Nové radary majú byť na Slovensku čoskoro realitou. Vodičom hrozí pokuta až 800 eur, ak porušia pravidlá cestnej premávky. Podľa motoristického portálu Autoviny.sk minister vnútra SR potvrdil, že štát umožní obciam a mestám inštalovať na svoje územie nové radary na meranie rýchlosti. Pokuta pritom príde vodičovi poštou a jej suma sa môže vyšplhať poriadne vysoko.
O takýchto radaroch sa hovorilo už dlhšie, no zdá sa, že čoskoro budú v slovenských mestách a obciach realitou. Podľa informácií Denníka N ohlásil minister vnútra SR Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD), že vláda má tento týždeň schváliť novú kompetenciu pre samosprávy. Vďaka nej získajú samosprávy možnosť inštalovať pri cestách nové radary, ktoré budú dohliadať na maximálnu povolenú rýchlosť.
Do miest a obcí pribudnú nové radary
V iných krajinách Európy je takáto prax úplne bežná, no na Slovensku zatiaľ stacionárne radary na cestách chýbajú. Štát dá teraz kompetencie priamo mestám a obciam, aby takéto radary na svoje územia umiestnili.
Na slovenských cestách platí pre vodičov takzvaná objektívna zodpovednosť. Využíva sa napríklad tak, že ak vás polícia namerala a vy ste prekročili maximálnu povolenú rýchlosť, pokuta vám príde poštou. Podobne to bude fungovať aj pri nových radaroch.

Pokuta za rýchlosť príde poštou
V praxi to bude znamenať, že ak stacionárny radar odhalí prekročenie rýchlosti, tento priestupok zdokumentuje. Odfotí vaše auto tak, aby bolo viditeľné EČV. Potom vám po spracovaní priestupku príde poštou pokuta za prekročenú rýchlosť, ktorú je nutné v stanovenom termíne uhradiť.
Pokuty sú v rôznych sumách a ich výška závisí od závažnosti priestupku. Najvyššia pokuta sa môže vyšplhať až na sumu 800 eur. Podľa portálu Autoviny.sk platí, že v obciach sú sankcie prísnejšie, pretože tu hrozí vyššie riziko pre chodcov alebo cyklistov, ak vodič jazdí neohľaduplne.
Samosprávy o nové radary už prejavili záujem
Nové radary sa ocitnú v lokalitách, ktoré budú vyberať samotné samosprávy. Niektoré z nich sa už stihli vyjadriť, že o takéto radary majú záujem. V minulosti o tejto možnosti hovoril napríklad starosta bratislavského Ružinova Martin Chren.
Minister vnútra SR v tejto súvislosti podotkol, že má záujem o to, aby sa dbalo na primeraný prístup pri kontrole rýchlostných limitov. Portál Autoviny.sk spomína napríklad Taliansko, kde sa situácia so stacionárnymi radarmi „zvrhla“. Krajina preto musela prijať protiopatrenia, aby mestá a obce nevyužívali radary ako šikovný nástroj na zarobenie peňazí do svojich miestnych rozpočtov. Primárnym cieľom radarov totižto nemá byť plnenie mestskej kasy, ale skôr donútenie vodičov, aby jazdili podľa predpisov.
