V Spojených štátoch, najmä v Kalifornii, kde sú už niekoľko rokov v prevádzke autonómne autá, respektíve taxíky bez vodiča, si polícia láme hlavu nad nečakaným problémom. Keď takéto vozidlo spácha dopravný priestupok, neexistuje nikto, komu by mohli udeliť pokutu. Tento právny chaos sa naplno ukázal minulý týždeň v mestečku San Bruno, píše český portál Aktuálně.cz.
Veľmi drahý problém
Policajná hliadka tam zastavila biely taxík spoločnosti Waymo po tom, ako na semaforoch nelegálne odbočil do protismeru. Keďže v aute nesedel žiadny vodič, policajti nemali komu pokutu udeliť, keďže ich predpisy s robotmi nepočítajú. Kontaktovali teda aspoň spoločnosť Waymo, aby o priestupku vedela.
Nejde však o ojedinelý prípad. Podľa denníka San Francisco Chronicle nazbierali autonómne taxíky Waymo len v San Franciscu za rok 2024 pokuty za zlé parkovanie vo výške viac ako 65-tisíc dolárov. Keďže však zákony na takúto situáciu nemyslia, tieto pokuty nebolo možné od nikoho vymáhať.

Zákon nemyslí na robotov
Ako ukázal prípad zo San Bruna, akonáhle v aute nesedí vodič, neexistuje podľa súčasných pravidiel osoba, ktorá by bola za priestupok zodpovedná. Jedinou pákou, ktorú úrady v súčasnosti majú na potrestanie firiem za opakované priestupky ich autonómnych vozidiel, je odobratie licencie na prevádzku.
K tomuto kroku už raz Kalifornia pristúpila v roku 2023, kedy odobrala licenciu spoločnosti Cruise (patriacej General Motors) po nehode jedného z jej áut s chodcom.
Riešenie je na ceste
Tento právny problém má vyriešiť až nový zákon, ktorý v Kalifornii začne platiť v júli budúceho roka. Ten už bude policajtom výslovne umožňovať vypísať pokutu priamo spoločnosti, ktorá autonómnu flotilu prevádzkuje, ako sú napríklad Waymo alebo Tesla. Do tej doby však budú autonómne autá páchať priestupky bez priameho finančného postihu.
Prispôsobia sa všetci, no až časom
Zavedenie legislatívy, ktorá určí zodpovednosť za priestupky a nehody autonómnych áut, môžeme očakávať všade, kde sa táto technológia testuje alebo sa plánuje jej nasadenie, vrátane Európskej únie. Príklad z Kalifornie je len prvým krokom pri riešení zložitého právneho problému, ktorý autonómne riadenie prináša.
Súčasné dopravné predpisy na celom svete boli napísané pre ľudských vodičov. Koncept vozidla bez vodiča, ktoré sa samo rozhoduje, v nich jednoducho neexistuje, čo vytvára v práve obrovskú dieru. Ako ukázal prípad z Kalifornie, polícia nemôže udeliť pokutu stroju a bez jasného zákona ani nemôže automaticky preniesť zodpovednosť na prevádzkovateľa. Táto situácia je dlhodobo neudržateľná a vytvára chaos.

EÚ už má plány
Európska únia a jej členské štáty na tejto problematike intenzívne pracujú. Rôzne európske orgány už pripravujú a schvaľujú prvé technické a právne rámce pre autonómne vozidlá. Cieľom je vytvoriť jednotné pravidlá pre celý blok, aby sa nestalo, že autonómne auto bude mať iné právne postavenie v Nemecku a iné na Slovensku.
Podobne ako v Kalifornii sa očakáva, že výsledkom bude legislatíva, ktorá v prípade autonómnej jazdy bez ľudského zásahu prenesie plnú zodpovednosť za dopravné priestupky a nehody na prevádzkovateľa služby alebo priamo na výrobcu vozidla.
Tento legislatívny proces je ale veľmi zložitý a pomalý. Musí vyriešiť nielen otázku bežných priestupkov, ako je zlé parkovanie, ale aj oveľa zložitejšie témy, ako je zodpovednosť pri vážnych nehodách so zraneniami, otázky poistenia a dokonca aj etické dilemy (napríklad ako sa má auto rozhodnúť v nevyhnutnej kolízii). Hoci prvé rámcové zákony už vznikajú, plnohodnotná a detailná legislatíva, ktorá bude riešiť všetky tieto aspekty, príde pravdepodobne až vtedy, keď sa bude blížiť masové nasadenie plne autonómnych vozidiel na európske cesty.