Slovenská vláda ostro odmieta zavedenie nového európskeho systému emisných povoleniek ETS 2 pre dopravu a budovy, ktorý má platiť od roku 2027. Premiér Robert Fico ho označil za „antisociálny nezmysel“, ktorý domácnostiam zdraží život o tisíce eur ročne. Parlament preto v utorok schválil uznesenie, ktorým žiada vládu, aby v Bruseli presadila odloženie alebo revíziu systému. Opozícia je v názore na riešenie nejednotná, informuje Štandard.
Čo je ETS 2 a prečo ho vláda kritizuje
Systém ETS2 je rozšírením existujúceho obchodovania s emisiami a má po novom spoplatniť emisie CO2 z kúrenia (plyn, uhlie) a pohonných hmôt (benzín, nafta). Je súčasťou balíka Fit for 55 v rámci Európskej zelenej dohody. Hoci jeho cieľom je motivovať k prechodu na zelenšie alternatívy, v praxi ide o novú „zelenú daň“, ktorá sa podľa vlády premietne do cien pre občanov.
Kým pôvodný systém ETS sa zameriaval na veľkých priemyselných znečisťovateľov, ako sú elektrárne či továrne, ETS 2 cieli priamo na spotrebu v každodennom živote. Od roku 2027, kedy má systém začať platiť, to prinesie zásadnú zmenu. Povinnosť nakupovať povolenky za vypustené emisie CO2 nebudú mať priamo domácnosti, ale dodávatelia palív (napríklad distribútori benzínu, nafty, plynu). Očakáva sa však, že títo dodávatelia náklady na nákup povoleniek v plnej výške premietnu do cien pre koncových zákazníkov.
Toto opatrenie teda takmer istotne prinesie priame a plošné zvýšenie životných nákladov, ktoré sa dotkne takmer každej domácnosti. Ďalším veľkým problémom je, že cena povoleniek sa bude odvíjať od obchodovania na burze a môže výrazne kolísať, pričom už teraz ceny na termínovaných trhoch naznačujú výrazne vyššie hodnoty, ako sa pôvodne komunikovalo.

Okrem priameho zdraženia palív a energií sa očakáva aj nepriamy dopad na ceny ostatných tovarov a služieb, keďže vyššie náklady na dopravu a energie sa premietnu do celej ekonomiky. Systém je zároveň kritizovaný za svoj sociálne regresívny charakter, keďže najtvrdšie zasiahne nízkopríjmové domácnosti a ľudí, ktorí nemajú finančné prostriedky na prechod na drahšie nízkoemisné alternatívy. Hoci výnosy z povoleniek majú slúžiť na kompenzáciu a podporu zelených investícií cez Sociálny klimatický fond, existujú obavy, že to jednoducho nebude stačiť.
Oficiálnym cieľom ETS 2 je motivovať k znižovaniu spotreby fosílnych palív a urýchliť prechod na čistejšie technológie v doprave a bývaní, aby EÚ splnila svoje klimatické ciele. Kritici ho však vnímajú skôr ako nástroj „prevýchovy“ cez ekonomický tlak s neprimeranými sociálnymi dopadmi.
Vládna koalícia (Smer, Hlas, SNS) návrh tvrdo kritizuje. Premiér Fico vyhlásil, že za „nezmyselný systém“ hlasovali predchádzajúce vlády Hegera a Ódora, a potvrdil, že Slovensko úmyselne zdržiava prenesenie smernice do národného práva. Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok označil systém za „sociálny masaker“ a minister životného prostredia Tomáš Taraba varoval pred stratou konkurencieschopnosti priemyslu v strednej Európe.
Parlament žiada odklad a revíziu
Národná rada v utorok (28. októbra) schválila uznesenie, ktoré označuje ETS2 v súčasnej podobe za neprijateľné zaťaženie pre domácnosti. Poslanci vyčíslili, že náklady na bežnú rodinu môžu presiahnuť 3 000 eur ročne, čo rapídne zvýši riziko energetickej chudoby. Parlament preto žiada vládu, aby na úrovni EÚ presadila odloženie účinnosti ETS 2 a jeho hĺbkovú revíziu, vrátane zavedenia cenových stropov na povolenky a spravodlivejšieho prerozdelenia výnosov.

Opozícia je nejednotná
Opozícia sa v postoji k vládnemu uzneseniu nezhodla. KDH síce so zrušením ETS 2 súhlasí, no vládny návrh nepodporilo. Podpredseda KDH Viliam Karas ho označil za „čistý alibizmus“, ktorý vláde nedáva žiadne reálne záväzky. Kritizoval najmä požiadavku na vyššie transfery zo Sociálno-klimatického fondu, čo by podľa neho v konečnom dôsledku znamenalo ešte vyššie poplatky za povolenky pre spotrebiteľov.
KDH preto navrhuje vlastné uznesenie, ktoré žiada prehodnotenie celého Green Dealu, keďže sa geopolitická a ekonomická situácia od jeho prijatia dramaticky zmenila. Karas tiež varoval, že kombinácia konca dotácií na energie a zavedenia ETS 2 by mohla ceny plynu pre domácnosti takmer zdvojnásobiť.
Naopak, Progresívne Slovensko považuje snahy o zrušenie ETS 2 za nereálne. Poslankyňa Tamara Stohlová pre Štandard uviedla, že ide o roky prijaté rozhodnutie celej EÚ, ktoré je dnes už „rozbehnutým vlakom“ a nedá sa zastaviť. Namiesto strašenia ľudí by sa podľa nej mala vláda zamerať na hľadanie riešení a vyrokovať pre Slovensko viac peňazí zo Sociálno-klimatického fondu na kompenzácie. Stohlová tiež spochybnila vládne výpočty o nákladoch 3000 eur ročne; podľa nej hovoria štátne analýzy o desaťnásobne nižšom dopade, približne 300 eur ročne na domácnosť.

