Predstava, že by na križovatkách svietilo okrem červenej, žltej a zelenej aj biele svetlo, znie ako z vedecko-fantastického filmu. No práve takýto návrh predstavili americkí vedci, ktorí tvrdia, že ďalšia farba na semaforoch by mohla zásadne zmeniť spôsob, akým sa mestá prispôsobia ére autonómnych vozidiel.
Biela farba by nebola určená len pre estetický efekt. Podľa výskumného tímu zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne by mala presný význam. Ak by sa semafor rozsvietil na bielo, vodiči klasických áut by pochopili, že majú jednoducho nasledovať vozidlo pred sebou, pretože riadenie premávky prevzali autonómne vozidlá v okolí križovatky.

Premávku by riadili samotné autá
Autonómne autá si už dnes medzi sebou dokážu posielať informácie o doprave či prekážkach. Vedci si predstavujú, že keď sa na križovatke nazbiera dostatok týchto vozidiel, prevezmú koordináciu pohybu všetkých účastníkov. Semafor sa vtedy zmení na biely, čo bude znamenať, že systém funguje automaticky a ľudskí vodiči sa majú riadiť tokom áut pred nimi. Červená a zelená farba by zostali v platnosti v prípadoch, keď autonómnych vozidiel nebude dostatok.
Výhoda je zrejmá. Ak sa odstránia zbytočné zastavenia a rozjazdy, premávka sa stane plynulejšou a spotrebuje sa menej paliva. Odborníci odhadujú, že takýto systém by mohol znížiť dopravné zápchy o desiatky percent a súčasne zmenšil uvoľňovanie emisií. Pre mestá, ktoré sa čoraz viac zameriavajú na ekologické ciele, ide o lákavú víziu.
Technológia, zákony a spolupráca
Pred samotnou implementáciou takéhoto riešenia však čaká spoločnosť ešte veľa práce. Semafory by museli byť modernizované a prepojené s dopravnou infraštruktúrou tak, aby mohli komunikovať s vozidlami v reálnom čase. Vlády by zas museli zmeniť dopravné predpisy a pripraviť vodičov na nové pravidlá. Rovnako dôležitá je spolupráca výrobcov, aby vozidlá rôznych značiek používali rovnaké komunikačné protokoly.
Biela farba by navyše musela rešpektovať prítomnosť chodcov. Vývojári tvrdia, že autonómne vozidlá by dokázali vytvárať krátke bezpečné intervaly na prechod cez cestu bez toho, aby zastavili celý prúd dopravy. Ak by systém fungoval spoľahlivo, križovatky by sa mohli stať inteligentnými uzlami, ktoré reagujú na aktuálnu situáciu namiesto pevne nastavených cyklov.
Budúce križovatky bez stresu?
Ak sa koncept osvedčí, vodiči by už nemuseli nervózne sledovať každú sekundu na semafore. Na miestach, kde bude prevažovať autonómna jazda, by prebrali riadenie algoritmy. Ľudia by len plynulo pokračovali s tokom premávky. Biela farba by sa tak mohla stať symbolom spolupráce medzi človekom a technológiou.
Otázkou zostáva, ako rýchlo dokáže spoločnosť prijať takúto zmenu. História dopravy ukazuje, že aj jednoduché úpravy, ako kedysi zavedenie červenej farby, si vyžadovali čas a dôkladné testovanie. Ak sa však podarí naplniť prísľub vyššej bezpečnosti a úspor energie, možno už o niekoľko rokov budeme na križovatkách čakať na biele svetlo s rovnakou samozrejmosťou, s akou dnes sledujeme zelené.
