TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Za státie v zápche VRÁTIA vodičom peniaze: Prichádza nový ZÁKON, ktorý si všetci zamilujú
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Za státie v zápche VRÁTIA vodičom peniaze: Prichádza nový ZÁKON, ktorý si všetci zamilujú

V Taliansku zavedú revolučný mýtny systém. Bude fungovať efektívnejšie. Za zdržanie v kolónach vodičom vrátia peniaze.

26. októbra 2025 10:58
Roman Drexler
26. októbra 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Taliansko plánuje zaviesť automatické vrátenie časti mýta vodičom, ktorí uviaznu v zápche alebo ich zdržia práce na ceste
  • Ceny diaľničných poplatkov sa budú meniť dynamicky podľa času dňa, aktuálnej premávky a typu vozidla
  • Majitelia elektromobilov a hybridov, ako aj tí, ktorí cestujú mimo špičky, môžu očakávať zvýhodnené sadzby mýta

Taliansko chystá zásadnú reformu – nový mýtny systém – ktorá má priniesť viac spravodlivosti a pohodlia pre vodičov. Nový systém počíta s automatickou kompenzáciou za zdržanie v zápchach, dynamickými cenami podľa času a typu vozidla a zvýhodnením ekologických áut. Cieľom je modernizovať často kritizovaný systém a zabezpečiť, aby vodiči platili len za reálne poskytnutú službu, píše server Autoviny.sk. 

Koniec platenia za státie v kolóne 

Jazda po talianskych diaľniciach, kde sa platí mýto za prejdené úseky, je často spojená s frustráciou zo zápch a neprehľadných poplatkov. Nový mýtny systém má tieto problémy riešiť. Jednou z najväčších noviniek bude zavedenie automatickej kompenzácie za zdržanie. Ak vodič strávi na diaľnici neprimerane dlhý čas kvôli dopravnej zápche alebo stavebným prácam, systém mu automaticky vráti časť zaplateného mýta. Výška refundácie sa bude odvíjať od dĺžky meškania a konkrétneho úseku. 

Tento mýtny systém má fungovať plne digitálne a automaticky, bez potreby podávania žiadostí. Senzory a kamery na diaľnici vyhodnotia čas prejazdu, identifikujú zdržania a vypočítajú nárok na kompenzáciu. Cieľom je presadiť princíp, že vodič platí za plynulú jazdu, a ak ju nedostane, nemal by platiť plnú sumu. 

Diaľnica, mýtny systém
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Dynamické ceny a zľava pre “zelené” autá 

Ďalšou zásadnou zmenou bude zavedenie dynamického cenníka mýta. Výška poplatku sa už nebude odvíjať len od dĺžky úseku, ale bude zohľadňovať aj dennú dobu, aktuálnu dopravnú situáciu a typ vozidla. Tento systém umožní napríklad zvýhodniť vodičov, ktorí cestujú mimo dopravnej špičky. 

Reforma počíta aj s pozitívnou diskrimináciou v prospech ekologickejších vozidiel. Majitelia elektromobilov a hybridných áut by mali platiť nižšie sadzby mýta. 

Vodiči budú lepšie informovaní 

Súčasťou zmien má byť aj výrazné zlepšenie informovanosti vodičov. Nové mobilné aplikácie a informačné systémy budú poskytovať aktuálne dáta o premávke, uzávierkach, obmedzeniach, dostupnosti nabíjacích staníc či alternatívnych trasách.

Aplikácie majú zároveň detailne zobrazovať štruktúru a presný výpočet mýtnych poplatkov, čím sa má zvýšiť transparentnosť a dôvera vodičov v systém. Taliansko tak má šancu ukázať, že mýtny systém nemusí byť len zdrojom príjmov, ale aj nástrojom na efektívnejšie a spravodlivejšie riadenie dopravy. 

Dočkáme sa aj na Slovensku? 

Ak ste si povedali, že niečo také by ste si zamilovali aj na Slovensku, máme pre vás zlú správu. Zavedenie presne takéhoto systému, aký plánuje Taliansko, je mimoriadne komplikované a v súčasnosti nereálne, a to predovšetkým pre osobné automobily. Dôvodom je fundamentálny rozdiel v spôsobe, akým sa u nás za diaľnice platí. 

Neprehliadnite

sledovanie cez kamery
Štát chce mnohých Slovákov sledovať cez kamery. Reakcia prišla rýchlo
Semafor, nový systém semaforov, semafory
Na cestách sa objavujú nové semafory, skoro nikto im nerozumie
mimoriadne, EÚ
Už to začalo a ťažko to zastaviť: Európu čaká niečo, čo tu ešte nebolo. Pripraviť sa musia aj Slováci (čo sa deje)

Taliansky systém je založený na výkonovom spoplatnení, kde vodič platí mýto za konkrétne prejdené úseky diaľnice. Vďaka tomu je možné presne zmerať čas, ktorý na danom úseku strávil, porovnať ho s očakávaným časom pri plynulej premávke a v prípade výrazného zdržania automaticky vypočítať a vrátiť časť poplatku. Rovnako je možné cenu za daný úsek dynamicky meniť podľa času, hustoty premávky či typu vozidla. 

diaľničné známky, diaľničná známka
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Na Slovensku však pre osobné automobily funguje časový systém spoplatnenia formou diaľničnej známky (vignety). Kúpou známky (jednodňovej, 10-dňovej, mesačnej alebo ročnej) získava vodič právo používať spoplatnené úseky diaľnic a rýchlostných ciest neobmedzene počas doby jej platnosti.

Systém vôbec nesleduje, koľko kilometrov vodič reálne prešiel, ani ako dlho mu cesta trvala. V tomto modeli nie je technicky možné implementovať ani automatické refundácie za zápchy, ani dynamické ceny. Nedá sa určiť cena za konkrétnu jazdu, ktorú by bolo možné vrátiť, a rovnako sa nedá meniť cena podľa aktuálnych podmienok, keďže poplatok je paušálny za časové obdobie. 

Teoreticky by bolo jednoduchšie zaviesť dynamické ceny alebo zľavy pre ekologické vozidlá v rámci systému elektronického mýta pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony, ktorý už dnes funguje na báze prejdenej vzdialenosti. Aj tu by to však vyžadovalo úpravu systému a pravidiel. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, štát, dôchodok, ceny Štát ŠOKUJE: Spustí reformu, aká nemá obdoby. Státisíce až MILIÓN Slovákov čaká prekvapenie
Ďalší článok Doktor, lekár, operácia Smutná realita: Slovenskí lekári na pacientov nemajú dosť času. Ľudia sa obracajú na AI

Najčítanejšie

POZOR, automobilka, auto
Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
8. decembra 2025
Obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou Gemini
KALKULAČKA: Ako overiť nárok na energopomoc. Štát spustil nový web (ako to funguje)
8. decembra 2025
peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok, dávky, garančné poistenie, fiktívne živnosti
Štát chce Slovákom znovu napáliť vyššiu DPH. Proti návrhu sa búria aj „vlastní“
8. decembra 2025
práca, zamestnanie, voľno, únava, čerpanie dovolenky, Práca namiesto dávok, pracovný trh
Zákonník práce sa od nového roka výrazne zmení. Toto čaká pracujúcich Slovákov
8. decembra 2025

Najnovšie články

  • Steam po novom (opäť) pustíte aj na Windows 7. Lepšie však bude to neskúšať
  • Zamietli vám energopomoc? Môžete podať námietku. Takto to spravíte
  • 10 sanitiek za 5,7 milióna €: Štát má na konte ďalší meganákup, vraj ich treba
  • Pomôžte si sami: 2-minútový test, ktorý odhalí, kto vám znižuje rýchlosť internetu
  • Zlomový rok 2026: Slovákom hrozí presne to, čoho sa báli

Bude sa vám páčiť

Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia, rekreačné poukazy, platby

Štát schválil novú reformu. Niektorí Slováci dostanú príspevok viac ako 1 000 €

10. decembra 2025
Autobus, MHD, dopravná chudoba

Seniori už nemajú veľa času. Doklad na cestovanie zadarmo si musia vybaviť ešte tento rok

9. decembra 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ spúšťa masívne vyšetrovanie: Konanie jednej firmy môže navždy zmeniť podobu internetu

9. decembra 2025
Dopravná polícia, pokuta, kompetencie mestskej polície, priestupky, policajné autá

Nenaleťte triku polície. Takto vás môže nachytať a vy zaplatíte zbytočne vyššiu pokutu

9. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?