Národná banka Slovenska (NBS) rozhodla o udelení pokuty 500-tisíc eur známej banke za opakované porušovanie pravidiel pri propagácii sporiacich účtov. Prima banka vo svojich reklamách prezentovala iba výnosnú úrokovú sadzbu, pričom podstatné informácie o podmienkach jej získania – ako je doba sporenia, minimálna či maximálna výška vkladu – boli zamlčané. Práve tieto údaje sú pritom pre spotrebiteľov zásadné pri rozhodovaní o výbere produktu, čo potvrdilo rozhodnutie NBS zverejnené na jej webstránke, píše portál oPeniazoch.sk.
Opakované porušenie zákazu
NBS už v roku 2023 Prima banke zakázala používať tento typ reklamy. Banka však v klamlivej marketingovej komunikácii pokračovala, napriek zákazu ďalej propagovala úrokovú sadzbu bez vysvetlenia podmienok, za ktorých je možné ju získať.
Reklamné materiály boli distribuované vo forme plagátov na pobočkách po celom Slovensku, ale aj vo vysielaní dvoch celoplošných televíznych staníc. Tým zasiahli značné množstvo spotrebiteľov a podnietili ich k rozhodnutiam, ktoré by v prípade znalosti všetkých podmienok zrejme neurobili.

Prima banka musí zaplatiť
Po kontrolách zo strany dohľadu NBS padlo najskôr prvostupňové rozhodnutie o pokute, ktoré Prima banka napadla rozkladom. Banková rada v septembri 2025 sankciu definitívne potvrdila, keď konštatovala jednoznačné dôkazy o opakovanom porušení povinností i dostatočnú závažnosť prípadu.
Udelená pokuta v sume 500-tisíc eur predstavuje približne 1 % čistého zisku banky za rok 2023 a takmer 2 % zisku za rok 2024. Hoci takáto výška neohrozuje samotnú existenciu banky, nejde zároveň o symbolickú sankciu – jej účelom je jasne ukázať, že podobné praktiky nebudú tolerované a môže slúžiť ako odstrašujúci príklad pre ďalších hráčov na trhu.
Škoda hlavne pre klientov
Propagovanie finančných produktov bez zreteľného uvedenia všetkých podstatných podmienok je v bankovníctve nezákonné, pretože môže viesť k zavádzaniu spotrebiteľov a ohrozeniu ich práv. Zákon o ochrane finančných spotrebiteľov vyžaduje, aby banky a finančné inštitúcie poskytovali úplné, pravdivé a zrozumiteľné informácie o produktoch – vrátane úrokových sadzieb, doby sporenia, minimálnej či maximálnej výšky vkladu a ďalších podmienok.
Ak banka tieto údaje zámerne zamlčí, zákazník nemá možnosť objektívne posúdiť, či je ponúkaný produkt skutočne výhodný a vhodný pre jeho situáciu.

Takéto správanie môže klientom banky spôsobiť finančnú škodu a sklamanie. Mnohí môžu byť motivovaní zjavne atraktívnou úrokovou sadzbou, no až po uzavretí zmluvy zistia, že na jej získanie musia splniť často nevýhodné alebo náročné podmienky, ktoré v reklame neboli spomenuté. Výsledkom tak môže byť nižší výnos, než očakávali, prípadne viazanosť peňazí na dlhé obdobie, o ktorej pri rozhodovaní netušili.
Okrem stratenej dôvery v konkrétnu banku hrozí, že spotrebitelia budú celkovo skeptickí voči finančnému trhu a nebudú vedieť, komu dôverovať, čo znižuje stabilitu sektora aj bezpečnosť ich vlastných financií.
Preto NBS takéto konanie prísne postihuje – cieľom je chrániť klientov pred neférovým jednáním, podporovať transparentnosť na trhu a zabrániť ďalšiemu šíreniu závadných marketingových praktík.