Výrobcovia pneumatík stáli dlhé roky pred kompromisom – buď vyrobili pneumatiky s vynikajúcou priľnavosťou, ktoré sa však rýchlo opotrebovali, alebo pneumatiky s dlhou životnosťou, no s horšími bezpečnostnými vlastnosťami. Najnovší rozsiahly test rakúskeho autoklubu ÖAMTC však potvrdil, že vďaka moderným technológiám už najlepší výrobcovia dokážu ponúknuť produkty, ktoré spĺňajú obe kritériá naraz, píše server Auto Trendy.
Najlepšie pneumatiky? Dominuje Michelin
Rakúsky autoklub od roku 2023 podrobne analyzuje oderuvzdornosť pneumatík. Po otestovaní 160 rôznych modelov dospel k jasným záverom. Jednoznačne najlepšiu kombináciu nízkeho opotrebenia a vysokých bezpečnostných štandardov ponúka francúzska značka Michelin, ktorej pneumatiky strácajú v priemere len 52 miligramov materiálu na kilometer na tonu hmotnosti vozidla.
V tesnom závese sa umiestnili ďalší prémioví výrobcovia ako Hankook (62 mg/km/t), Continental (63 mg/km/t) a Goodyear (65 mg/km/t).
Test však ukázal, že vysoká cena nie je vždy zárukou kvality v oboch smeroch. Podľa Steffana Kerbla z ÖAMTC napríklad známe prémiové značky Pirelli a Bridgestone nedokázali ponúknuť modely, ktoré by boli zároveň bezpečné a odolné voči opotrebeniu. Na úplne poslednom mieste v teste skončila značka Firestone s najvyšším opotrebením na úrovni 82 mg/km/t.

Vyvrátili známy mýtus
Expert z ÖAMTC zároveň vyvrátil rozšírený mýtus o tom, že nové pneumatiky majú nebezpečne nízky dezén. Podľa jeho slov je to presne naopak. Keďže moderné zmesi sa opotrebúvajú podstatne pomalšie, hlbší dezén už nie je potrebný, pretože väčšina vodičov by ho v rámci životnosti pneumatiky aj tak nedokázala zjazdiť. Menší dezén navyše znamená aj nižšiu hmotnosť pneumatiky, čo prispieva k úspore paliva.
Budúcnosť pod dohľadom normy Euro 7
Téma opotrebenia pneumatík sa čoskoro stane ešte dôležitejšou. Nová emisná norma Euro 7, ktorá má začať platiť od roku 2027, bude po prvýkrát regulovať aj emisie, ktoré nepochádzajú z výfuku. Bude teda sledovať aj to, koľko mikročastíc gumy a iných látok sa z pneumatiky uvoľní do životného prostredia, čo ešte viac zvýši tlak na výrobcov, aby produkovali odolnejšie pneumatiky.
Čo obsahuje nadchádzajúca norma?
Norma Euro 7 je nový, prelomový súbor pravidiel Európskej únie, ktorý zásadne mení pohľad na emisie z cestnej dopravy. Jej hlavným cieľom je nielen ďalej sprísniť limity pre škodliviny z výfukov, ale po prvýkrát v histórii zaviesť aj reguláciu pre emisie, ktoré s výfukom vôbec nesúvisia.
Okrem toho stanovuje aj minimálne požiadavky na životnosť batérií v elektrických a hybridných vozidlách, čím reaguje na obavy spotrebiteľov z ich rýchlej degradácie. Norma by mala pre nové osobné autá a dodávky začať platiť od 1. júla 2027.
Oproti predchádzajúcim normám prináša Euro 7 dve kľúčové novinky. Prvou je zjednotenie emisných limitov pre benzínové a naftové motory, čím sa končí doterajšie rozlišovanie. Druhou, a oveľa podstatnejšou, je práve zameranie sa na emisie mimo výfukového potrubia. Sem patria pevné častice, ktoré vznikajú pri opotrebovaní bŕzd a oterom pneumatík. Dôvodom je zistenie, že aj úplne bezemisné elektromobily produkujú tieto škodlivé mikročastice, ktoré znečisťujú ovzdušie a vodu.

Čo sa týka samotných výfukových emisií, norma ďalej sprísňuje limity pre oxidy dusíka (NOx) a pevné častice a po novom bude sledovať aj amoniak. Dôležité je, že autá budú musieť tieto limity plniť v oveľa širšom spektre reálnych jazdných podmienok a po dlhšiu dobu (až do 200 000 km).
Ako ovplyvní pneumatiky?
Pre pneumatiky je to absolútna revolúcia, pretože po prvýkrát budú priamo podliehať emisnej regulácii. Norma Euro 7 zavedie konkrétny limit na to, koľko materiálu (gumy a iných látok) sa môže z pneumatiky opotrebovať a uvoľniť do prostredia na prejdený kilometer. Tento oter z pneumatík je totiž významným zdrojom mikroplastového znečistenia.
Pre výrobcov pneumatík to znamená, že odolnosť voči opotrebeniu (oderuvzdornosť) sa stane jedným z kľúčových a zákonom vyžadovaných parametrov, podobne ako dnes priľnavosť na mokre alebo valivý odpor. Už to nebude len marketingová výhoda prémiových značiek, ale povinnosť pre všetkých, ktorí chcú svoje pneumatiky v EÚ predávať.
Výrobcovia tak budú musieť investovať do vývoja nových, odolnejších zmesí, ktoré zabezpečia nízke opotrebenie bez kompromisov v oblasti bezpečnosti. Pre vodičov to môže v dlhodobom horizonte znamenať, že pneumatiky budú mať dlhšiu životnosť, no pravdepodobne sa to prejaví aj na ich vyššej počiatočnej cene.