Taliansko chystá zásadnú reformu – nový mýtny systém – ktorá má priniesť viac spravodlivosti a pohodlia pre vodičov. Nový systém počíta s automatickou kompenzáciou za zdržanie v zápchach, dynamickými cenami podľa času a typu vozidla a zvýhodnením ekologických áut. Cieľom je modernizovať často kritizovaný systém a zabezpečiť, aby vodiči platili len za reálne poskytnutú službu, píše server Autoviny.sk.
Koniec platenia za státie v kolóne
Jazda po talianskych diaľniciach, kde sa platí mýto za prejdené úseky, je často spojená s frustráciou zo zápch a neprehľadných poplatkov. Nový mýtny systém má tieto problémy riešiť. Jednou z najväčších noviniek bude zavedenie automatickej kompenzácie za zdržanie. Ak vodič strávi na diaľnici neprimerane dlhý čas kvôli dopravnej zápche alebo stavebným prácam, systém mu automaticky vráti časť zaplateného mýta. Výška refundácie sa bude odvíjať od dĺžky meškania a konkrétneho úseku.
Tento mýtny systém má fungovať plne digitálne a automaticky, bez potreby podávania žiadostí. Senzory a kamery na diaľnici vyhodnotia čas prejazdu, identifikujú zdržania a vypočítajú nárok na kompenzáciu. Cieľom je presadiť princíp, že vodič platí za plynulú jazdu, a ak ju nedostane, nemal by platiť plnú sumu.

Dynamické ceny a zľava pre “zelené” autá
Ďalšou zásadnou zmenou bude zavedenie dynamického cenníka mýta. Výška poplatku sa už nebude odvíjať len od dĺžky úseku, ale bude zohľadňovať aj dennú dobu, aktuálnu dopravnú situáciu a typ vozidla. Tento systém umožní napríklad zvýhodniť vodičov, ktorí cestujú mimo dopravnej špičky.
Reforma počíta aj s pozitívnou diskrimináciou v prospech ekologickejších vozidiel. Majitelia elektromobilov a hybridných áut by mali platiť nižšie sadzby mýta.
Vodiči budú lepšie informovaní
Súčasťou zmien má byť aj výrazné zlepšenie informovanosti vodičov. Nové mobilné aplikácie a informačné systémy budú poskytovať aktuálne dáta o premávke, uzávierkach, obmedzeniach, dostupnosti nabíjacích staníc či alternatívnych trasách.
Aplikácie majú zároveň detailne zobrazovať štruktúru a presný výpočet mýtnych poplatkov, čím sa má zvýšiť transparentnosť a dôvera vodičov v systém. Taliansko tak má šancu ukázať, že mýtny systém nemusí byť len zdrojom príjmov, ale aj nástrojom na efektívnejšie a spravodlivejšie riadenie dopravy.
Dočkáme sa aj na Slovensku?
Ak ste si povedali, že niečo také by ste si zamilovali aj na Slovensku, máme pre vás zlú správu. Zavedenie presne takéhoto systému, aký plánuje Taliansko, je mimoriadne komplikované a v súčasnosti nereálne, a to predovšetkým pre osobné automobily. Dôvodom je fundamentálny rozdiel v spôsobe, akým sa u nás za diaľnice platí.
Taliansky systém je založený na výkonovom spoplatnení, kde vodič platí mýto za konkrétne prejdené úseky diaľnice. Vďaka tomu je možné presne zmerať čas, ktorý na danom úseku strávil, porovnať ho s očakávaným časom pri plynulej premávke a v prípade výrazného zdržania automaticky vypočítať a vrátiť časť poplatku. Rovnako je možné cenu za daný úsek dynamicky meniť podľa času, hustoty premávky či typu vozidla.

Na Slovensku však pre osobné automobily funguje časový systém spoplatnenia formou diaľničnej známky (vignety). Kúpou známky (jednodňovej, 10-dňovej, mesačnej alebo ročnej) získava vodič právo používať spoplatnené úseky diaľnic a rýchlostných ciest neobmedzene počas doby jej platnosti.
Systém vôbec nesleduje, koľko kilometrov vodič reálne prešiel, ani ako dlho mu cesta trvala. V tomto modeli nie je technicky možné implementovať ani automatické refundácie za zápchy, ani dynamické ceny. Nedá sa určiť cena za konkrétnu jazdu, ktorú by bolo možné vrátiť, a rovnako sa nedá meniť cena podľa aktuálnych podmienok, keďže poplatok je paušálny za časové obdobie.
Teoreticky by bolo jednoduchšie zaviesť dynamické ceny alebo zľavy pre ekologické vozidlá v rámci systému elektronického mýta pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony, ktorý už dnes funguje na báze prejdenej vzdialenosti. Aj tu by to však vyžadovalo úpravu systému a pravidiel.
