Mnohí slovenskí vodiči si myslia, že pravidlá jazdy po diaľnici ovládajú, no štatistky ukazujú pravý opak. Na situáciu na diaľniciach sa pozrel štáb STVR a o výsledkoch informoval aj cez svoj portál.
Problémom je najmä bezdôvodná jazda v ľavom pruhu, za ktorú hrozí pokuta, no niektorí vodiči o tom netušia. Analytik dodal, že na Slovensku nemáme jasne zadefinované, kedy sa musí vodič zaradiť.
Jazda po diaľnici má svoje pravidlá
Základné pravidlá, akými sú napríklad vstup na diaľnice len s platnou diaľničnou známkou, ovládajú zrejme všetci. Podobne je to aj s rýchlosťou, ktorá je vodičom známa. Minimálna rýchlosť na diaľnici je 80 km/h, pokiaľ to podmienky dovoľujú, a maximálna zas 130 km/h.
Problémy však nastávajú pri jazde v pruhoch. Jazdí sa výhradne v pravom jazdnom pruhu a ľavý je určený len na predbiehanie. Akonáhle auto ukončí predbiehanie, malo by sa zaradiť späť do pravého pruhu.
Ako uviedol portál STVR, mnohí šoféri si mylne myslia, že ak dodržiavajú maximálnu povolenú rýchlosť, môžu v ľavom jazdnom pruhu zostať. To ale nie je pravda a ako sme naznačili, za bezdôvodné jazdenie v ľavom pruhu na diaľnici hrozí vodičom pokuta.

Aká hrozí pokuta?
Štáb STVR sa išiel pozrieť na diaľnicu z Bratislavy smerom do Trnavy a späť. Len za 30 minút narátal okolo 50 vodičov, ktorí jazdili v strednom alebo ľavom pruhu bez zjavného dôvodu. Podľa Prezídia Policajného zboru SR za takýto priestupok hrozí v blokovom konaní pokuta do 50 eur. V správnom konaní to môže byť až do 100 eur.
Pravidlá bez jasnej definície
Dopravný analytik Jozef Drahovský však podotkol, že na Slovensku nemáme presne definovaný čas, ako dlho môže vodič v ľavom pruhu jazdiť. Nemáme vymedzený ani úsek v kilometroch.
„Ak vodič niekoho predbieha, je samozrejmé, že musí ísť chvíľu v ľavom pruhu, aby sa bezpečne zaradil pred neho. Toto my ale nemáme nijako matematicky definované. Tým pádom to nevieme právne merať,“ povedal Drahovský pre STVR.

Maximálna povolená rýchlosť nestačí
Dopravný analytik doplnil, že ak sa vodič nepreradí do pravého pruhu, môže výrazne blokovať všetky ostatné autá, ktoré chcú ísť rýchlejšie. Aj preto si mnohí vodiči myslia, že ak v ľavom pruhu jazdia maximálnou rýchlosťou 130 km/h, nikomu nezvádzajú a nikoho neobmedzujú. Pravidlá cestnej premávky ale hovoria, že po predbiehaní sa má vodič zaradiť späť do pravého pruhu, ak je to možné.
Inšpirácia Nemeckom
Drahovský doplnil, že Slovensko by sa mohlo inšpirovať Nemeckom. V Nemecku zaviedli systém, ktorý definoval konkrétny čas. Je to 20 sekúnd, ktoré môže vodič stráviť v ľavom pruhu po predbiehaní, a potom sa má zaradiť späť do pravého pruhu.
Nemecká polícia má vďaka tomu v rukách nástroj, ktorý je ľahko merateľný. Ak po nemeckých diaľniciach vodiči bezdôvodne jazdia v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu, môžu zaplatiť pokutu vo výške 80 eur. V prípade, že takouto jazdou spôsobia dopravnú nehodu, pokuta stúpne na 100 eur. V Nemecku teda platí, že ak predbiehate, po úspešnom predbehnutí by ste sa mali po 20 sekundách zaradiť späť do pravého pruhu a jazdiť výlučne v ňom.