonómneho riadenia. Vodiči sa bránia a hovoria, že na neočakávané správanie auta ich systémy vozidla nijako neupozornili vopred. Preto sa autá dostali do kolízií.
Avšak, spoločnosť Tesla trvá na tom, že jej systém nedokáže riadiť auto úplne sám a vodič musí byť vždy pripravený zasiahnuť. Podľa slov automobilky tak musia vodiči venovať pozornosť jazde aj v prípade, ak majú zapnutý autonómnym režim.
Vyšetrovanie sa dotkne mnohých vozidiel
Ako spresnil portál Teraz.sk, nové vyšetrovanie, ktoré zahájili americké orgány, sa dotkne až 2,9 milióna vozidiel značky Tesla, ktoré sú vybavené funkciou plne autonómnej technológie riadenia (FSD). Ako sme už naznačili, softvér na podporu vodiča úrovne 2 (plne autonómne riadenie s dohľadom) vyžaduje plnú pozornosť vodiča.
Tesla už dlhšiu dobu testuje aj verziu, ktorá nevyžaduje zásah vodiča. Majiteľ firmy a zároveň aj jej generálny riaditeľ Elon Musk takúto verziu sľubuje už roky, avšak stále nie je realitou a vodiči si na ňu budú musieť ešte počkať.

Tesla musí odstrániť bezpečnostné riziká
Ak vyšetrovanie zo strany NHTSA potvrdí bezpečnostné riziká, Tesla zrejme bude musieť povolať svoje vozidlá späť do servisu, prípadne na diaľku upraviť softvér aktualizáciou. Tesla už medzitým vydala aktualizáciu softvéru, no aktuálne vyšetrovanie odmietla komentovať.
Tesla čelila problémom aj v minulosti a nedávno (v auguste) dokonca súd v Miami rozhodol, že automobilka čiastočne zodpovedá za smrteľnú nehodu, ktorá sa stala na Floride v roku 2019.
Aj v tomto prípade zohrala rolu technológia asistencie vodiča Autopilot, ktorá sa však líši od FSD. Súd rozhodol, že automobilka musí zaplatiť oškodné vo výške viac ako 240 miliónov dolárov. Tesla však uviedla, že sa proti tomuto rozhodnutiu odvolá.