V motoristických kruhoch sa rozšíril mýtus, že výmena oleja je niečo, čo stačí riešiť raz za 30-tisíc kilometrov. Odborníci a mechanici z DPFpro však upozorňujú, že takýto interval môže byť pre motor doslova „smrteľný“. Všetko závisí od podmienok jazdenia, ktoré sú v realite často oveľa horšie ako tie, na ktoré automobilky nastavujú svoje odporúčania, informuje portál vedelisteze.sk.
Prečo je dlhý interval problém?
Marketingové oddelenia autopriemyslu často propagujú dlhé intervaly výmeny oleja, čo má pôsobiť lákavo na majiteľov nových vozidiel. Moderný olej i motor síce zvládnu teoreticky dlhšiu prevádzku, avšak v praxi narazí na nekompromisné podmienky: mestské zápchy, časté štarty v chlade či extrémne horúčavy a predovšetkým krátke trasy. Vtedy dochádza k rýchlemu opotrebovaniu a degradácii oleja.
Mechanici preto odporúčajú olej meniť každých 15-tisíc kilometrov alebo najmenej raz ročne, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Ignorovať túto radu znamená riskovať poškodenie motora či drahé opravy.

Ako sa olej v motore kazí?
Olej v motore neustále bojuje s vysokými teplotami, tlakom a odoláva nečistotám, ktoré prenikajú z pohybu a spaľovania. V naftových agregátoch sa do oleja dostávajú mikroskopické sadze z EGR ventilov či priameho vstrekovania. Olej ich chvíľu dokáže pohltiť, no postupne sa „preťaží“ a vzniká hustý kal, ktorý upcháva mazacie kanály. Výsledkom môžu byť výrazne opotrebované ložiská, poškodené mechanické časti alebo v najhoršom prípade zadretie motora.
Pri moderných benzínových motoroch s priamym vstrekovaním je problém opačný – nespálený benzín, ktorý sa dostáva do oleja pri krátkych jazdách, ho riedi, čím klesá jeho viskozita a ochranná schopnosť sa znižuje.
Výber správneho oleja a údržba filtra
Nie je 5W30 ako 5W30 – číslo označuje len viskozitu, nie všetky potrebné vlastnosti. Každý výrobca vozidla stanovuje svoju špecifikáciu, ktorá určuje aj zloženie a vhodnosť pre konkrétne systémy, ako je DPF filter či katalyzátor. Obzvlášť japonské autá môžu byť na zloženie oleja extrémne citlivé.
Neoddeliteľnou súčasťou výmeny je aj olejový filter, ktorý zachytáva nečistoty a mikročastice z motora. Zanesený filter môže spôsobiť cirkuláciu znečisteného oleja, viesť k poškodeniu ložísk alebo turba.
Turbo – najčastejšia obeť zanedbaného servisu
Turbodúchadlo patrí k najviac namáhaným komponentom motora – dosahuje vysoké otáčky a extrémne teploty, pričom je mazané motorovým olejom. Najčastejší dôvod jeho poruchy nie je samotné turbo, ale práve zanedbané výmeny oleja. Starý alebo znečistený olej sa pripáli do ložísk a spôsobí ich zničenie.
Riešenie pre motor v dlhom intervale
Ak si doteraz menil olej len raz za 30-tisíc kilometrov, ešte existuje riešenie – po skrátení intervalu pomôže použitie motorového preplachu (engine flush), ktorý rozpustí usadeniny a sadze a umožní motoru bezpečný „reset“ pred poctivejšou údržbou.
Odborníci zdôrazňujú, že pravidelná výmena oleja je najlacnejším poistením motora. Dodržanie 15-tisícového intervalu alebo pravidelné servisy raz do roka môžu zabrániť tisícovým opravám a udržať automobil v dobrej kondícii. Odkladať túto starostlivosť sa naozaj nevypláca.

Len výmena oleja nemusí stačiť
Pri správnej údržbe motora sú dôležité viaceré praktické kroky, ktoré môžu vodiči jednoducho zaradiť do svojej rutiny a predísť tak vážnym poruchám či vysokým nákladom na opravy. Okrem pravidelnej výmeny motorového oleja každých 15-tisíc kilometrov, alebo aspoň raz ročne, je vhodné vždy meniť aj olejový filter, ktorý zachytáva nečistoty a prispieva k ochrane citlivých súčiastok v motore.
Dôležitá je tiež kontrola hladiny oleja – najlepšie je robiť ju aspoň raz mesačne alebo pred dlhšou cestou, ideálne pri studenom motore. Pravidelná výmena vzduchového a palivového filtra zabezpečí správne spaľovanie a ochranu vstrekovacích systémov pred zanesením. Vodiči by nemali zanedbávať ani výmenu sviečok, najmä v benzínových autách, čo zlepší štartovanie, zníži spotrebu paliva a predĺži životnosť motora.
Pri zimnom štartovaní je vhodné nechať motor bežať krátko na voľnobeh, aby sa olej dostal do všetkých častí agregátu. Vyhýbať sa treba častým krátkym jazdám bez zahrievania, ktoré zvyšujú tvorbu kondenzu a riedenie oleja. Dôležité je tiež používať palivo odporúčané výrobcom a dodržiavať servisné intervaly pre výmenu chladiacej kvapaliny alebo kontrolu rozvodového remeňa.
Pravidelná údržba zahŕňa aj sledovanie netesností (napríklad unikajúci olej alebo chladiaca kvapalina), kontrolu stavu batérie, klinového remeňa, tesnení a elektrických spojov. Vodiči, ktorí venujú pozornosť preventívnym kontrolám a včasným výmenám, sa vo veľkej miere vyhnú drahým opravám a ich motor im bude spoľahlivo slúžiť mnoho rokov.